She made my day, AGAIN!

Det är ju löjligt vad lite jag red idag, haha en sträcka på strandvägen sedan gick vi hem. Varför? FÖR DET GICK SÅ JÄDRANS BRA! Vad händer med min häst?? Är det någon som har bytt ut henne? Jag fattar ingenting men träningen har verkligen gett resultat. NU börjar tölten verkligen komma tillbaka till sitt rätta jag. Nu tycker hon det är roligt att tölta igen och har helt klart en bättre inställning. Den har både blivit jämnare, stabilare, större och rörligare, och nu kan hon dessutom tölta fortare. Och vad hon jobbar på fint, i alla gångarter, hon använder ryggen på ett helt annat sätt nu mer än vad hon har gjort tidigare, ja nu börjar det bli riktigt roligt faktiskt.
 
På volt är tölten svårare, men det är ju för att vi inte har töltat så mycket på böjt spår under det här året pga krampen, utan jag har fokuserat på att tölta rätt fram under "fri form" för att fånga tillbaka hennes glädje och hennes självförtroende (hon har som sagt haft det jobbigt med tölten sedan muskelkrampen) men jag vet att ju mer vi tränar på böjt spår dessto starkare kommer hon bli. Nu när hon har sån glädje till tölten igen så kan vi börja ställa lite mer krav, men jag får vara försiktig så jag inte går för fort fram, även om det är ruskigt roligt så måste jag tänka mig för och försöka hålla kvar hennes glöd, det är lätt hänt att man rider på för mycket bara för att det känns så bra, men rätt som det är kanske man råkar släcka den där glöden och så kanske man inte alls avslutar när det går som bäst för att man har krävt för mycket. Så en sträcka nere på strandvägen (som är 2-3 km) sedan drog vi hemmåt. Hon kändes jättejättefin i alla gångarterna, och traven är precis på gränsen att klättra ett steg uppåt. Nu när jag driver lite extra emellanåt så dansar hon fram några steg med kanonfint sväv, häftig känsla, dock låter jag henne bara gå så i kortare sträckor - kvalité för kvantitet. Det är ju helt klart annat att rida ute än på ridplan och ridhus, man får så mycket mer gratis energi och framåtbjudning ute, det blir en helt annan ridning.
 
 
 





Kommentarer
Elin

Otroligt vacker bild!! Vilket ljus :)

Svar: Tack Elin :) En av mina favvobilder.
mittangsull.blogg.se

2014-04-17 @ 06:38:41
URL: http://www.horsemarket.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?