När tycker ni man kan börja tölta?

Jag har inte bråttom med Kaera. Vi tar en sak i taget. Just nu är glädjen och framåtbjudningen viktigast. Hon ska tycka det är både roligt och tryggt att bli riden. Nu är jag nyfiken hur ni ställer er till töltfrågan. När tycker ni man kan börja prova tölta en unghäst? Vad ska sitta spikat innan man börjar ge sin in på tölten enligt er? Är det okej att börja leka fram den rätt tidigt eller tycker ni det är något man ska vänta med? Motivera ditt svar :) Nu ställer inte jag dessa frågor för att få råd utan för ren nyfikenhets skull. Jag kommer känna när Kaera är redo och det är hon inte än.
 
 





Kommentarer
Anna

Jag har ridit in en unghäst. Denna unghäst visade flygande pass i hagen och tölt, ingenting annat. Jo lite skritt. Så det mest naturliga för mig var att rida in henne i tölt. Vi struntade faktiskt totalt i traven utan jag red henne bara i tölt. Efter några månader var hon lite mer stabil och då kunde jag bjuda till trav lite då och då. Efter 1 år kunde hon både trava, tölta, galoppera säkert. Så jag tror inte det finns något "när ska man börja" utan det får liksom smyga fram. En del anser att man inte ska och en del anser att man ska. Rätt krasst kan jag tycka att om man väntar för länge kan det bli för svårt...

Svar: Precis så var det med min Fifa. Hon är en väldigt samsidig häst och har haft svårt för det diagonala. Så traven var något vi också fick ta sedan och tölten kom först av alla gångarterna. Det är ju så olika från häst till häst det där..
mittangsull.blogg.se

2015-07-27 @ 07:16:41
URL: http://annas-islandshastar.blogspot.se/



Anonym

Hästen ska ha ordentlig framåtbjudning först, ta tygelhjälperna på ett bra sätt och naturligt söka sig nedåt mot handen( men inget krav på att den måste gå i form) just för att om man redan från början gör rätt med en häst så den trivs med handen och söker sig neråt så blir det betydligt enklare i fortsättningen, samma sak när det gäller framåtbjudning, jag anser nästan att det är viktigare att en unghäst lär sig tänka framåt än att den stannar omedelbart när man ber om det. För utan framåtbjudning på de hästar jag ridit har det varit riktigt svårt med tölten till en början då de helst bara velat ta det lite för coolt. Annars finns det nog inte rätt eller fel tidpunkt om hästen inte svarar på träningen på rätt sätt så är det bara att fortsätta töltträningen vid senare tillfälle ☺

Svar: Tycker din tanke låter väldigt klok! Och som du säger, en framåtbjudning är ju otroligt viktigt och speciellt för tölten. Just nu är det ju mycket fokus på fram fram fram för Kaera och det tar sig, men det finns ingen anledning att börja med någon tölt ännu, hon har inte det framåt tänket ännu..
mittangsull.blogg.se

2015-07-27 @ 10:09:09



Fia - hippologstudent

Säger som den ovan, att framåtbjudningen är steg ett. Att hästen förstår drivande och förhållande hjälper samt flyttar för skänkeln, därifrån brukar det sedan vara lätt att leka fram tölten. Sedan är det ju så individuellt hur och när :) En flyttade jag fram och tillbaka för skänkeln och sen bara drev fram i tölt, en på böjda spår när hon var formad kring inner, andra långsamt och mjukt öka upp skritten till tölt och ner igen efter några steg. Flera stycken har jag börjat jobba mer tölt med efter att de blivit ridna ca 4-5v iom att det har krävts för olika examinationer, men tycker inte själva tölten är det viktiga under den första inridningsperioden, utan bara förberedelserna - renodlingen av hjälperna o framåtviljan :) Lycka till med Kæra, ska bli kul att följa er, längtar efter lite bilder också, hihi ^^

2015-08-02 @ 16:00:10
URL: http://meistaraverk.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?