Att åka islandshäst är inte lätt!

Ridpasset idag gick blaha, eller i alla fall från början, usch börjar tölten försvinna eller? Jag vill ju uppleva samma ridpass som jag gjorde förr, då jag var helt mållös, nu är det mer: Ja men det här får duga. Idag fick jag verkligen ÅKA häst, verkligen verkligen åka för att hon ens skulle ha ren tölt. Nej blaha blaha.

Det dumma är att man egentligen heller inte bara kan ÅKA islandshäst, inte på min flicka, att ens bara få fram en ren gångart är ju en del arbete i sig. Bitter kan jag ju bara sitta på och öka farten precis hur jag vill, jag kan ju släppa på tyglarna och bara åka, men det är inte riktigt samma sak på lilla Fifa. Att låta hästen tölt-trava,grisepassa eller trav-galoppera är inte bra, det är inte att åka häst utan detta blir ju både ohälsosamt och dåligt för gångarterna. Det är lustigt det där med folk som har den synen på islandshästen, att det bara är att åka. Jag måste säga att åka i sig på en islandshäst är ett arbete, speciellt med en häst som inte har styrkan eller balansen för rena gångarter än. Då är det ju betydligt lättare att åka på en stor brun.

Fifa har en bra trav, tölt och galopp men det kommer i perioder och när det är dåliga perioder blir även åka häst väldigt krävsamt för en annan. Nu töltade hon väldigt rent och trevligt på slutet, men det är absolut inget att jämföra med som det har varit förut och man får hela tiden sänka kraven på arbetet av hästen och höja på sig själv för att hålla den rena takten. Det är verkligen nosen i vädret nu.

                                                                           Linda






Kommentarer
Erika

De är inte lätt när de har så många gångarter heller.

Jag måste verkligen se till o få en bra tränare åt när Grim ska ridas.



För hans ägare tyckte han tappat tölten o de vill jag ju inte.

utan vill ju behålla den o även bygga upp honom stadig i alla gångarterna även på ridbanan. :)



Men när den dagen kommer som han kan ridas igen ska han sättas igång lugnt.

Sen får vi börja rida för någon som kan de här med islänningar o deras gångarter. :)

Vart man nu hittar en sån tränare.

2012-05-25 @ 20:38:13
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?