Ett tips: Att rida nerför

Att rida i backar är en otroligt bra träning för hästen, den tränar i stort sett hela kroppen och främst överlinjen. Man kan träna backridning på olika sätt men långsam skritt brukar vara tummar upp och FRÄMST nerför. Varför? Ja  "springer" hästen ner, har bråttom och det ska gå fort då lägger de oftast vikten på frambenen istället för bakbenen och tappar överlinjen, JA hästen ska jobba lika mycket nerför som uppför. När jag fick hem Fifa då "sprang" hon gärna neråt, alltså det skulle gå fort för annars var det besvärligt. Dessutom var både hon oh jag obalanserad så det var lite otäckt ibland att rida i brantare nerförsbackar, så det handlar om att bygga upp både styrka och balans.
 
Jag har alltid varit noga under alla år med mina hästar att de ska GÅ/smyga och JOBBA sig neråt, jag verkligen avskyr när de ska ha brått iväg. Att bromsa upp med tyglarna och sakta ner farten det gör dock ingen skillnad, det är samma som om du rider vanlig dressyr, vill du att hästen ska lyfta överlinjen och arbeta sig korrekt framåt då drar man inte i tyglarna och tar ner farten, hästen måste söka sig fram till bettet och lyssna till dina hjälper och din röst, och det är samma vart och hur du än rider, även nerför. Det är en stor skillnad att sitta på en häst som jobbar med ryggen och bakkärran nerför än en häst som går på framdelen. Så det är nästan svårare för hästen nerför än uppför. Idag är Fifa kaaanoon duktig nerför, nu verkligen smyger hon ner och lyfter upp mig i sadeln med sin rygg och jobbar sig ner med sina bakben, och det jag gör om jag vill att hon ska lägga mer vikt bak om hon förmodan skulle få för bråttom så använder jag min kropp och röst, drar jag i tyglarna så blir det blaha. Sen kan ju en häst självmant gå sakta nerför, men den kan fortfarande vara på framdelen, men det där känner man ju som i all annan ridning, det gäller ju att man har en godkontakt till sin häst och att den är lyhörd och lyssnar bra till vikter och hjälper. Så se till att hästen inte fuskar sig neråt utan att du sätter den i arbete även där :) Det var mitt lilla tips.
 
Det roliga med detta var att Markus Holst tar upp exakt samma sak i hans ridhandbok, Härlig gubbe det där ;) Kanske inte så konstigt att jag gillar hans hemsida och hans tänk! Såhär skriver han:
 
 
 
 
 
 





Kommentarer
Noomie

Alltså, världens bästa inlägg! Nu ska det klättras :D

Svar: Vad kul att du gillade inlägget, härligt tummar upp ;)
mittangsull.blogg.se

2014-03-20 @ 20:50:19
URL: http://lexx.blogg.se



Tessan

Hejjjaa!! Precis så tränar jag 😃👍

Svar: tummar upp ;)!!
mittangsull.blogg.se

2014-03-20 @ 21:09:59
URL: http://Thereseflodin.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?