Detta ska vi focusera på i höst!


Vad kommer vi träna på i höst/vinter?

Ja det blir mycket lydnad i ridningen, rida med mindre hjälper och träna på mer rörelsemönster. Tölten tror jag inte kommer vara så svår att få tillbaka som den var sist, så den kommer vi förstås lägga en del focus på just för att hon verkar ha så lätt för tölten och väljer den gärna själv med glädje, mer samling och få mer bakaktivitet där.
Traven ska jag också försöka ge mig in på, få den ren och taktren åtminstone. Galoppen kommer vi förmodligen träna mest på vid uteritter, fattningar och försöka ge oss in på lite böjning och början samling, samlingen är dock ingen brådska än så länge där. Men främst måste hon ha energi, det är A och O, har hon inte energin kan jag inte ge mig in så mycket på det andra. 

Jag kommer även lägga ner mycket mycket tid på hantering/kommunikation och en del trickarbete. Longeringen är något vi måste träna en hel del på och hennes focus på mig.

Jag själv måste träna mer på min ridkänsla för den antar jag är väldigt liten just nu, har nog tappat en del. Måste även träna på att skjuta bak mina axlar och upp med blicken.  

Jag LÄNGTAR!

Bilder jag inte visat..





Imorgon åker jag förmodligen hem, då blir det nog en ridtur och hela helgen, för nästa vecka börjar jag skolan och då blir det nog ingen ridning alls, synd för hon behöver hållas igång, men men får ta igen på helgerna. Helgen V. 36 flyttar hon hit till härnösand så då blir det inte alls några problem att hålla igång henne :) Så snart, då ni!

Linda






Kommentarer
Jennie

SV: Haha ja det är jag VERKLIGEN glad över :P

2011-08-23 @ 21:11:59
URL: http://nobleride.blogg.se/



Karin

SV: Tack :)



Ja precis, lärare i år 1-6. Läser min sista termin nu men jag kommer nog lägga till en extra termin så 1 år kvar kan man säga. :P Är ju intruktör på ridskola oxå (B-instruktör, har gått Strömsholm, så känns som man har mycket nytta av det faktiskt. :) Så roligt o spännande... jätteskoj att jobba med barn med så hoppas de blir en bra utbildning. Var läser du??

2011-08-23 @ 21:29:16
URL: http://nupur.blogg.se/



Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Svar. Usch ja, det är ju aldrig lätt att skiljas från sin bästa vän. <3



Men om min sköthäst blir till salu köper jag honom! ;)

Haha, nej men alltså jag dör hellre än att bli utan honom, för utom honom så har jag inget att leva för. <3

2011-08-23 @ 21:35:49
URL: http://lizzylover.blogg.se/



Mikaela

Sv; Ja jag ska kolla upp det! Men då duger inte mamma;) ska leta lite tror jag har en kort film tagen för någon månad sedan.

2011-08-23 @ 21:48:39
URL: http://svippostina.blogg.se/



Erika

Ska bli grymt spännande o följa er. :)

Eftersom Grim är en islandshäst, och jag är inte riktigt hundra hur hans rids hemma.



Men själv försöker jag jobba honom.

I skritten i alla fall.

Men i tölten ska dom ju upp med huvudet.



Men i traven skulle jag vilja få han o söka sig neråt.

Haha, de jag är van vid liksom. ;)

Att kunna arbeta dom i form i alla gångarter.

Där av så spännande o se hur du rider, samt hur du jobbar din islandshäst.

Kanske kan jag lära mig lite, o även få lite mer hum om hur Grim kan ridas.



Då jag tror mest han skrotar runt hemma o inte arbetas på samma sätt som Raski en dag ska arbetas. :P



Vad menar du med taktren eller vad du skrev i traven ?

Grim har nämligen jätte problem med traven, han är inte halt.

Men känns inte hundra bra i traven känns ostadig och har svårt o ta traven brukar bli tölt eller galopp innan jag får till traven o han orkar hålla traven helt o hållet en bit.



tölten har han lätt för.

försöker rida mycket lätt i traven för o få igång ryggen på honom.



SV:

Aw tack så jätte mycket, vad glad jag blir. :D

2011-08-23 @ 22:09:33
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Mikaela

Nu laddar jag filmer;) Och har blivit lite irriterad på mig själv!...

2011-08-23 @ 22:09:45
URL: http://svippostina.blogg.se/



Karin

SV: Aha, vad bra! Jag pluggar och bor i Linköping. :)

2011-08-23 @ 22:49:00
URL: http://nupur.blogg.se/



Sanna

SV: Ska jag vara ärlig så har jag inte varit så bra på att strukturera upp det. Under första året på uni så var jag så skoltrött att jag periodvis inte orkade plugga. Hela det året prioriterade jag egentligen hästarna framför skolan, bara för att orka över huvud taget, och inte bara ta helt slut.

Under andra året hade jag mer struktur, och då var det ofta skolan på förmiddagen och hästen på eftermiddagen. VIssa föreläsningar kunde jag skjuta upp, och var det något viktigt med hästarna (ex. tandläkarbesök) så gick det före. VI har ju så bra med filmade föreläsningar så att man kan se dem när som helst.

Nu vet jag inte riktigt hur det kommer att bli. Min tanke är väl att jag ska vara duktig med skolan, men blir det för mycket så måste jag ut till stallet. Det är min räddning för att inte slita ut mig fullständigt. Jag vill inte komma tillbaka till det läget där jag ställer för höga krav på mig själv och inte orkar med mig själv för det.

2011-08-23 @ 23:02:30
URL: http://sannasant.blogg.se/



Alexandra - tävling på bloggen, vinn en grimma från catago

Det ska bli så spännande att följa er tycker jag.

Jag har samma problem som dig med axlarna och blicken, varför ska det vara så svårt?



Sv: Synd att du inte vill dela med dig av den där rätten då efter som den nu är så god :P

Lax är jättegott ja, fast när väl fantasin tryter är det inte helt lätt att komma på "vad som helst"..



Jag hade en hamster när jag var mindre, hon hetter Majsan men dog tyvärr av kindpåsförstoppning och efter det har jag inte skaffat någon ny. :(

Jag ska försöka uppdatera så fort jag kan, tror nog inte det blir något på fredag då det kommer vara en rätt stressig dag..

Äsch då, det är nog bara nyttigt för er att vara ifrån varandra.

Men vad tomt det lär bli för honom, varken hund och ena hästen borta sen. Vad ska hända med Bitter förresten?

2011-08-23 @ 23:06:25
URL: http://barefootangel.blogg.se/



tanja deimo

haha tack, jag tror faktiskt damerna är lite lika varandra haha;). Försökte vara så ärlig som möjligt:).

Jag tror ärligt att hon bara har tur att hon har så pass fin stam haha. Det var nära att hon blev köttbulle då hon var så fruktansvärt liten. Det tror jag, Ann Sofie känner dom flesta på island där hon köper häst ifrån så det tror jag verkligen:)

2011-08-23 @ 23:09:57
URL: http://fillstastallet.blogg.se/



Elise

Låter bra! Håller tummarna för er! :)



Jo, det var det verkligen.



Låter som om hon har en bra tölt! Hoppas du lyckas hitta samma känsla nu när du börjar sätta igång henne igen! :)

Ja, det är ju sådär! Svårt med islandshästarna också, jag red säkert ett par dagar utan att känna av hältan eftersom det inte är ovanligt att hon rollar, gör passinslag eller bryter av till något annat. Det känns som om en hälta på fyra ben borde märkas rätt väl, men faktum med att det endast var när jag bytte diagonal jag kände det från början. Sedan, när hon vilade igen, blev det värre så man kunde se det i skritten också.



Oj, hur har ni hunnit göra så många återbesök sedan i maj? :o dom är ju inte här så ofta, eller?



Faktiskt har vi bara varit dit en gång, och det var den 8 augusti. Det var då vi gjorde hältutredningen och behandlade de första ledinflammationerna. Så jag ser framför mig en lång höst och vinter med mycket promenader..! ;)

2011-08-23 @ 23:29:18
URL: http://elisejosefine.devote.se



Erika

SV:

Precis så känns Grim i traven med.

Ibland får jag för mig att han är halt, o bara neeej fan nu är hältan tillbaka sen går de ett par steg till o då känns allt bra o han travar rent.



Men de är väldigt hackigt då o då.

Och framför allt när man ska börja trava på honom.

Och ibland blir de lite galopp med fram benen o någon tölt/trav med bak osv.



Vi börjar få mer kläm på traven nu, men de tar tid.

Tölten känns super bra, mycket bättre än innan han fick ny sadel + massage för då ville han knappt tölta eller trava bara skritt & galopp.



Men då har jag fått liten förklaring till varför Grim känns som han gör.

Och lite hur jag ska göra, då ska jag stå upp på han i fortsättningen i traven. :)

2011-08-24 @ 08:38:11
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Natalie

åh vilken rolig idé :D och vad mycket roligt ni ska göra i höst :D ska nog göra en såndär lista till mig och amex också :D

2011-08-24 @ 15:03:01
URL: http://n-rongvall.bloggplatsen.se



Jenny

Klart hon kan! Och du kommer kunna trava med henne hur bra som helst bara du hittar knappen :)



SV: Nemen tack, vad gullig du är! Det känns bra att veta att det finns sådana som faktiskt läser min blogg, haha.



Jag har länge kvar på studierna, var tvungen att göra uppehåll i och med gallstensanfallen när de var som värst. Jag pluggar upp ämnen på Komvux just nu.



Jag gillar att baka så länge jag har någon att baka åt och sambon är också riktigt glad i hembakat så det brukar bli han som får äta upp det mesta - tur att han har väldigt bra ämnesomsättning! :p



Rósa är rätt slö att hantera, vi har lite ledarskapsproblem så det beror på det. Sedan är hon inte alls noga med var hon sätter ner hovarna, hon har trampat mig på fötterna så många gånger nu att jag slutat räkna :p Tur att man har stålhätta på skorna! Jag tycker också om känsliga hästar, men även om Rósa inte är en sådan tycker jag om henne med ;)

2011-08-25 @ 09:53:04
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?