Fram med cykl´n!

Det gick jättebra när jag red för Lina igår. Då var gamla vanliga Fifa tillbaka. Hon var kalasduktig snuttis, trots reeegn och reeegn.
 
Idag blev det en cykeltur, årets första cykeltur med Fifan. Gick kalas. Jag tycker det är så roligt att se hästen i rörelse bredvid och vad man kan påverka dom även från cykeln. Till en början var hon lite fyrtaktig i traven men absolut inte mycket, men jag hade ändå velat att hon sökt sig mer framåt och rättat både takten och flytet liksom. Så jag ber henne bara med min hand sänka sig ner och fram. Eftersom Fifa är så hyperkänslig och så klok så fattar hon det på en gång, ibland behövde jag inte ens påminna henne och sökte sig ner och fram själv många gånger i väntan på mitt beröm, så duktig lilljänta. Då blev traven sååå mycket finare, kanonren, sväv och gungade framåt. Kalas.
 
Testade även att få fram tölten. Alltså en annan har ingen kondis så man är ju halvt död efter hundra meter haha och att sedan cykla med en hand och fokusera/korrigera hästen bredvid när man inte cyklat på ett år hah ja ne men även jag började fatta balans och teknik så det gick skitbra på slutet, det är bara att träna på det. Iaf så kortar jag grimskaftet en aning och tar ner tempot en aning, lyfter min hand och försöker på något vis rätta takten (för den blir en aning passtaktig, och hon blir lite hög) jag tror hon fattade mer och mer mitt kroppsspråk på vad jag ville. Jag försökte få henne att gå i någolunda bra form och framåt, inte för lång men inte för hög för då kom takten av sig naturligt och hon rörde sig mer i tölten, men det är att kunna tölta rent bredvid cykeln som är prio ett nu. De gånger hon paddlade på jättefint berömde jag mycket och gick ner till skritt, man får i början ta några steg i taget, sedan kommer hon säkerligen kuna tölta klockrent bredvid cykeln :)
 
Jag tog även gammgubben på cykeltur. Han är så himla duktig, han fick dock en kortare tur med tanke på hans gamla sletna ben, men oh jag tror han uppskattar att få komma ut, häftigast är väl när man gasar på som satan med cykeln och den där travhästen kommer fram hoho. Pållarna fick sedan äta massa grööööönt, dags att vänja dom ordentligt innan betessläpp, nästan så att de kan släppas i helgen, vi får se!
 
Första gången ja cyklade med Fifa, jag må ta nya cykelbilder!
 





Kommentarer
Agnetha -

Härligt att cykla med häst! Det är så kul!!!
Förlåt för att jag är så seg att kommentera fina Du. Jag blir så glad av att höra att det går framåt och att du fortfarande hittar guldkorn i din fina, fina Fifa!! Många ger ju upp när de når de olika "plattformerna" på vägen uppåt.

Svar: Du är så gullig du, och som vanligt skickar du roliga och fina mail, du är verkligen en toppläsare alltså. Så positiv och trevlig, finns ju de som skulle behöva lära av dig ;)
mittangsull.blogg.se

2013-05-16 @ 08:03:21
URL: http://www.agnethagothe.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?