Okej vad händer?

Nu har vi verkligen kommit i en sån där BRA-period igen.
Det blev ingen sadelprovning idag men nästa vecka kommer en med en drös sadlar, spännande.

I alla fall blev det samma tur som igår dock blåste det något så fruktansvärt idag, man fick hålla hårt i manen så att säga haha. Fifa bryr sig dock inte ett skvatt.

Min plan var att utöka töltsträckorna. Det är inte lika lätt att tölta bra barbacka, jag tappar lite känsla faktiskt. Så var det undern en sträcka jag samlade upp henne och förberedde för tölt- vips sa det så travade hon!

Jag satt där på ryggen under den skumpiga gångarten, rätt så paff. Jag tänkte att detta kan inte vara sant:
- Har hon verkligen fått in ren trav??

Till 90 % är jag säker på att den är ren vilket typ aldrig har hänt förut. Tankarna snurrade som vanligt i mitt huvud och varje gång jag tänkte få in trav hoppades jag på att den skulle vara så obekväm och skumpig som möjligt- för de visar en ren trav ^^ Hon tog till traven självmant flera gånger där jag lät henne söka sig lång och låg men ändå med mitt stöd. Glappade tyglarna för mycket blev traven sämre. Uppför funkar dock inte, där blir det rollning, var tvungen att testa i alla fall.

Något som stör mig är att hon vinklar/tittar åt höger hela tiden, det spelar ingen roll vilket håll du rider åt, hon tittar åt höger hela tiden, så min innertygel blir väldigt stram då jag försöker hålla henne rak.

Jag kan med 100 % säkerhet säga att traven är betydligt BÄTTRE än förut. Det är svårt att säga om den är helt ren för hon har ju ingen bra kombination med sina ben och hon slänger fram traven, den är inte direkt i takt. Det blir dessutom svårare att känna barbacka, hade jag haft en sadel hade jag kunnat prova ridit lätt. Dock red jag henne barbacka i ett halvår när jag fick hem henne, då kändes traven väldigt som halta lotta och galopp framtill, nu har jag dock lite svårt att känna om den verkligen är ren eller fyrtaktig vilket jag bara tycker är bra för då har gångarten blivit betydligt bättre- om jag inte längre tydligt kan bedöma.

Har det att göra med ryggen hennes tro? Mycket möjligt och mycket intressant.

Jag blev i alla fall så himla glad att jag hoppade ner och kramade om henne, sedan fick hon beta på en åker som belöning. Min tjej har verkligen förändrats både fysiskt och psykiskt!!

Nu är jag hemma, ska tillbaka på söndag igen på stallmöte, sedan blir det skola skola skola.

Bild från när jag var på kurs för Gummi i april.



Linda







Kommentarer
Agnetha

Kanske hon hindrats att trava som folk för att sadeln inte passat ...? :-)

2011-09-15 @ 16:02:30
URL: http://kvarnlycka.blogg.se/



Caroline

Vi har också väldigt stormigt väder idag, men Donna var så lugn ändå. Satt tryggt barbacka :)

2011-09-15 @ 16:11:36
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/



Agnetha

hm.. men bomlöst kanske är Fifas grej? ;)

2011-09-15 @ 17:22:40
URL: http://kvarnlycka.blogg.se/



Jennie

Vilken härlig bild i headern! :)



SV: Ja, det verkar faktiskt som om det är psykiskt. Har varit i kontakt med en del folk som haft samma problem med sina hästar där det visat sig att de blivit vanvårdade, piskade och utskällda av sina ryttare. Men jag har ändå valt att kolla upp honom för att vara på den säkra sidan. Känns dumt att ens försöka OM han nu skulle ha ont, då kommer jag aldrig få ordning på honom.



Skulle det visa sig att det inte är av smärta har jag en del jag kan ta hjälp av eller skicka honom till som rider till honom åt mig. Men prio ett är att kolla upp honom så får vi se hur vi går vidare efter det :)

2011-09-15 @ 17:39:58
URL: http://nobleride.blogg.se/



Sanna

Kanske har med ryggen att göra, eller så kanske hon inte trivdes med sadeln?

Här har vi idag upptäckt att det går att öka tempot i tölten, så att det nog faktiskt kan kallas för ökad tölt!

2011-09-15 @ 18:06:08
URL: http://sannasant.blogg.se/



Yrsa

sv: Mamman till valparna är Blandning mellan Alaskan och Rottweiler. Och pappan är Collie (med 5% kungspudel i) ;)

Så det är en spännande blandning hehe, mamman till ungarna ser ut som en Alaskan men har Rottweilerns färg och täckning. :)

2011-09-15 @ 18:10:50
URL: http://yrsaarbelund.blogg.se/



Erika

Va kul att traven blivit bättre. :)

Ett fram steg i alla fall.



SV:

Globus clic dressyr har jag haft. :D

Jag sålde den då den aldrig skulle passa Raski.

Den skulle bli för smal för henne, så sålde den.



Åh jag saknar den, men kommer inte lägga på en henne en dressyr förens nästa år.



Då har hon kanske växt på sig lite mer också.

Då vill jag pröva en Globus dressyr, helst clic. :)

Och se om en vid passar henne.

2011-09-15 @ 18:35:39
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Erika

SV:

Jag älskade globus sadeln. :)

Har ridit i en globus loke allround också.

Även den föll mig i smaken.



Så Globus överlag är en sadeln jag hittils älskat.

Dom som känner mig brukar säga så fort jag säger åh jag vill köpa en dressyr då säger dom ja en Globus va. ;)



Haha, dom vet så väl.

Globus clic dressyren, var inte så djup i sitsen som vissa dressyr är.

Plus ifrån min sida.

Den var mer allround formad, den hade väldigt bra stöd för benen.

Så där lagom små/stora, lagom långa kåpor för min korta ben.

Lite kortare hade inte skadad.



Jag satt kvar i den, fick bra stöd, bra sits.

Och hamna mitt i sadeln.

Jag är kräsen om man inte får mycket bra stöd, samt bra sits.



Så även skön mjuk och så. :)

Hade en med mocka i sitsen och på knä stöden där.

Finns ju även dom som inte är mocka klädda.

2011-09-15 @ 19:53:51
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Jennie

SV: Ok, jag förstår. Tråkigt att höra om hunden :( Visst kan det vara så att han har ett 'svagt' psyke, men det känns ändå som om han varit med om något med tanke på att han var typ rädd för människor när jag tog hem honom. Han är rädd när man gör för stora rörelser, han blir rädd av att bli tränsad ibland osv osv.. Det får mig att tro att han förknippar tränset med ridning, vilket gör att han inte vill bli tränsad - han vill inte bli riden. Han är stabil från marken förutom att han lätt stressar upp sig om han inte förstår, om man flaxar med saker som typ tömmarna. Han är väldigt osäker i sig själv men så fort man tillrättavisar honom så är han väldigt lätt att övertala. Så han är inte svag i psyket på det viset. Han är bara en väldigt stressad häst med ett dåligt självförtroende.



Sen tror jag att han är van vid att ha massa hästar omkring sig. Han är väldigt ranglåg och har nog varit 'en i mängden'. Nu när han kom hem till mig har han bara en liten shettis som sällskap som dessutom inte får gå på bete så hon går i en hage intill. Detta har gjort att han varit extra flyktbenägen och har fått hålla koll på alla faror själv, utan att en ledare varnat honom. Detta tror jag gjort honom starkare och starkare, för nu ÄR han själv och får leva med den situationen och ta tag i saker han är rädd för.

2011-09-15 @ 20:31:06
URL: http://nobleride.blogg.se/



Erika

SV:

Jag hade bomvidd 34 i min.

Om jag inte minns helt fel, var de normal mot vid.

Så 36 är säkert vid.



Vet inte om Globus finns i x-vid faktiskt.

Men hade som sagt 34.



2011-09-15 @ 20:42:33
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Frida

Roligt att det går så bra :)



Svar: Hittade dom på Hööks hemsida, såg väldigt mysiga ut :)

2011-09-15 @ 20:58:49
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/



Erika

SV:

Är inte 100% säker men då är nog 34 normalt / normal mot vid (har jag för mig min var)

Så 34 är nog normal eller normal mot vid.



Då är nog 36 vid

Och 38 x-vid.



30 kan vara smal, eller normal mot smal eller nått. :P

Skit svårt o veta de där alltså.

2011-09-15 @ 21:00:38
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Erika

SV:

Jag googlade på tabell på globus clic, men hittade inget vettigt att gå efter.

Men man kanske man mejla en försäljare av denna sadel, för dom borde ju veta eftersom dom säljer sadeln. :)



2011-09-15 @ 21:10:16
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Jenny

kanske flytten har gjort henne gott? :)

2011-09-15 @ 21:19:53
URL: http://jen81.blogg.se/



Alexandra - Tävling på bloggen, vinn en grimma från Catago!

Kanske kan det vara ryggen som spökade för henne men också troligt att det var sadeln speciellt nu i slutet då den troligen låg på hennes bogblad.

Och miljöombytet verkar ha gjort henne gott också, få se lite nytt och träffa en ny kompis :)

2011-09-16 @ 09:03:33
URL: http://barefootangel.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?