Men hörrni, mer övningar!

Fislisa har vilat i tre dagar när jag varit på skolan så där finns inget att skriva om för tillfället men däremot måste jag vara på er lite nu alltså, fler tips på töltövnngar vill jag ha, har ni något speciellt mönster man kan rida, töltförflyttningar, kanske någon bra övning för bättre bärighet, eller bra övning för en hållbarare takt, bra övning för korta och höga tempon? Mer ÖVNINGAR, alltså mönster och olika förflyttningar. Inte bara böja och rida runt på volt eller ut naturligt i skogen, jag tror folk (i alla fall jag) är väldigt nyfiken på just "mönsterövningar". Sedan tycker jag det är så viktigt att man förklarar VARFÖR man gör som man gör.
 
Jag är BERGsäker på att det är några som sitter med en övning men som man kanske inte orkar eller "vågar" komma fram med? Kom fram med ALLT! Om inte så kom med en tanke som skulle kunna vara bra för tölten, här är det fritt fram, ingenting är dumt. Bilder och filmer är absolut välkomna. Nu får ni friskna till lite vid tagentborden tycker jag, för jag ger mig inte ;)
 
 
 





Kommentarer
Erika

SV
Ja jag gillar o träna vill verkligen komma vidare. :)
Angående utmaningen kan jag inte genomföra den mera nu p.g.a underlaget. :/

Det är för ojämnt underlag i paddocken för o dra fram bommar och i skogen är alla små stockar, hinder begravda och packade under snön så dom syns inte och märks inte när man rider över eller så.

En stock syns o funkar o rida över i skogen där är underlaget bra, peppar peppar.
så den tänker jag rida över varje gång jag rider den vägen vilket är i princip varje gång jag rider ut, för de mesta i alla fall :)

2012-12-21 @ 13:39:16
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



Fanny

Jag brukar vilja göra mycket kringelikrokar i tölten för att bygga upp stabiliteten och få hästen lös och mjuk i bogarna. Jag är just nu inne i en serpentinperiod! Att göra serpentiner tvärs över ridplanen. Kanske fyra "svängar" på en ridplan. Bra övning för ryttaren också för att få hästen mellan hjälperna! Att kunna rakställa när du "kommer ur" serpentinerna och sedan snabbt kunna ställa om hästen. :)

2012-12-21 @ 13:48:30
URL: http://fannymarianilsson.blogg.se



Agnetha - Agnethas Fundror -

Arshc, jag är så "långt från ridningen" just nu så jag har ingen inspiration...! Det finns en liten bok som heter typ "Atlis tips och råd för Islandsryttare" som innehåller jättemycket såna bra övningar...

Fast en grej som jag gjorde med Strumpan för att trolla fram tölten på henne... Vi hade ingen ridbana utan jag red bara efter grusvägar och i skogen. Jag red jättemycket sidförande över vägen - "typ" skänkelvikning och mycket serpentiner, böja - ställa - mjukgöra ..

SV: Ja, jag har typ ont hela tiden. Fast det går i vågor faktiskt men så fort jag försöker göra någonting så är det som att kroppen går mitt itu...
Foglossning - det får alla som är gravida. Bäckenet hålls ju ihop av... eh .. fogar? ;-) och för att man ska kunna få ut barnet så luckras de upp och blir mjuka. Det hör liksom till. Det är inte meningen att man ska få ont av det alls egentligen.Fast de flesta känner av det någon gång. Jag har haft extrem otur tydligen. I normala fall tar det ca 6 månader efter förlossningen innan det läker - jag var n ä s t a n bra när jag blev gravid igen (vilket jag blev efter ungefär 12 månader). Vissa dagar när jag är riktigt dålig tvivlar jag på att jag kommer bli "mig själv igen" helt och hållet, men när jag tänker på att jag ska tölta runt på Fáfnir så tänker jag att det finns inga val - jag måste bli bra. :-)

2012-12-21 @ 16:00:37
URL: http://agnethasfundror.se



Titti

Sv: Han är så rolig. Vilken otur han har hela tiden :)

2012-12-21 @ 17:22:06
URL: http://livetpavischan.blogg.se



rebecca

sv:
Ja det tycker jag med.. Det är därför jag funderar på att byta, men jag vet inte.. haha :D

Tack för kommentaren!

2012-12-21 @ 20:05:48
URL: http://rebeccamj.bloggplatsen.se



malin

SV: tack så mycket, glad jag blev!

2012-12-21 @ 21:09:29
URL: http://malinsjolander.com



Fia - med islandshästen som passion

Okej, egentligen har jag "hur många som helst" på lager, men lat som man är... ;)

Men kan ta o. skriva om en lite kort. Åttvolt, liten, bakdelen utanför/innanför spår. Och riktigt liten för bästa effekt, automatiskt även långsamma, taktmässiga, steg. Hästen kan ju inte älga på där, då tappar man all samling och hästen använder inte kroppen rätt eller placerar bakbenen rätt.

Och man får hålla tungan rätt i mun vid "varvbyte" för att inte "komma ur övningen" utan hålla hästen kvar på plats mellan hjälperna och byta om i ett svep. Bra för att aktivera bakdelen, hästen blir mjuk, lyhörd för hjälperna samt mer samlad. Sedan tar man tölten ur åttvolten. Ner till skritt och in på volten, och ut i tölt igen, eller en stor åttvolt i tölt.

Okej, hoppas det inte var för rörigt?

2012-12-21 @ 22:38:37
URL: http://meistaraverk.blogg.se/



Julia

Sv: Jo rätt så mysigt med all snö är det, tills den kommer i nacken då... ;)
Ja det är många folk från bloggar man skulle vilja träffa och lära känna bättre, ändå så är det roligt att lära känna folk genom bloggar också :)

2012-12-21 @ 23:12:55
URL: http://semtegensis.blogg.se



Clara Norrvide

Sv: haha jo vi kommer fortsätta blogg tillsammans, ett tag i vart fall! Vemv et var det tar vägen :) Jag startade en till blogg vid sidan av, som blir mer, privat på ett sätt, där jag kommer skriva mer om...allt egentligen. Lite för att känna på hur det är att blogga på egen hand igen, det var ju ett tag sen, så det kan vara bra att väga för och nackdelar mot varandra! :)

2012-12-21 @ 23:41:36
URL: http://tvistirni.webblogg.se/



Karin

Synd att ingen kommenterat ännu för här finns ju hur mkt som helst att skriva. Det är bara fantasin som sätter gränser! Men som Ridlärare måste man alltid ha lite extra fantasi... ;) en favoritövning tycker jag är när man rider skänkelvikning och sista steget skänkelvikning är första steget tölt. Alltså samlar ihop och rider fram hästen i tölt medan man rider skänkelvikning. Jättebra för att öva upp styrkan och bärigheten i tölt. Töltövningar för att stärka är ju övergångar kanoners och även ryggningar (rek att öva från marken först) och där finns många ridvägar. Ska se om jag kan rita upp lite sen när jag kommer till en dator (telefon nu). :)

2012-12-23 @ 23:57:05
URL: http://nupur.blogg.se



Anonym

Jag brukar rida islandshästar med mycket snabb tölt, så detta kanske inte funkar för alla, men värt att pröva kanske ;)

Men iallafall brukar jag köra min "rumpsladd", rida sicksack mellan koner med stort avstånd och hela tiden ha hästen rak, bara flytta bakbenen en aning in under hästen för att "sicksacka". Jättebra när man vill få en sammlad ren tölt, att hästen har benen och bogen med sig. Det blev lite rörigt, förstår du? :)

Sen kan du även dela in en volt i tex. fyra tårtbitar, göra övergångar mellan skritt och tölt, när varje "tårtbit" börjar. När hästen har fått in detta släpper du på tyglen, och använder sätet, vikten och rösten för att ändra tempo och väg/riktning. Enormt bra för lydnaden, och sen får du en "lättväxlad" häst också! :D

Lycka till ,hoppas mina tips hjälper! Tack för en bra blogg! :D

2012-12-30 @ 16:01:27



Elin

Jätte vacker häst!

2012-12-30 @ 20:31:58
URL: http://kaninliv.bloggo.nu




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?