Dagens pass

Kortfattat om ridpasset idag:
 
Fokuserade väldigt mycket lösgörande övningar i skritten, böjningar, kontraställda böjningar, långa och låg, 90 graders svängar, 90 graderssvängar både innåt och utåtställd. Hon skummade och sög på bettet så där mysigt igen.
 
Traven var lika fin som sist så vi lade inte ner så mycket fokus på den, lite mer lösgörande och uppvärmande mest. Fokuserade dock mer på galoppen den här gången, under hela våren och sommaren har det varit stort fokus på både trav och tölt så galoppen har hamnat lite åt sidan, så nu ska galoppen få komma ikapp lite mer. 
 
Till en början bytte hon bakben flera gånger om i vänster varv, det var väldigt studsigt och hejsan svejsan men vi fortsatte knata på. Jag tänkte att hon lär nog få till det så småningom som vanligt. Dock blev det bara värre och värre. Hmm Linda fick fundera lite. Jag tror fröken Fifa har kommit på en sak för att komma undan, hur nu detta ska vara lättsammare för henne? Så jag stannade upp och sa till henne på skarpen att - Nu får du bannemig skärpa till dig!! Ja och det gjorde hon också, sedan var galoppen suuuperfin i båda varven. Jag var paff att hon tog vänster galoppen så himla bra idag, nog för att jag faktiskt krävde lite mer denna gång men efter några fattningar kändes den helt plötsligt så enkel att få in och inte alls svår att få rund mellan varven. Duktiga jäntan. Tappar hon lite takt i får jag helt enkelt driva fram henne mera, vara noga med att innertygeln inte är för stram, hålla ett jämt stöd på ytter och få fram henne. Ja jag är återigen nöjd.
 
Tölten var lite sisådär på volterna, helt ok men hon kan bättre, men inget jag la så mycket tid på den här gången, utan jag tränade lite mera på rakorna och i lite högre tempo. Till en början slamsa hon bara omkring, lade sig lite tyngre på handen och var inte riktigt framme, hon töltde helt ok men kunde lägga in någon passtakt nu och då och rörde sig inte så mycket, men efter lite om och men med mer driv, mycket böjning så kom den fina tölten fram och efter en suuuuperfin sträcka avslutade vi, hon är jätteduktig det är så hemskt roligt att träna henne och det ska bli så intressant att se var hon utvecklas :) Imorgon är det färdig med det seriösa och det blir lek och bus istället.
 
Men jag känner att jag skulle behöva träna för Lina igen och kanske få lite mer tips, sitter säkert och gör fula olater och jag kan behöva få lite ögon på oss vid tölten.
 
Hon är bäst min sej!
 





Kommentarer
Erika

Så söt bild. ;)

Va roligt att du är nöjd.
Roliga o härliga ridpass gör ju att man får energi att ta i tur med de tråkigare ridpassen som kan komma oxå.

2012-10-17 @ 17:44:00
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



Erika

SV
Jo hon börjar sakta, men säkert använda bak benen mera :D
Men det tar tid då hon inte riktigt har styrkan ännu, men är så glad att de händer lite varje ridpass så blir hon starkare o starkare. :)

Usch, vad gör du åt din bomrädsla? :/
Hur tänker du ?

Jag blir galen på mig själv.
Jag insåg detta efter ridningen när vi satt hemma hos Johanna o fikade.
varför är jag rädd??

Johanna sa att jag behöver rida en häst som travar o galopperar över bommar självmant så jag bara kan följa med så jag slutar vara rädd för bommarna.
lika så kanske hoppa en häst som hoppar oavsett vart jag tittar o sånt.

Raski lyssnar o känner av mig till 100%.
Så tittar jag på ett löv på marken i skogen så stannar hon eller blir rädd för lövet o tittar själv på de.
Så jäkla smart o känslig är hon för hur jag rider, vart jag tittar m.m.

2012-10-17 @ 17:59:16
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



Mikaela

Sv: Hon är 7år men inte jätte mkt riden. Hon har ganska bra kondis men inte tränad "på riktigt" mer än typ efter sommaren tror jag. Så hon har musklerna på lite felställen just men hon kan ju flytta för skänkel och allt det där så nu ska hon bara lära sig att man måste jobba igenom kroppen både ute och inne:) Men hon är en väldigt positiv individ och lär sig snabbt:)

2012-10-17 @ 18:17:45
URL: http://svippostina.blogg.se



Mikaela

Sv: Stämmer bra:) Fifa är väl också född -05?

2012-10-17 @ 19:21:16
URL: http://svippostina.blogg.se



erica

Hej hej,
Ja den var fin och skön, okej då får åka och hämta den.

Nepp, tog inte illa upp men det var så långt så jag tänkte att jag svarar senare håller på pluggar för jägarexamen. Fast ja, jag vet ändå inte vad jag ska svara på det. Var ju tips och åsikter. Alltså det är bra fast svårt att svara på.

Det kan stämma det du skriver, jag vet ju som sagt inte. Hade jag råd skulle jag rida för tränare men som arbetslös så finns inte pengarna just nu inte om man ska rida regelbundet.

Skulle ändå vilja att någon annan red henne. flera gånger.. Och visst är säkert den största anledningen till att svala är som hon är mitt fel men samtidigt finns det saker som jag inte rå för som när hon drar ner huvudet i tölten när jag inte ens gör något. alltså ibland gör jag verkligen ingentin men ändå får en reakrion eller ja det beror säkert på mig också men det är verkligen svårt att veta vad man gör för fel om man inte gör någonting.

ne, ska man få itu med det så måste man väl söka hjälp men man kan inte låta bli att spekulera.

2012-10-17 @ 19:29:39
URL: http://minsvala.blogg.se



erica

Haha dina länkar funkar aldrig för mig

2012-10-17 @ 19:47:14
URL: http://minsvala.blogg.se



Erika

SV
Håller med dig.
Man måste pressa sig själv, men lite i taget inte för mycket utan liite grann så där så man känner lite press och även om de känns tufft gör man de ändå.

Men för hård press på mig får motsatt effekt.
Då blir jag mer osäker, skiter i allt och ger upp.

Jag ska börja träna mera bommar nu.
Problemet är att Raski dör innan bommen hon kan galoppera tvärnit och de är så sjukt obehagligt. :/

Så jag måste driva över henne.
De går ju jätte bra i skritt o trav, men hon har svårt för galoppen på ridbanan överhuvudtaget så kanske är det skritt o trav bommar jag ska fokusera på tills min osäkerhet i galoppen överhuvudtaget släpper.

Att galoppera i skogen både långsam o fort o leka fram bjudning o bara tjohoa o allt sånt är längre inte obehagligt.
men på ridbanan känner jag lite osäkerhet i galoppen jag slutar rida henne så fort hon galopperar o då dör hon efter 2-3 steg redan.

Men jag funderar på o ta en dag på ridbanan där jag är helt själv för när jag är helt själv o ingen ser mig så är jag tuffare o jag pressar mig själv mera. :)

Min största grej är att jag tror vi ska snubbla, gå omkull när vi kommer vid bommen.
Raski snubblade på en bom idag och jag direkt fick lite panik över de.

Men jag får helt enkelt börja med lite bommar.
Lika så i skogen där de ligger bommar på marken fan galoppera över och trava över utan o tveka. :)
bara titta framåt och driiiva :)

Nu jäklar ska jag jobba på detta. ;)

2012-10-17 @ 19:48:52
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



Miranda

Söt bild!

2012-10-17 @ 19:56:56
URL: http://www.ponnymirre.blogg.se



erica

Ne, hon tar inte mycket pengar alls. men ska man rida regelbundet så blir det mycket.

Men, haha, jag har ju sagt att jag inte tar illa upp. De vet du ju. Om du vill ge tips och säga vad du tror och tycker är det väl bra? Du får säga vad du vill, och vad du tycker. Och ne visst är det inte kul att vara orsaken att sin häst blir arg. Man vill ju inte vara ett ont ting men som sagt sanningen är ju sanningen och den är ju inget man kan styra över. Så inte blir jag sur, ledsen eller arg på dig för de. Det är ju inte ditt fel. snarare mitt fel. Är mig själv jag ska ledsen på.

2012-10-17 @ 20:36:13
URL: http://minsvala.blogg.se



erica

Nej, men det förstår jag att det inte är alla som vill ta kritik. Men nu har jag skrivit i två inlägg att jag inte tar illa upp.. Du får ge kritik det gör inget. Nej jag är inte ledsen över något.

2012-10-17 @ 21:03:59
URL: http://minsvala.blogg.se



erica

Ja, då frågar du fel person. jag är en sån dålig problemlösare. väldigt dåligt.. Jag vet faktiskt inte.. Det är det jag spekulerar i.

2012-10-17 @ 21:13:13
URL: http://minsvala.blogg.se



Erika

SV
Tack ;D

Hon dör för att jag inte driver på.
Jag vet så väl att hon kommer tappa bjudning/dö före bommen i galopp.
Även i början när vi travade lite nu så dog hon, men då av osäkerhet vad hon skulle göra.

Detta är första gången hon verkligen arbetar över trav bommar.
så då köper jag att hon är ung o osäker, men då måste jag ju som ryttare tala om för henne lita på mig vi klarar detta.
i stället säger jag som ryttare, hjälp en BOM på marken!

Suck. :(
dumma inställning hos mig, men jag vet att de kommer släppa bara jag börjar träna med bommar för så är de med hoppningen i skogen.

I början grät jag så fort någon tvingade mig över.
Nu bara, ska vi inte hoppa ELLER hallå, jag vill, haha.
Nu snackar vi 40-50 cm hinder i skogen, men där har jag fått sjukt självförtroende när de kommer till vissa hinder, men då har vi drag hjälp.
när vi är själva blir jag osäker.

Nae jag får inte riktigt fram henne i bus galopp på ridbanan ännu idag lyckades jag efter lite kämpade i höger varvet o få in henne i lite bus galopp :)
men då dog hon vid bommen.
men jag måste bli säkrare + rida framåt när hon väl galopperar inte bara sitta som en säck potatis o bara oj hon galopperar sitt still!! :P

Men tror jag ska jobba med bommar i trav o verkligen driva på efter bommarna så hon lär sig att inte dö i skritt o trav när hon har bjudning i traven då på börja de i galopp. :)
Känns som de är rätt väg o gå.

Sen som jag skrev, ut i skogen o trava o galoppera över bommar där.

Min skräck är att hon ska snubbla o vi går omkull. :S
de är de jag är rädd för, men har egentligen ingen anledning för de.
visst hon är lat med o lyfta på fötterna på ridbanan, men aldrig i skogen så de är bara träna på ridbanan o även i skogen så hon vakna till liv :P

2012-10-17 @ 21:36:39
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



Erika

SV

Glömde skriva de.
Lägga till spöet gör jag :)
Men då sparkar hon o står i mot p.g.a de och lika så hon står i mot om du skänklar. ;)

Så man undrar ju hur tusan man ska få hästen framåt när de normala hjälperna inte funkar till 100%
men nu ska jag inte vara så hård för Raski har gjort såna enroma fram steg senaste tiden så de är helt sjukt.

Efter jag satte igång henne efter min skada.
Så har hon glädje när jag rider ut, hon har bjudning, hon studsar, bockaro och brallar iväg och sparkar i bland av glädje o inte av att de är jobbigt utan av glädje.

Så de har hänt en hel del. :)
Mycket positiva saker så nu rider jag ut själv o kan gasa, bomsa i alla gångarterna utan problem så var de ju inte förut.

Men ska ta åt mig av de tips du ger mig så nu jävla. ;)
om ett par veckor ska vi komma över bommar i trav, men även en enkel bom i galopp :D haha

2012-10-17 @ 21:39:08
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



Erika

SV
Aw va jag blir glad av dina kommentarer. :D
Jag tycker tips o råd är viktiga sen får man ta åt sig av de man tycker känns bra och vissa råd o tips är inte bra då får man strunta i dom.

Men jag har hittat en sån glädje nu.
Jag vill rida, jag saknar att få rida dom dagar Raski vilar eller om någon annan rider henne som nu låna en kompis henne för att jag hade Grappa oxå o han tycker så mycket om Raski.
han ska rida ut med mig på söndag igen, jag vill rida Raski, jag vill träna med henne, har till och med boka en tävling. ;)

Känns sjukt, men är så taggad
Åh går de skit så gör de.
Ska ställa upp i en klubb tävling, dressyr.
Så tanken är o rida märke 1 som är skritt o trav program väljer de p.g.a att hon har så svårt med galoppen o känner att hellre bara skritt o trav o jag känner mig säkrare än o ta märke 2 med galopp i o jag blir osäker o stör Raski.

Bättre jag får träna tror de är mer jag som ska träna på o komma iväg än Raski faktiskt, har lite över en månad på oss nu o träna inför denna tränings tävling
åh har rådfrågat o alla tycker jag ska ta den lätta för då är jag säker än o ta med galopp i eller LC programmet o störa Raski o hon blir negativ för att hon känner att jag är spänd inför galoppen.

Bättre o bli säker på galoppen hemma först, så tycker jag. :)
Så hästen blir positivt oxå.

Jag ska lyckas även om de kommer ta 1 år till innan de går galoppera över en bom så ska jag i fram tiden lyckas.
Nu hoppas jag de tar lite kortare tid, men de tar den tid de tar. :)

Bom träning en gång i veckan nu är planen.
Och då ev själv eller när Johanna är med, och försöka rida lektion för min tränare Lisa 1 per vecka eller en gång varannan vecka hänger lite på ekonomin där. :P

2012-10-17 @ 22:17:17
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



Nina Liljedahl

När jag läser alla islandsbloggar undrar jag vad jag gett mig in på när jag köpte en isis. Hur sjutton ska jag klara fyra eller fdm gångarter när det verkar så svårt för hästarna att hålla isär dem?? Samtidigt verkar det ju jätteroligt och utmanande, men jag är nog inte tillräckligt duktig. Det får nog bli Minou som får utbilda Silfrun. Så får jag hålla mig till mina ponnyer istället :-)

Hursomhelst så är Fifa supersöt på den här bilden!!

2012-10-17 @ 22:18:01
URL: http://stallskogalund.blogg.se



Erika

Åter igen är jag för snabb med o skicka svaret. ;)
Jag kommer pröva dina tips ett par gånger och sen skriver jag hur de går :D

Ger dom flera chanser för ibland funkar de inte alltid på första försöket o ibland funkar de på första, men inte på andra. :P

Men mycket lek o bus de håller jag med om och beröm.
Då får man en glad o sprallig häst som tycker livet leker. :)

2012-10-17 @ 22:18:11
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



Erika

sv
Vet inte om jag är så modig, men jag känner att jag vill bli modigare o de ända sättet o bli de o sluta ha sjukt jobbiga tävlings nerver är att åka. :)
så som allt annat som är läskigt, exempel bommar. ;)

Förstår precis hur du menar. :)
Så fort jag har sällskap går de kanon bra o rida över bommar, hoppa hinder osv.
För då får Raski drag hjälp o då skiter hon lite i min osäkerhet o följer efter kompisen.

Om jag inte bromsar för mycket för då stannar hon såklart.
men för de mesta får hon en fin bjudning o då blir jag säkrare oxå.

Men i skogen har vi många bra pinnar som ligger över vägen som stockar o hinder osv.
vi har ett ställe där de ligger studs hinder.
men de är rätt långt avstånd så för Raski blir de ju lagom o trava/galoppera över. :)

Men ska absolut träna på detta varje gång jag rider ut nu.
bjudning före o efter och ta hjälp av spöet om hon inte lyssnar o bara fram över är den rätta vägen även om de är läskigt så kommer jag känna mig jätte stolt efteråt. :)

Och då växer man och vågar mer sen. :)
Så nu är jag jätte taggad, haha.
Synd att Raski ska gå skritt pass imorgon inför fredagen,s tömkörning.

Så står enbart skritt på schemat imorgon då hon blev lite trött idag.
och hon behöver all energi hon kan samla ihop inför fredagens tömkörnings pass så får tänka på detta på lördag i stället imorgon ska jag rida barbacka o bara mysa så får hon slappa o vila huvudet o kroppen efter dagen,s övning :)

2012-10-17 @ 22:53:33
URL: http://eriikapettersson.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?