Last-träning

Idag lasttränade jag Fifa då vi fortfarande har finkan hemma. Jag gjorde en Tobbe a la carté! Haha ja men ni vet, använd spö, få hästen rak, beröm, backa tjosansvejsan ja man fattar nog om man sett ponny akuten. Det gick förvånadssvärt bra. Fifa lyssnade och gjorde exakt som jag sa, hon tvekade inte ens och slängde sig aldrig  bakåt. Bad jag henne gå fram ett steg gjorde hon det, bad jag henne backa gjorde hon det. Jag använde inte spöet särskilt mycket faktiskt, bara när hon stod på backen då jag ville räta upp henne, annars använde jag mitt kroppsspråk och röst. 

Jag var noga med att låta henne gå ett steg fram, godis, backa ett steg, godis, ett steg fram, godis, backa ett steg, godis, två steg fram ja o.s.v, två gånger tog jag in henne fullt i transporten, nemas problemas hon följde med utan tvekan. Fifa har en tendens att kasta sig bakåt när vi ska leda ut henne ur transporten, det spelar ingen roll hur beredd du är och försöker få henne att gå lungt, du flyger med bakåt. Så denna övning med att gå ett steg fram samt backa ett - två steg MED beröm var ju kanonbra för oss. Nu tog hon det lugnt när hon skulle backa ut, i väntan på något gott. Vi höll på i ca 10-15 min sedan avslutade vi. Dutti tjej!

Jag tog även en promenad idag innan lastträningen. Till en början var skritten väldigt passtaktig men den mjukades upp allteftersom och blev renare.

    

                                                                             Linda






Kommentarer
Anonym

Sv; polisen är kontaktade sen ett par veckor tbx men tyvärr kan de inte göra ngt. Verkar inte finnas.ngn som kan hjälpa till i sånahär situationer..dock har vi ordnat så hästarna iaf kommer tillrätta privat.

2012-05-30 @ 22:07:23
URL: http://minfux.blogg.se/



Nina Liljedahl

Lastträning á la Tobbe borde jag också göra med mina pållar. Men det blir liksom aldrig av att man spänner för släpan och gör det. Måste skärpa mig...!

2012-05-31 @ 14:04:18
URL: http://stallskogalund.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?