Ungdom rakt av

Jag har en gudomligt snäll unghäst och det har väl de flesta hört vid det här laget, så som jag skryter. Men oavsett så är en unghäst alltid en unghäst - och det fick jag smaka lite på idag faktiskt.
 
Kaera skulle med som handhäst, tyckte det var dags igen. På med reflexer och ut på tur. Det gick bra, till efter femhundra meter och Kaera skulle då inte gå framåt. Tvääärnit. Jag fick inte fram henne från ryggen uppe på Fifa så jag fick hoppa av. Jädrans anacka vad tjurig lilljänta var, hon hade då bestämt sig för att här skulle hon stå eller gå hem. Jag blev lite hårdare och försökte driva henne framåt, men serru då ställde vi oss på bakbenen och slängde med frambenen i protest. Nej serru det går inte för sig och jag drog ner och fya. Men det kom någon till stegring efter en liten stund och hon blir riktigt stor må ni tro, men då blev jag väldigt arg på henne och röt ifrån på skarpen.
 
Tillslut fick jag henne framåt men det var väääldigt tjurigt fram och tillbaka. När hon fryser fast då sitter hon fast, hon är väldigt svår att få fram och jag fick hoppa av ett par gånger och försöka lirka henne med mig, ibland fick jag till och med dunderberömma för ett halvt steg precis som när jag lärde henne att bli ledd, det blir väl så, man får backa ibland och lirka med dom små. Det hade ju varit helt klart lättare om man haft hjälp från någon annan när man står där själv med två hästar - men det är inte ofta jag har den möjligheten.
 
I alla fall så gäller det ju att man berömer väldigt mycket när de gör rätt och när allt går bra, för de förstår så lätt när de för rätt eller fel, när en annan blir glad eller arg. Idag tillexempel när jag ledde Kaera till stallet så drev jag på henne lite (för det kan ju gå lite trögt ibland) när hon ökade berömde jag med min ljusaste och busigaste ton braaaa. Det roliga var att ju mer jag berömde henne desto snabbare gick hon och tillslut började hon trava, krökte sådär busigt på nacken och var superstolt över sig själv, lillan då <3
 
I alla fall återigen till turen. Fifa blev mer och mer irriterad och började böka ner mig i buskarna, - vad fasen skulle vi stanna hit och dit för och bråka? Så blev jag såklart irriterad på henne, stackarn, det blev som en ond cirkel. Och jag förstår Fifa, för Kaera var riktigt tjurig och hade verkligen de där unghästfasonerna för sig. När vi väl kom framåt och ökade krökte Kaera på nacken, slängde med huvudet och småstudsa lite, samtidigt som hon hade en protesterande dag hade hon mycket energi och bus i kroppen, men det var väldigt fram och tillbaka för ena stunden var hon väldigt framåt och ville gärna gasa på, andra stunden segade vi på eller gick inte alls. Speciellt när vi red förbi en avstickare, då frös vi fast och ville inte ta den väg matte valde. Det var helt enkelt en test-protesterande dag för lilla fröken och man kan ju inte få alla dagar att bara flyta på. Jag vände efter en stund för jag kände att det tjänade ingenting till att ta en normal tur en sån här dag, dessutom började det bli mörkt. Hemvägen nemas problemas - konstigt ;) Jag har för övrigt en väldigt snäll och lättsam unghäst så lite protest och utmaningar ibland är ju absolut något jag får ta.
 
Blöta tjejor redo för en tur?
 
 
 
I väntan på något gott..
 
 
 





Kommentarer
emma palmqvist

Som jag känner igen mig=) min tvååring är precis lika dan. Så lik Kaera. Hon surar också ihop vissa dagar. Och antingen tvärnitar hon el ställer sig på bakbenen precis som Kaera. Men berömmer man så gör hon precis som man vill. Fungerar inte att bli arg då vill hon inte göra något, blir bara värre. De är roliga de små bustrollen. mvh emma

Svar: Jasså.. ja du ser! Nej att bli arg funkar inte alls, ibland har man ju tappat tålamodet men det blir aldrig något bra av det, så man får ta några andetag och göra om och göra rätt :)
mittangsull.blogg.se

2013-11-04 @ 20:18:08



Anonym

Sådär fastna i backenmgör sollilja om jag försöker få henne.över en vattnpöl.. de är precis som fötterna vuxit fast i jorden haha

2013-11-04 @ 21:09:45
URL: http://solliljans.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?