Går bättre och bättre

Det går riktigt bra med hästarna och jag är motiverad till tusen. Jag tror att unghästkursen bidrar mycket till min motivation. Både att få träna och utvecklas men samtidigt få träffa folk och surra av sig lite. Lina är ju så sjukt duktig. Jag klickar verkligen med henne, hon har allt vad det gäller att vara en bra tränare. Jag tycker inte att enbart kunskap räcker, utan kemin ska stämma, hur man fångar och peppar eleverna. Och Lina har ju verkligen allt det där så lektionerna blir så givande.
 
Nu har jag tränat en del på hemläxan. Fokus på Kaera i nuläget är lång och låg. Hon behöver länga på steget och slappna av eftersom hon har en tendens att bli lite kort och är ganska reslig. Så det vi tränar på nu är att sänka huvudet, både vid stillastående och longering. Det är helt klart lättare vid stillastående och det har gett stora resultat på bara ett par få träningstillfällen. Nu börjar hon ha kvar huvudet där nere tills jag ger klartecken att lyfta det igen och idag var hon verkligen superduperduktig. Mitt mål är att hon ska ha mulen vid marken medans jag går runt henne, kanske klappar händerna och tjoar omkring utan att hon ska röra en fena, och det tror jag vi kommer lyckas med, hahah vadå optimist?! Nej men jag tror vi fixar det rätt snabbt ;)
 
Ja hon har verkligen börjat fatta det här med att ge efter för tryck. Både att sänka ner och böja huvudet åt sidorna, woop woop det här kommer bli strålande ^^ Fast går det bara skitbra? Nej,  ibland får man ju kämpa lite extra när hon vill något annat än vad jag vill. Härom dagen vid longering fick hon helt plötsligt för sig att inte gå åt ena sidan, så vi tjafsade ända in i skogen (håller till i hagen). Det viktiga är att man inte ger upp men kanske sänker kraven eller ändrar sin träningsplan när det blir lite svettigt. Det jag ville träna på då var att få henne lång och låg, men Kaera ville något annat den dagen och började protestera genom att inte ens vilja gå ut på volten i ena varvet. Då fick jag helt enkelt lägga om min träningsplan och fokusera på bara longeringen.
 
Fifan tog jag ut en liten sväng igår på en barbacka bus tur. Vi skuttade runt på en åker och jag tycker faktiskt att hon känns riktigt fin, och så positiv. Och därför skulle jag vilja anmäla mig på en helgkurs för Lina som är nu i september, och ta med både henne och Kaera. Hoppas det finns plats kvar. Det vore ju super roligt!
 
 
 





Kommentarer
Erika Pettersson

Jo visst är det viktigt att kemin stämmer med den man tränar för annars går det ju inget bra, men kul att du funnit motivationen. :D

2015-09-01 @ 10:27:11
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?