Vad kravlöst är för mig

När jag pratar om "att släppa lite på kraven" eller "att rida kravlöst" då handlar det inte om att Fifa får gå hur hon vill. Jag har alltid ett mått av krav på mina hästar. Det skulle aldrig falla mig in att hon får gå som en bananhäst med huvudet i skyn och ryggen som en gunga, gå och spänna/stressa upp sig, sluta lyssna och vara ouppmärksam. O.s.v. När jag menar kravlöst då menar jag att vi lägger arbetet på hyllan ett tag och hon får knata på MEN hon ska alltid ha en fin avslappnad och bra överlinje, hon ska alltid lyssna på mig, hon ska alltid vara lugn och trygg, alltid gå med långa fina steg, alltid vara i "harmoni" Allt annat får hon göra som hon vill med i hagen, men när vi är ute och tillsammans ska det alltid vara en sund och trevlig stund. En häst behöver inte sänka ryggen, spänna upp sig, sluta lyssna och grisepassa bara för att man rider kravlöst. Samma som hunden aldrig får dra i kopplet eller skälla på andra hundar, vi kan gå en kravlös promenad, men promenaden ska alltid vara avslappnad och trevlig, precis som i ridningen och i all hantering.
 
Så kravlöst för mig innebär inte att hästen får gå som den vill och göra va den vill. Det är skillnad på krav och krav.
 
 
 





Kommentarer
Erika Pettersson

Låter som du tänker och rider väldigt vettigt! :)

Svar: Tack Erika :)
mittangsull.blogg.se

2014-04-11 @ 13:35:05
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?