Igår och idag

Eftersom min ponnyprutt har varit så duktig de senaste två dagarna på ridplan tog en en uteritt idag. Vackert vårväder som vanligt, blir så paff att solen lyser varje dag nu, den har man ju typ inte sett på hela vintern. Fifadivans trav var riktigt fin idag. Tog lite övergångar på en sträcka, trav  och galopp, självaste övergångarna blir det lite mer utmaning just nu, jag tror det är hon som blir sämre att lyssna, för balansen är det inget större fel. Ibland får man knacka dom i huvudet och säga hallå hallå. Fast traven var riktigt fin vid övergångarna, jag vill beskriva den lite som en lätthet i steget, mer luft, så det var ju riktigt roligt att få känna, och galoppen igår, alltså jisses. Det var verkligen den här storhäst känslan, vad hon galopperade fint och vilade på steget! Så har hon aldrig jobbat i galoppen förut, jag blev lite små chockad där ett tag haha, fränt. Tölten är fortfarande densamma men det får ta sin tid :) Jag vet ju hur hon kan tölta så det är bara att arbeta vidare.
 
Det vi ska börja träna mer på framöver är tempon, och specielt att jobba i högre tempon. Jag märker att hon tappar lite balans när vi ökar upp, speciellt på rakspår, hon blir något fyrtaktig i galoppen och det blir inte samma gung, men jag tror det kommer släppa ganska fort ju mer vi rider i ökad tempo. Trava kan hon inte heller speciellt fort, det beror på vad man tycker är fort, men även där ska jag pressa ut henne lite mer. Dessutom ska vi träna mellan alla tempon, att det blir fina tempoövergångar (haha säger man så?). Just nu så tappar hon arbetet i galoppen om jag vill ta ner henne från högt tempo till ett lägre, galopp- kvalitén blir inte lika fin. Så varva med att öka och sänka tempon är något vi ska träna på mycket mer.
 
 
sommar 2012





Kommentarer
Erika Pettersson

Så mysigt med en uteritt. :)

2014-03-28 @ 17:50:20
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?