Ett stort framsteg today!

Hua hua jag blir alltid så glad när jag loggar in på bloggen och möter med en drös av härliga kommentarer, bästa läsarna har jag ju helt klart :D!

Dagens pass med Lina gick, KANON. Off course! Vi tränade först lite från marken. Lina ville se Fifas trav i longering, bitvis blir den riktigt fin och ren och bitvis hackig. Tränade sedan lite förflyttningar bara för att, lite kommunikations övning mest för skojs skull. Fifa har en aning att skjuta ut vänster bog i ridningen och det gör hon även från backen men lyssnar jättefint när jag "säger åt henne" eller hur jag skall uttrycka mig. Det är ju faktiskt rätt så smart att träna det här från backen också när hon har lite hard times med vänster bog, samtidigt som det är riktigt roligt, åh vad jag älskar min lilla häst.

Idag, IDAG så testade vi galopp på volt, PÅ RIKTIGT. Jag har ju testat lite själv för någon dag sedan, något steg. IDAG galopperade vi på ett helt varv på volten, tjoho! Detta var i höger varv, lättaste varvet. Fifa sparkade bakut haha, tokunge. Jag får vara noga med att bara låta henne rulla in i galoppen från traven, släppa en del på inner och hålla lite mer på ytter, så hon blir lite mer friare, det var sååå roligt vill jag lova. Jag bara skrattade och berömde ville bara grina haha. Vänster varv är lite svårare för då sätter hon för med innerbogen, den där vänsterbogen vettni ;) Men vi fick några steg där med och rätt galopp varje gång i båda varv. Jag är HELT övertygad om att det där fixar vi på en- två veckor, no problems.

MEN det roliga med detta, traven kom fram, som om poletten trillat ner så travade hon på jättefint!! Så där har vi ju kanske funnit en liten lösning, att få fram traven efter lite galopparbete, det var riktigt roligt faktiskt.

Det ni ska veta är att det absolut största framsteget är, det som händer vid varje ridpass, är mig själv, jag blir modigare, jag släpper på kontrollen, litar mer på Fifa och försöker släppa bort de där ständiga tankarna om att vi skulle gå omkull eller flyga åt skogen. Jag, galoppera på volt? På Fifa? Jajamensan, fatta vilken lättnad i min kropp, att äntligen kunna våga. Våga testa och bara flyga fram. Lina säger att jag rider helt annorlunda nu, jag är mer avslappnad i min ridning, rörligare och vågar mer, det har liksom släppt något i mig.  Hon tycker dessutom det är så roligt att se Fifa då hon är rörligare, tar längre steg, får övertramp, går i finare form och så mycket gladare i ridningen. Så fort jag släpper på tyglarna går hon med nosen mot backen och frustar. Hon är en helt annan häst.

På hemvägen med ljuvlig musik i mina öron flög vi fram i världens skratt. Vi har så otroligt roligt tillsammans nu mer jag och Fifa, vi bara flyger fram av full glädje. Vi kommer i världens gladaste galopp med mötande fordon, traktorer, bilar med släp, folk, mitt i byn, haha gud vad blickar vi får, men jag har världens underbaraste lilla häst som bara lyssnar till mig, litar på mig, precis som jag gör till henne. Vi är liksom ett :)

Huh vad långa inlägg jag gör jämt, varje gång tänker jag att jag skall korta ner, men det går bara inte, jag har så mycket saker att säga jämt och mina känslor är så stora så de tar liksom plats!


                                                                                     Linda






Kommentarer
Paulina

Härligt när det går bra :)

2012-04-22 @ 17:16:55
URL: http://fotopaulina.blogg.se/



Elin- Northern Showhorses

SV: Det tycker jag du ska köpa, dom är toppen till det ;) Vi har använt det på Tiny när hans man höll på att växa ut igen efter att vi hade haft den rakad en tävlings säsong. Den la sig jätte fint efter bara några dagar med hooden =) Eller nätter=)



Kul att det gick så bra med fifa idag :D

2012-04-22 @ 19:18:28
URL: http://northernshowhorses.blogg.se/



Clara och Svea

härligt! Hon är så fin lilla Fifa! hur stor är hon förresten? :)

2012-04-22 @ 20:05:28
URL: http://claraequine.blogg.se/



Agnetha

Skriv på du! Det är en ren fröjd att läsa!:D

och väldigt, väldigt inspirerande!!! Jag blir så hästsjuk men men ... var sak har sin tid. ;)

2012-04-22 @ 20:25:50
URL: http://kvarnlycka.blogg.se/



Erika

Fasen vad de är roligt o läsa hur glad du är och hur bra de går. :)

De är så kul med någon som verkligen blir glad o skriver hur glad den är för små eller stora fram steg.



Ni går ju bara framåt nu.

Men du visar så tydligt om du är ledsen, arg eller glad i din blogg.

åh de gillas!

för du är öppen o ärlig.



Vissa bloggar, man vet ju fasen inte om de är nöjda med tränings passet eller inte. :S



Själv är jag nog som du.

blir över lycklig över de lilla liksom. :)

2012-04-22 @ 20:42:31
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



linnea

sv: Jag förstår dig helt och hållet. man vill ju dem bara det allra bästa! Jättehärlig färg din lilla pålle har :)

2012-04-22 @ 20:57:03
URL: http://iwantout.blogg.se/



Alexandra

Så himla glad jag är för er skull, jag blir alldeles varm. Underbart att höra att ni är ett, jag längtar tills den dagen då jag och Ràk blir det.

2012-04-23 @ 01:09:25
URL: http://barefootangel.blogg.se/



Julia

När du skriver hua så tänker jag på Bamse i trollskogen :p Har du sett den? Hihi

Även helt underbart att det går så bra för er!



Sv: Tindra hälsar tack :D



Hon rids en del med hackamore, hon funkar på det men trivs inte super liksom..

Det hon gillar mest är novabettet helt klart! Men vill inte rida på det alltid (är rädd för friktion). På filmen har jag ett vanligt rakt bett med fasta ringar och hon brukar tycka om det lika mycket som novat. Men just nu vill hon hålla på att gnaga på det (på vä sida) upptäckte detta tix eller vad man ska kalla det häromdagen.



Så på filmen testade jag det raka för att se hur hon kändes och slutsatsen är att novabettet vinner överlägset!

Men som sagt hacket används flitigt, hon funkar på det men inte mer. Det är varken obehagligt eller fantastiskt enligt henne!



Hennes tänder ska kollas så fort våran transport är lagad, men har känt i munnen och det verkar inte vara något som gör direkt ont iaf. En distriktsvet var och vaccinerade henne häromveckan och hon kände inte heller några vassa kanter eller så. Men ska kolla henne ordentligt snart. Det är dags!

Hon vill främst gnaga på bettet. Rolig sysselsättning kanske? Haha

2012-04-23 @ 12:14:59
URL: http://ohjuliet.blogg.se/



Jenny

Vad roligt att ni galopperade ett helt varv! Grattis till det :) Snart kommer hon galoppera flera varv i båda varven lätt som en plätt ;)

2012-04-23 @ 22:56:47
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Nina Liljedahl

Det är så härligt att se din glädje! Det är ju precis så man vill att det ska vara, därför man vill ha häst. Efter alla motgångar ni haft så är det ju underbart att allt bara släpper och det går frammåt hela tiden och Fifa bara mår bättre och bättre.

2012-04-24 @ 11:24:41
URL: http://stallskogalund.blogg.se/



Sofie

En riktigt charmig häst du har! OTroligt fin färg och teckning :)

2012-04-24 @ 20:51:27
URL: http://islandsekipagen.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?