Ta till tricksen

"Hältan" blir bara bättre, eller det är ingen hälta utan traven är lite hackig och fyrtaktigt ibland, som kanske inte syns i allas ögon men matte seeer, dock grundar det sig inte i smärta, ibland är traven riktigt ren och fin, flashig och busig. Så det är inget fel på min häst.
 
Det vi har gjort under dessa dagar är promenader, jogging och bus vilket ha gett goda resultat, Fifa har bara blivit bättre och bättre. Detta var det jag ville hålla tyst om innan Fifa faktiskt blev så pass bra att jag ville tala om det och kunde fortsatta proceduren utan någon som kom med ett finger, ja vi har ju bevis på att detta behövde hon, och jisses vad busig jänta har varit dessa dagar.
 
 
Något jag började med i veckan är att ta till spanska skritten i en annan gångart, alltså få henne att lyfta mer i tölt och trav för hand. Haha åh hon är så jädra duktig och blir bättre för var dag, vissa steg är ju bara oooooh, idag tog hon både häftig tölt och trav. Ibland blir det jobbigt, då hoppar hon liksom fram vilket jag accepterar, hon behöver nästan det för att orka, ibland blir hon lite extra busig (matte med) och hoppar jämfota upp i luften, fan vad roligt vi har tillsammans, hon har stenkoll på mig och lyssnar så himla fint, vi leker för fulla muggar och Fifa kan inte få nog, inte jag heller hihi.
 
 
 
 
 
 
 
Nu kan man inte kräva mer än att leka fram det och få henne att fatta att hon ska lyfta och länga benen i farten än bara i skritten, hon är riktigt duktig och ibland gör hon så himla rätt så det är inte sant, helt otroligt med tanke på vad få gånger vi tränat på detta, det blir bättre för varje gång, men man får se upp med innerbogen, den får man fösa ut ibland och då hon lyssnar lika fint varje gång, saken är att hon blir lite för ivrig, väldigt busig, närgången och vill gärna ha sin belöning, testar lite på gränserna tror jag, men samtidigt så måste hon ju förflytta sig för mig oavsett och inte bli för på utan hellre runda mig, vilken hon oftast faktiskt gör, men ibland måste man ju testa såklart.
 
Glad, busig Fifa som fattar precis vad jag menar men som trycker bogen mot mig, ajabaja!
 
 
Här trycker hon istället bort bogen och rundar mig
 
 
 
Något roligt är ju att hon faktiskt kan tölta för hand, det kunde hon inte förra vintern, nu kan hon till och med rulla i tölten och arbeta med hela överlinjen, himla roligt och hon ääälskar det, hon slänger på huvudet och kröker nacken medans hon rullar i bogarna, så jädra kul haha och ju mer jag driver och busar desto mer töltar hon tjooohoo!
 
 
Erica tog lite kort, dock var de få som blev bra pga mulet väder som ledde till suddiga bilder, får ta lite fler bilder en annan dag men tack Erica för dessa bilder :)
 
Fula häst vad jag älskar dig!





Kommentarer
Agnetha

Ni har ett så himla fint samspel! :)

2012-11-30 @ 09:12:29
URL: http://agnethasfundror.se



Erika

Va härligt att de inte är någon hälta. :)
Åh att lite bus kan göra allt bra igen. :)

2012-11-30 @ 12:08:30
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



Mikaela

Men fusk! Jag vill också ha snö!!

Tror också dom behöver röra sig när det handlar om sträckningar, vi blir ju inte bättre av att ligga i soffan när vi gjort det heller:)

2012-11-30 @ 12:11:08
URL: http://svippostina.blogg.se



Nina Liljedahl

Åååå jag älskar att se och höra om din och Fifas relation...ni är så fina i hop att jag blir alldeles varm inuti. Vilken lycka att ni fick varandra ni två, ni är som gjorda för varandra.

Så skönt att det inte var något "farligt" som hände henne häromdagen. Ni är säkert på banan snart igen, om ni inte redan är det.

2012-11-30 @ 12:54:31
URL: http://stallskogalund.blogg.se



Julia

Älskar att hon verkligen utstrålar busighet!

2012-11-30 @ 15:13:46
URL: http://ohjuliet.blogg.se



Fia - med islandshästen som passion

Åh, vilka mysiga bilder! :D

2012-11-30 @ 21:40:06
URL: http://www.meistaraverk.blogg.se



Tessan

Åh vad jag älskar erat samspel!!!

Vad sjukt att höra om hur många som behandlas för höftleden.
Idag var min stallkompis där.. Och guess what?
Hon kom hem med *trumvirvel* dubbelsidig höftledsinflammtion och även behandlad bog.

Surprised? Inte direkt! Jag skrek rakt ut när jsg fick höra. Sååå glad att jag avbokade!
Florian sa ju det i telefon.. Det behandlas sååå mycket höftleder och bogar..

Får jag fråga vad din veterinär heter?
Det verkar vara en grym en. En sådan skulle jag behöva som kan göra en seriös utredning av min brunis.

Florian är den tror jag!

2012-12-01 @ 00:36:24
URL: http://Thereseflodin.blogg.se



Tessan

Japp vi har pratat massor och hon åker nog inte heller tillbaka..
Har berättat allt för henne vad du skrev också.

Jag blir oxå så galet mörkrädd, hemskt att man bara behandlar rakt av.
Men jag ser ett hopp eftersom att din jänta är bra.
Vad gjorde din veterinär annorlund, och vad hittade man som
Var fel osv? (Har glömt).
Jag har också kännt att utdömning är nära men jag tror det går
Att lösa.

Jo deras hingst har ju varit/är dålig vad jag vet.

Nä usch!

2012-12-01 @ 01:17:08
URL: http://Thereseflodin.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?