Mer häst kräver mer kunskap

Här är några ridbilder från ena passet under helgens kurs. Det roliga med Kaera är att hon är så balanserad och stadig, samt att hon går i form så lätt. Hon jobbar på så naturligt, på ett sätt som är jätte ansträngande för Fifan. Vad det kan vara så olika på olika hästar. Och det är inte alls samma diskussion, Fifan kunde ju bli super sur och ett helt ridpass kunde gå åt till att få henne på bra humör, typ haha. Kaera är det inte så mycket diskussion med, hon kan protestera när hon inte förstår men det går ganska fort för henne att ta sig igenom det. Fifan över lag är helt klart en svårare ridhäst, i alla fall gångartsmässigt.
 
Fast det klart, jag har lärt mig så extremt mycket tillsammans med Fifa under åren, hade jag inte haft dom så hade det nog inte gått lika "lätt" med Kaera. Kunskap kommer man mycket på och jag känner mig betydligt säkrare och är mer konsekvent nu med Kaera än vad jag var när jag red in och fostrade Fifa. Och Kaera är ju så mycket mer häst, mer explosiv och känsligare, så det kanske har gått rent åt helvete om jag köpt henne på den tiden då jag köpte Fifa. " Hon är svår och kan bli dum om du gör fel, men än så länge har du gjort rätt " säger Lina och det värmer i hjärtat att höra det. Samtidigt sätter ju det lite mer press på en, för blir det fel då kan det bli jävligt fel. Fast det är ju spännande, jag gillar utmaningar, ge mig!
 
 I så många år med hästarna har man ju fått träna på självförtroendet, och intala sig att man kan. Jag har varit så extrem självkritisk och satt väldigt höga krav på mig som ryttare, och det gör jag väl än, men jag har börjat fått en mer positiv tanke om mig själv och det har hjälpt mycket på vägen. Tror man inte på sig själv, hur ska då hästen kunna göra det? Och det måste jag tacka Fifa och Lina för. Utan dom har jag inte kunnat det jag kan idag. Samt även om man lärt sig så otroligt mycket genom åren så är det en piss i milen jämfört med vad man har framför sig. Kunskap kräver tid, tålamod och engagemang. Så jag hoppas att jag fortsätter på samma spår med Kaera så jag inte sabbar något, för den är en väldigt fin och trevlig häst.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 





Kommentarer
Erica

Jag har nog samma väg p vandra som då å Fifa. solis kan ju också ha lite humör plus att hon är jävligt lat :p men å andra sidan blir de tvärtemot vad jag är van. Jag är ju ner van dom känsliga, spända och pigga hästarna :P så de blir ju intressant. Men tjuriga hästar e inte min melodi ha ha

Svar: Ja Solis är också en utmaning, det är inte bara heller, men det ska vara lite svettigt ;)
mittangsull.blogg.se

2015-09-22 @ 13:39:07




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?