Mitt lugn och Kaeras framsteg

Först är det helt tyst i bloggen och sedan PANG så skriver jag flera inlägg på samma dag. Man är märklig. Jag måste dock uppdatera om dagens träningspass med Kaera när jag ändå håller igång skrivandet. Jag gick bara upp en snabbis då Martin skulle iväg på jobb. På vägen dit upptäckte jag att en kossa fått kalv, yeeey så nu har vi fem kalvar. Dom är underbara! Så nu ska den märkas och sedan undersökas vad det kan vara för kön, vi håller tummar på en kviga. I alla fall så longerade jag Kaera i hagen och tränade på det som vi gjort under unghästkursen. Till en början var hon en kattmara, testade mig med sina fulheter. För runt skulle hon inte gå, kasta sig åt sidan och dra sig mot skogen det var en bättre idé tyckte ynglingen. Något positivt som utvecklats hos mig är mitt lugn och mitt tålamod. Jag blir inte arg längre som jag har kunnat blivit innan, eller arg och arg, men frustrerad och stressad har jag nog kunnat blivit, men jag vet inte vad som har hänt för sedan jag blev gravid har jag fått ett helt annat lugn inom mig.
 
Så jag fortsatte helt lugn medans Kaera sprätte hit och dit och protesterade. Hon kröker på nacken och blir riktigt kaxig, stor blir hon också, men behåller man bara lugnet och inte låter sig påverkas av hennes trams så tröttnar hon och inser att det är bättre att lyssna. Så om jag säger såhär: Det var ett hallelulja moment där på slutet, wowbow! Hon rundade inner, travade i form runt mig i en perfekt liten cirkel, utan dragkamp eller trams. Linan var helt slak och det kändes som att vi dansade fram hon och jag. Hundra procent fokus hade hon på mig och jag höll andan av häpnad. Alltså vilken häst! Fasen vad hon är frän att arbeta med. Utvecklingen med henne går ju så snabbt och resultaten blir ju så stora, så har det aldrig varit med Fifan, där fick man traggla kan jag säga. 
 
Det är så tråkigt att jag inte kan visa bilder eller filmer, oftast går jag till hästarna när Martin är hemma med Linnéa, men jag får försöka trixa med tiden så att han kan följa med och fotografera lite.
 
 





Kommentarer
Erica

De tänkte jag senast igår vad unghästar r rolig för dom lär sig så fort de jag traggla med bjartur sen jag fick han har solis lr sig direkt

Svar: Ja unghästar lär sig ju snabbare, så är det ju :) Unga o oförstörda. Fast Fifa var rätt ung när hon kom hit också men hon är ju en helt annan häst mot för Kaera. Fifa är lite tjurigare och har ett annat huvud liksom :)
mittangsull.blogg.se

2015-08-20 @ 21:49:43



Erica

Okej :) de är ju skönt Sollilja är skit lättlärd hon fattar på en gång också :) så kul när de går så fort :) åh inte behöva traggla

2015-08-22 @ 00:29:30



Erica

Okej :) de är ju skönt Sollilja är skit lättlärd hon fattar på en gång också :) så kul när de går så fort :) åh inte behöva traggla

2015-08-22 @ 00:29:31



Agnetha

Fifa var väl grundriden när du fick henne? Dvs. du fick överta nån annans jobb. ;) Kul att det går bra för er. Det är skönt att jobba med unghästar, då får man det på sitt sätt!

Svar: Haha det har du frågat förr och svaret är nej, hon var bara insutten, så hon var helt grön när hon kom hit, o ett jävla monster var hon :p
mittangsull.blogg.se

2015-08-22 @ 09:57:12



Agnetha

Vad menar du med insutten vs. grundriden? Jag tror vi menar olika saker. :-) Jag vet att du slet med Fifa. Du har gjort ett kanonjobb med henne!

Svar: Dom hade bara suttit på henne o åkt lite fram o tillbaka på plan o nån väg typ. Insutten= haft ryttare på ryggen men inte så mycket mer
mittangsull.blogg.se

2015-08-24 @ 11:30:45



Erika Pettersson

Åh blir lite avis att jobba med unghästar är enormt kul! :)
Mitt sug kommer o går, men jag får nog hålla mig till o träna vovven.

Svar: Vovvar är ju inte helt fel att träna heller om motivationen finns :) Jag tränade väldigt mycket med Elmo förr, det var riktigt roligt, nu finns dock inte intresset kvar riktigt, det är hästarna som hägrar nu på den fronten :) Går det bra med vovven din?
mittangsull.blogg.se

2015-08-27 @ 10:44:01
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?