Nattning

I allt jag gör med Linnéa försöker jag alltid tänka ett steg framåt, jag tänker långsiktigt. De rutiner och vanor som finns nu kommer att krävas längre fram, därför vill jag få in rätt rutiner och vanor. Exempelvis vill jag att hon ska kunna sova i sin säng utan några problem, det vill säga att hon inte får sova i våran säng. Detta var jag noga med på en gång och det har funkat jättebra hitills, hon verkar sova lugnt och tryggt i sin egna säng.
 
Jag har under de första veckorna nattat henne tills söms genom att vagga i famnen, eller så har hon helt enkelt somnat där av sig själv. Nu vill jag att hon ska kunna somna utan att jag ska behöva sussa och vagga för jag vill helst inte att detta ska bli till en vana. Så även om hon är vaken när det är dags för att sova, så lägger jag henne i sängen, bäddar om ordentligt, släcker ner och tassar ut ur rummet i förhoppning om att hon ska somna av sig själv Även det har funkat jättebra hitills, hon somnar rätt snabbt, eller så ligger hon och pular på lite tills hon slocknar. Självklart kan jag vagga och sussa henne till söms de gånger som hon har svårt att somna, men det blir väldigt sällan nu mer då det har funkat så bra. Hon verkar vara en rätt så trygg bebis. Fast jag vet att det där kan vända framöver då det kommer kläng och kingkig perioder, allt det här med barnets anknytning o.s.v. men då får man göra det bästa av det den dagen. Allt man gör nu har betydelse för "framtiden".
 
 





Kommentarer
Agnetha

Du är så klok! Jag resonerade och gjorde lika och har haft bra resultar! En tabbe som blev lite automatiskt med min Li var att jag ammade innan jag la henne, alltså var det bara jag som la henne. ;) pappan var inre jättepoppis i början när det äntligen blev hans tur att lägga. ;) men ammar man så ammmar man ... Antar att du förstår vart jag är på väg. Lägga varannan kväll är kanonbra vana att få in om det är
möjligt med jobb och sånt. Ni kanske redan gör så också men jag är ju som jag är och tar saker för som det sägs eller skrivs. :)

Svar: Ja men det var ett smart tips! Ska verkligen börja tänka på det :) Saken är väl att mamma är sånt kontrollfreak att hon gärna vill lägga lillan själv hihi, men jag måste tänka smart så det ska vi börja tänka på faktiskt :)
mittangsull.blogg.se

2015-05-14 @ 05:15:46



Agnetha

du är i GOTT sällskap! ;-)) när jag slutade amma Li och Johan började föreslå att han skulle lägga- hm... ;)) Inte poppis. Men det gick och det är så värt det senare. Tänk om ett halvår när du vill hinna rida en sväng. :)

Svar: Haha jasså! Ja man är verkligen som en hök, även om jag vet att Martin kan ta hand om lillan så måååste jag ändå slänga ett öga, helt sinnes, måste nog försöka släppa den där kontrollen lite ^^ Hur bar du dig åt?
mittangsull.blogg.se

2015-05-14 @ 17:20:03




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?