Woooow!

Idagelidag tog jag och red på volten, men det är bra svårare att känna den rätta takten i snö alltså, visst kan jag känna stora taktfel, absolut men de där små detaljerna försvinner liksom i snöyran, kanske är en vanesak, det är ju första vintern jag rider och tränar Fifan. Traven tog vi också och tränade på volten, var ett tag sedan nu för matte har varit lat, en oskottad plan med snö gjorde traven skumpigare, hon rollar som fasen eller, hackar i vänster varv, höger var betydligt renare. Jag rider och byter varv efter varv, jag sitter inte och rider på samma volt hela tiden utan jag byter varv efter varje varv på ena volten, på så sätt börjar hon finna takten och slappnar av mer i steget. 
 
Det roliga är att idag lyfte hon ryggen som fasen redan när jag satte mig upp och började rida mot plan, hon var dessutom hyyyyyperkänslig för hjälperna, supermjuk och framåt, jättefin faktiskt, tror hon blev lite allert och glader efter jag klippte av den varma vinterkappan. Jag red som sagt på volten, hoppade galoppen denna gång, men vägen hem slår aaaaallllt. Där var ALLA gångarter fin, galoppen börjar verkligen reda sig nu igen på rakspår, jag börjar kunna korta galoppen, så släpper jag fram henne, sedan kortar jag och släpper fram. Jag tar fattning går ner i skritt, tar fattning går ner i skritt. Det är liksom galopparbetet just nu. Traven var stor och fin, alltid bäst på hemvägen, då är hon rejält uppvärmd och kanske en aning mer positiv till hållet hemåt.
 
MEN (i en början av en mening) the best of the best, ollalalalaaaa, tölten, myyy gooood, skithäst vad duktig hon är, asså min lilla sockerbit är verkligen häftig att rida, det är nog den bästa tölten jag någonsin kännt på henne, iaf nu under höst och vintern, oooooooh iiiiiiih!! Förbannade tokiga hästfan haha jag blir så tokig jag när det går såååå braaa. Snacka om att lääänga på steget, komma fram, paddlar som fasen med bogarna och klooockren i full energi där hon vilar på steget och verkligen brakar fram. Det roliga är att det går att trycka på lite mer nu så hon växlar uppåt, skithäftigt, ska bli så spännande att se hur tölten utvecklas under vintern, tjoohooooo! Det tråkiga är att jag kommer nog aldrig få det på bild, :( den här tölten får jag aldrig in på plan eller när jag rider tillsammans med andra, det krävs fullaste koncentration från oss båda så det kan nog bli svårt att planera in en fotograf och den sträcka där hon ska gå som bäst, för den häftiga tölte kommer där den kommer, men vem vet. Ja.. det är så häftigt så häftigt vad min häst kan för att vara riden så lite, hon gör mig stolt.
 
 
 





Kommentarer
Erika

gud va roligt att de går framåt för er. :D

2012-12-27 @ 19:10:53
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



Frida

Ni skulle haft en fartkamera där uta i skogen så hade ni kanske fastnat på bild :)

2012-12-28 @ 22:59:08
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?