Åh min häst :´)

Usch jag vet att jag är dålig på att svara på era kommentarer, ni får hålla er till tåls, jag läser men intresse iaf och följer många av eras bloggar dagligen.

Linaträning igen. Vägen till plan var kanon, Fifa valde gärna traven, hon har sån energi framåt och börjar faktiskt få lite bukt på sina ben.

Vår plan idag var att träna tölt och galopp på volt då vi inte riktigt hann det igår. Höger varv gick bra men när vi kom till vänster hoppade hon jämfota med bakdelen åt sidan, till en början började vi fundera om det verkligen var dumheter eller om det kanske fanns något obehag? Så vi lade kraven åt sidan och ville bara få fram henne. Så fort hon töltade eller bara sprang framåt så gav vi mycket mycket beröm och klappa om, haha detta funkade, Fifa sträckte stolt på sig och töltade lite till för oj oj vad matte blev glad och klappa om.

Även om hon gick framåt i tölt på volt så satte vi inte för höga krav, förmodligen skulle hon bara kasta sig åt sidan och det är dumt. Vi fattade galopp i några få steg på volten, eller på volten hon drog nog mer utåt vill jag påstå, men det gjorde inget för galoppen var så rund och fin och de där kraven fick vi ta och sänka idag, hon är en häst man får deala lite med. Hejsansvejsan så lade hon in trav växeln och flög framåt, Lina sa att hon aldrig sett Fifa trava så fint, skumpigt var det vill jag lova. Lilla Fifa hon är så duktig.

Ja vad har hänt med Fifa enligt Lina? Ja hon börjar vinkla in hasen lite bättre, är mycket mer elastisk i rörelsen, lös och fin och länger riktigt på steget, har fått en bättre bärighet och balans. Det är inte lika motigt längre med andra ord. Hon länger steget mycket finare i traven och har bättre sväv, galoppen är rundare och mer uppåt, tölten är mer elastisk med bättre aktion. Ja hon har helt enkelt gjort stora framsteg :)

Vägen hem var WOW, åh vad jag önskar att Lina sett henne. Det var magiskt. Vilken energi min häst har, fram fram men ändå sådan lyhördhet. Jag körde övergångar i tölt, trav och galopp. Jag vill säga att traven.. ooh.. en sträcka där var den sjukt fin, vilken energi och vilket sväv! Så fint har hon aldrig gått i traven någonsin, jag kände hur hela hästen arbetade på som ett lok. Galoppen, ja den börjar bli riktigt fin, hon har sådan power, hon tar i så mycket och lyfter fram att bootsen flyger av. Ne hon är himla rolig att rida och jag tror hon själv tycker det är ganska roligt- trots att man måste trotsa ibland ;)

Jag måste fixa nya ridbilder, kanske någon film till och med, men varken jag eller hästen funkar särskilt bra framför en kamera, så fort någon tittar på eller fotar spänner jag mig och jag kan inte riktigt focusera på ridningen, sedan blir Fifa så nyfiken på "publiken" önskar någon kunde gömma sig i en buske och fota ;)



                                                                              Linda






Kommentarer
Erika

sv:

1000kr kostade en tycker de är värt pengarna. :)

2012-06-19 @ 18:40:09
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



nina

Vad härligt det låter att ni är på G igen! Fifa låter som världens roligaste häst och det är roligt att läsa att du uppskattar henne så mycket :-)



Sv: NEjmen jag hade aldrig trott att hon var silversvart....hon ser ju ganska gul ut, eller som någon fuxvariant. Där ser man, man lär sig alltid något nytt...

Fast när jag tänker efter så har jag ju sett annonser på hästnet med silversvarta som sett ut så där. Men Fifa är ju mera gråsvart och den andra mera brungulsvart, fast det är ju inte så konstigt att det finns olika nyanser på silversvart färg, det finns det ju på de flesta färger....jag har bara inte riktigt vant mig vid islandshästarnas alla olika färger ännu.

2012-06-19 @ 19:30:43
URL: http://stallskogalund.blogg.se/



Marie

Vad brukar du göra i östersund? :)

2012-06-19 @ 19:58:09
URL: http://mnightlighta.blogg.se/



Sara

Svar 1 : haha, nu delar jag upp svaren i 1 och två, annars blir det bara blaha blaha av allt ;) Jo, jag kan väl en hel del om hästar och träning eftersom det är mitt heltidsjobb, men jag har aldrig riktigt kunnat ta mig tiden att träna en häst så mycket till att få den att göra större trix. Jag har tränat mycket kommando med båda mina hästar och dom lyssnar på rösten och följer mig och så, men jag har aldrig riktigt kunnat fortsätta pågrund av tiden och mycket att göra.. nu vill jag ta det ett steg längre eftersom att båda är så lättlärda.. och du verkar vara riktigt duktig på allt dethär :D tack för tipsen, jag hoppas jag kan fråga dig om jag funderar över något.. Jag ska börja lite försiktigt nu med det du skrev ner till att börja med :D

2012-06-19 @ 21:13:51
URL: http://tvistirni.webblogg.se/



Frida

Nu vill jag också ut och göra sånna där framsteg! :) Roligt att det går så bra för er.



Svar: Jag vet inte riktigt, hon är från vildmarken runt Ånge tror jag :p



Det är väl inget fel på fyrgångare heller! :p

2012-06-19 @ 21:14:49
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/



Sara

Svar 2: Ja, här kommer då svar nummer två ;) hehe. Jag har bott på island sedan Augusti 2010 så nu i augusti i sommar blir det två år. Tiden springer iväg, alla säger att jag inte är svensk längre, har blivit en ingrodd islänning ;) Han aron gick igenom veterinär besiktningen idag så nu är han min, är jätteglad :)

Jag skickade iväg ett mejl till min kompis igen, med massa frågor och bad honom kolla upp mailadress, jag skriver en kommentar när jag fått mer svar :)

2012-06-19 @ 21:23:45
URL: http://tvistirni.webblogg.se/



Evelina

SV: Jag försår att du var personlig fotograf åt dem ;) Nej, det var inte hon. Men kollade igenom albumet och hittade två bilder på henne och Odinn. Detta ekipage menade jag: http://www.pixbox.se/pic_show_id33124986.html :)

2012-06-19 @ 21:30:11
URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/



Jossan

Du måste fixa bilder! Vill verkligen se hur hon ser ut nu :D det låter ju små spännande när du berättar om henne och jag an verkligen föreställa mig hur fin hon ser ut! Men bilder vore riktigt roligt! :D



Sv: tack så mycket! :) inte så svårt när det är så fina hästar! ;) haha ne, men det är nog rätt mycket tur också :)

Ja om jag hade vetat vem Kraftur var då så tror jag det hade varit ännu häftigare men det var verkligen WOW! Att se honom ändå ;) jag knäppte bara några få bilder på honom för jag var tvungen att se honom på riktigt och inte bara genom kameralinsen :P

2012-06-19 @ 21:47:52
URL: http://semtegensis.blogg.se/



Sophia

Jo jag gillar min sensation, bara det att veta att det inte finns någon jäkla bom som klämmer och har sig är toppen! =)



Skönt att ni har kommit igång så bra!

Hoppas jag och Snotra kan få njuta av det snart oxå =)

2012-06-19 @ 23:06:42
URL: http://sono.noksin.se



Jossan

Sv: Sant Jag gillar dom röda från hööks! Men detta vore ju liiite roligt! :P

2012-06-19 @ 23:30:30
URL: http://semtegensis.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?