Lydnad

Det är minst lika viktigt enligt mig som god ridning. Sen går ju dom två hand i hand, har man inte en lydig häst så påverkar ju även det ridningen. Sedan kan man ha olika nivåer på lydnad och där sätter nog jag min nivå ganska högt.
 
Exempel:
 
Plats. Hästen ska stå kvar på den plats där ryttaren har lämnat den. Så länge den inte går iväg kan ryttaren vara nöjd, ELLER som i mitt fall, hästen får inte ens flytta en hov (förutom i viloläge). Min tanke är: Varför ska hästen ens behöva? Den ska stå stilla med all fyra fötter där jag ställt henne från början för att sedan vänta på min kommande signal. Bara det är ju ett litet högre krav på lydnaden. Flyttar hon en hov fram eller bak så korrigerar jag det på en gång. För att utöka kraven och utmaningen så kan jag exempelvis ställe henne på ett ställe där det kanske är störningar, eller gå från platsen en bra bit bort och låta henne stå ett bra tag, eller som ett mål jag har: låta ryttare rida runt omkring henne. Man kan alltid förstärka lydnaden och ta sig an större utmaningar så länge man är konsekvent, tålmodig och har finurliga ideér. 
 
Lydnad för mig är inte bara under ett visst träningstillfälle, lydnad är vardag, under hela stunden hästen är kring mig, även så i hagen. Hon skall alltid lyssna och vara fokuserad på mig om jag inte säger något annat. Sedan kan man väl släppa lite på kraven ibland. Lydnad för mig är inte bara syftet lydig utan även för en förstärkt kommunikation/samspel. Lydnad ska vara roligt och kan  även liknas lite mot trickträning. Och ju lydigare häst man får desto tryggare, mer lyhörd och lättsammare kommunikation får man med enligt mig. 
 
Man kan finna lydnad ÖVERALLT. Det är bara fantastin som sätter gränser. Det är ganska lätt att man bett om en sak men som hästen inte lyssnar till fullt ut. Och det tror jag är den vanligaste boven, det där som hästägaren kanske lätt missar, inte tänker på. Och det kan handla om så små små saker, men som i längden kan bli ganska stora saker. Jag tycker det är fruktansvärt roligt med lydnad så för mig faller det så naturligt.
 
Jag kommer skriva mer inlägg om just lydnad och lydnaden med Kaera.
 
 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?