Liiiinaaa

Tjohoo. Hämtade Lina i Ånge idag, så drog vi hem till mig på en gång för att förbereda oss för ett ridpass på plan. Jädrar vad det blåser ute, jisses.
 
Passet började med trav lång och låg. Till en början lyssnade hon inte riktigt till mig, hon var i sin egna lilla värld men ju mer vi bytte varv dessto mera lyhörd blev hon och började gunga på steget. Härligt. Gick över till skritten där hon var en aning passtaktig vilket jag har tyckt hon varit ett tag, korta steg med hackiga / obekväma rörelser, sedan skjuter hon ut höger bogen så mycket. Så här fick jag vara noga och på henne en del för att komma fram och släppa nacken. Saken är att hon har så lätt att låsa fast sig i nacken, och bättre blir det ju inte för att jag är glapp i tygeln, fasen Linda du måste ha jämnt tygeltag, nu får du skärpa dig.
 
När hon väl släppte i nacken, kom fram så började hon länga på steget och skritten blev ren och fin igen. Det är viktigt att jag får henne dit för att sedan kunna göra övergångar, annars blir inte övergångarna bra, det ska vara korrekt från början. Övergångarna från skritt till trav var verkligen jättefina, idag kändes det ovanligt lätt. Upp i trav och ner efter ett par steg, hon lyfte ryggen och gungade fram, jääätte fin flicka! Liiite svårare i höger varv, hon släppte inte lika mycket i nacken här så där fick vi böja och greja en hel del, det satt liksom fast Det tog ett tag innan jag fick ett hum om vad det var frågan om, för så fort hon släppte i nacken kändes allt till det bättre, så då hade jag även lättare att korrigera samt att det släppte med för Fifan. 
 
Gick över till tölten vilket gick hyfsat bra också, det är bara JAG som måste ha jämna tygeltag och ha henne framme hela tiden. Tölta på volten och sedan ut på rakspår, och när jag väl fick henne att släppa i nacken och fick fram henne blev det kanonbra! Provade även galoppen idag då plan har tinat och all grus är framme, hehe det märks ju att jag inte galopperat på volt ett tag, oj oj, passtakt och hejsansvejsan, men några steg på rakspår fick jag nöja mig med. Det var lättare faktiskt i vänstervarv.
 
Sist men inte minst gav vi oss in på traven igen, lång och låg. Saken är att Fifa är inte framme HELA TIDEN utan hon är framme, knäpper av, framme, knäpper av, NU ska hon ju vara framme hela tiden för det kan hon, men hon är tjurig och envis, sedan är jag så glapp i tyglarna, fasen att jag aldrig lär mig?? Jag skulle få mig en stöt varje gång jag glappar. Hon gav sig inte riktigt, hon var framme men så fort hon fick eftergift så tog hon tillbaka, mer träning på detta. Hon är lite fräck som Lina säger, men samtidigt tror jag att jag har låtit henne varit lite fräck, så nu jädrar. Dock tycker jag det är lättare att ha jämna tygeltag i tölten än i traven.. hmm undra varför. Så fokus nu blir ju att jag blir jämnare i mina händer och får fram Fifa hela tiden under längre sträckor och inte bara några steg, i traven för i tölten är det betydligt lättare att hålla henne framme.
 
Summa summarum gick det ju jävligt bra. Traven idag var skitfin åh jag var så himla nöjd, och hemskt kul att det släppte i skritten också som jag varit lite brydd på, fasen jag måste bli mer konsekvent och tänka liiite till, ibland rider jag utan att tänka tror jag, ska det vara så svårt? Haha! Nej jag är skiiitnöjd över dagens pass, nu känns det ju verkligen som att man RIDER och JOBBAR henne. Det är ju en helt annan häst! Kan lova att jag jobbade en hel del, var gaaanska trött. Nej längtar till nästa pass, Lina is the shit!!
 





Kommentarer
Alice

Kul att hon utvecklas så din underbart söta häst!

2013-03-03 @ 20:59:25
URL: http://vildochvacker.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?