Amningshysterin

Det där med diskussioner kring amning, det förstod jag mig aldrig riktigt på innan jag fick Linnéa. Jag var inte riktigt insatt i ämnet men visste att det pågick någon slags hysteri kring det. Mina tankar när jag såg rubriker om amning och problem med amning var "Det är väl bara att låta bebisen suga på tutten" eller " Vad är det som är så viktigt med att man ammar egentligen?" Sedan har jag inte lagt ner något mer energi eller intresse i den frågan.
 
Nu förstår jag vad det är folk pratar om. Jag förstår amnings svårigheter och jag förstår vad hysterin handlar om. På bb var barnmorskorna väldigt tjatig och på mig kring amningen, det blev nästan för mycket, jag ammade så gott jag kunde (för mycket till en början till och med) och ändå fick mn höra detta tjat "amma det är viktigt, hud mot hud, låt henne suga, amma mycket så mjölken kommer, se till att amma, amma ofta, amma, amma, amma" usch anamma. Jag har aldrig haft så ont i mina tuttar någonsin som när jag började amma, det var fruktansvärt, det var knappt så jag stod ut med smärtan. Vårtorna blev såriga och blodiga, till en början hade jag stora blåsor också, så man kan säga att tuttarna var helt söndersugna. Eftersom Linnéa gick ner 10 % av sin vikt blev amningen extra pressande och jag, jag föll i gråt av både utmattning men även att jag tyckte jag svalt mitt barn, men ingen hjälp fick man. Amma, amma. 
 
Jag fick känslan av att barnmorskorna blev "oroliga" eller "misstänksamma"så fort jag nämnde hur ont jag hade. Jag inbilliade mig att de inte trodde Linnéa ammades tillräckligt mycket, att jag skulle fuska? För det ända svar jag fick var hur viktigt det var att amma och regelbundet så hon fick i sig mat och att mjölkproduktionen sattes igång. Och vad jag ammade! Och det var hemskt, jag gruvade mig för varje amning
 
Mjölkersättning verkar vara big no för barnmorskorna. Så fort man nämnde ersättning så fick man en konstig blick eller en tystnad och jag förstår inte det? Okej om man är bekväm av sig och inte försöker på med amningen, men jag menar lite ersättning emellanåt vad fan gör det? Jag ger nu Linnéa ersättning emellanåt. Till en början var det mer för att tuttarna var tvungna att få vila och läka, jag menar om hon sög så hon spydde upp blodklumpar, då mådde inte tuttarna bra, sedan ville jag inte att hon skulle suga i sig mitt blod heller! Och jag måste säga hallelulja för ersättning! Mina tuttar hann läka och amningen gick betydligt bättre, dessutom har jag inte så mycket mjölk. Enligt Linnéa i alla fall med tanke på att hon aldrig blir riktigt mätt när jag ammat henne på varje tutte. Så nu ammar jag på som vanligt, och är hon inte mätt så värmer jag på ersättning också, och det tycker jag låter som en bra plan!
 
Till en början hade jag jätte dåligt samvete över att hon fick ersättning och jag var faktiskt lite rädd att ge henne det. Varför vet jag inte, kanske för att barnmorskorna anammat det? Och att hysterin till amningen är så stor? Sedan är det ju inte en, "äkta bröstmjölk" så det klart det känns bättre om man enbart kunde amma, men går det inte så går det inte och jänta kan ju inte gå hungrig!
 
Psykiskt och fysiskt mår jag mycket bättre nu, amningen är inget problem längre och jag kan till och med tycka det är lite mysigt när hon suger på tutten. Har jag bara gått efter det barnmorskorna sagt då har det inte varit roligt idag. Och jag förstår faktiskt inte varför det är en sån hysteri kring amningen? Jag menar det är inte lätt och alla har inte tillräckligt med mjölk, det borde ju barnmorskorna ha förståelse för? Och även andra som står för enbart amning. Nej jag tänker inte skämmas och jag tänker göra det som funkar för mig och Linnéa, ingen annan vet bättre än vi och det funkar ju bra. Det finns harmoni i luften och den tänker jag inte rubba. 
 
 





Kommentarer
Ida klausner

Du gör helt rätt i att göra det som känns bäst för er! :) Vi körde både och med F men denna gång, med R, har jag kunnat amma helt.

2015-04-15 @ 07:38:08
URL: http://idaklausner.blogg.se



christina

Äntligen kan jag kommentera! Har försökt men det har inte gått att komma in på kommentarer.
Oj, vad ni har fått vara med om, mycket mer än man ska behöva! Trodde att människan blivit klokare med åren men icke...
Jag har två barn som idag är 23 o 21 år. När jag fick mina barn gick det fort så själva förlossningen var hanterbar.
Sedan kom det som alla säger är så underbart -amning... Visst var det okey men jag var så känslomässigt slut på och dottern bara skrek för att jag hade för lite mjölk. Även då var det amma, amma, amma jävl.. anamma! Tänk om barnmorskorna och personalen tänkt som du gör så hade vi fått lugn och ro istället för denna amnings-stress. När vi kom hem från BB och vi stängt farstudörren satte jag mig ner på hallgolvet och grät. Jag grät för kung och fosterland över all den vanmakt jag kände. Varför kunde inte jag? Varför var jag helt tömd på allt?
När jag väl kommit till ro blev amningen verkligen underbar -en stund av lugn och frid. Men det tog nästan 3 veckor innan jag hade mjölk så det mättade. Så här många år efteråt tänker jag att -Tänk om vi fått rådet att "täcka upp" med mjölkersättning för att kunna få lugn och ro. För det är faktiskt en av nyckelfaktorerna kring lyckad amning -lugn och ro. Är man stressad och lessen så rinner inte mjölken till.
Sedan när både jag och dottern började slappna av för att mjölken räckte till -ja, då fick jag mjölkstockning... -Jag som inte haft mjölk så det räckte hade nu för mycket... Så då blev det att helt plötsligt inskaffa en mjölkpump -10 mil till närmsta babyaffär... en fredag kväll... Så mitt råd till en redan hårt prövad liten familj är att införskaffa eller kolla vem i bekantskapskretsen som har en mjölkpump -om det skulle behövas.
Jag vill avsluta med att jag tycker att ni varit helt otroligt duktiga -alla tre, som trots en mycket tuff start fortfarande "är på benen". Ni är och har varit JÄTTEDUKTIGA!!! Ta väl vara på er och passa på att njuta när tillfälle ges!

Svar: Åh, kände med sorg i bröstet när jag läste din kommentar, vad fruktansvärt jobbigt det måste ha varit för dig! Förstår inte att man inte får bättre hjälp egentligen när det faktiskt är så jobbigt för många =/ Ja bröstpump har jag, men den använder jag inte så ofta, behövs inte med tanke på hur lite mjölk jag har. Aj aj mjölkstockning! Fy, det sägs ska göra riktigt ont.. jag hoppas jag slipper det. Tack vad gullig du är <3 Jag tror man får styrkan för sitt barn, man kämpar för sin älsklings skull, kanske får man som mamma ett extra batteri för att klara de motgångar som komma skall? Ooh ja, jag njuter för fullt, jag älskar livet som mamma <3
mittangsull.blogg.se

2015-04-15 @ 10:00:22
URL: http://grannasislandshastar.blogspot.se/



Helena

Hej o grattis till dottern :)
Jag har en son som är 2 år. När han föddes hade jag också otroligt ont inbrösten pga amningen.
Googlade på bb och hittade att det fanns något som heter amningsnapp. Personalen ville inte jag skulle använda det men men jag tjatade mig till en sån och swn gick allt såååå mycket bättre! Efter någon månad kunde jag sluta med amningsnapparna och sonen hade aldrig problem att amma vare sig med eller utan dom :)

Tror personalen tjatar så mycket för att hur man än vänder o vrider på det så är vår mjölk den bästa maten för bebisen då den är designad för att mätta en bebis samt är helt naturlig :)

Lycka till!

Svar: Jaha okej :) Tråkigt att man som mamma ska behöva tjata till sig hjälp när något inte fungerar. Tycker barnmorskorna borde ha bättre förståelse kring amningen. Och bröstmjölken är ju helt klart det bästa och det är bra att de förespråkar för amningen, men det kan bli lite för mycket och ger nästan motsatta effekt. Tjat och press funkar inte i längden. Usch tycker synd om de förstföderskor som ska få uppleva de där tjatet.. det var verkligen inte roligt.
mittangsull.blogg.se

2015-04-15 @ 19:18:16



Tessan

Såå bra skrivet! Man funderar ju mycket på detdär. Jag vill amma, men går de inte så går de inte. Finns ju för o nackdelar med båda grejerna. Tycker de låter toksmart som du har gjort :) åh vad jag är avis på dig nu o längtar mer än nånsin :):):):)):

Svar: Nej amning var ju inte riktigt som jag trodde och det är väl ingen favorit.. men nu kör jag mitt rejs och det känns såå bra :)
mittangsull.blogg.se

2015-04-15 @ 21:56:05



Carro

Min son har ätit ersättning från dag ett. Då jag mådde väldigt dåligt över detta med amningen, jag satt bara på en stol och grät, dels kom de inget sen sög han fel. Sådär jag fick pumpa igång lite bröstmjölk som jag gav han i flaska men de kom så lite trots att jag pumpade varannan timme. Så jag gav upp och gav han endast ersättning och han är en go och glad kille på 3 år nu :)
Gö vad som är bäst för dig! Din bebis mår bra när du mår bra:)

Svar: Usch.. vad jobbigt =/ Kan tänka mig din frustration! Men vilken lättnad att gå från det till ersättning.. det ÄR ju viktigt att man som mamma mår bra,,. hur ska man annars orka med en liten??
mittangsull.blogg.se

2015-04-15 @ 22:14:45
URL: http://carrocarolineedlund.blogg.se



Lina

Åh herregud, minns amningshysterin.. Amma, pumpa, amma, pumpa. Fy vad dåligt jag mådde. Jag gick helt över till ersättning och det var det bästa jag gjort. Som en stor sten som föll från mina axlar. Till bvc sa jag att jag ammade lite också, trots att jag inte gjorde det. Jag orkade inte ta diskussionen och känna mig som världens sämsta mamma. Mina små är nu fyra månader och mår hur bra som helst :) förresten, så himla kul att läsa om din förlossning. Kul att du delar med dig, hon är ju för fin din lilla tjej :) kram

Svar: Det verkar vara många som upplever det här med amningen likadant, press och stress. Sedan jag började ge henne ersättning går amningen myyycket bättre.. men det är inget jag tycker är kanonkul precis.Men Linnéa suger inte lika bra på tutten längre så jag tror hon kommer dissa den snart...
mittangsull.blogg.se

2015-04-16 @ 17:27:04




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?