Kaera skos för första gången

Jag måste vara världens stoltaste matte. Idag skoddes Kaera för första gången. Bara fram dock då hovslagaren tyckte det var en bra början, sedan kommer hon tillbaka och tar bak (om det behövs). Nej det gick kalasbra, jag var mäkta förvånad. Hästen stod stilla som ett ljus! Alltså hon var inte ens fundersam vad som hände, hon typ stod och sov. Vilken tjej!! Gaaah mamma var sååå stolt! Och hovslagaren (som är ny) sa att det här var typiskt en drömhäst för hovslagaren att hålla på med. Och på tal om hovslagaren tyckte jag hon var kanonduktig, lugn men bestämd, bra tänk och väldigt väldigt snabb vilket var tio tummar upp då jag ville att det skulle gå hyfsat fort att få på Kaeras skor. Nej jag blir bara mer och mer överraskad över den här lilla hästen, hon är verkligen en dröm!
 
 
 





Kommentarer
Josefine ♔

Vad roligt att det gick så bra! :D

Svar: Jaaa! Mitt hjärta slog lite extra, fina fina minsting!
mittangsull.blogg.se

2014-07-03 @ 16:42:33
URL: http://jlandgrens.se/



Marie

Synd att det inte fungerade barfota för er, men jag hoppas det blir bra nu då! :)

Svar: Ja det var synd, jag har gärnat vela haft henne oskodd ett tag till.. men hovslagaren såg på en gång när hon kom in i stallet vad öm hon var =/ så nu hoppas ja detska gå bättre för lillan
mittangsull.blogg.se

2014-07-03 @ 17:05:08
URL: http://kusken.vimeddjur.se



Titti

Skönt att det gick bra! Blev det hon vi pratade om?

Svar: Ja det blev hon och jag tyckte hon var jättebra och jätte trevlig :) Så hon tog på sig våra hästar nu, känns så skönt :D!
mittangsull.blogg.se

2014-07-03 @ 17:28:53
URL: http://livetpavischan.blogg.se



Elin

Något man bör tänka på är att det oftast inte är bra att bara sko fram. I och med att hästens "motor" sitter i bakbenen så är det dem man främst ska fokusera på. Det är ju bakbenen som ska ta i och trampa under sig. När man bara skor fram på en häst som är öm är det lätt att man får en häst som kortar bakbenssteget och därmed jobbar sämre med sin kropp rent allmänt.

Svar: Jo samtidigt som hästen belastar mer fram, vad jag förstått 60 %, många hästar ömmar mer fram än vad de gör bak. Om man kan slippa sko hela hästen vore ju det bra med tanke på att hovmekanismen fungerar bättre. Men det där får man ju se hur det går, hon har gått barfota hela sitt liv och varit styv och kort så att hon får skor fram där hon ömmar som mest tror jag inte gör det sämre, snarare bättre:)
mittangsull.blogg.se

2014-07-03 @ 23:30:46



Elin

Ja det blir antagligen bättre. Men det KAN göra att dem lägger ännu mer vikt på framdelen i och med att det är "skönt" där.. och trampar under mindre med bakbenen då dem ömmar även om det inte är mycket. Jag förespråkar dock barfota i allra största grad. Så boots istället för skor hade varit mitt val :D

Svar: Funderade på boots men tyckte det kändes krångligare och eftersom hon ändå ska skos i slutet av sommaren/höst så kände jag att ja lika gärna kunde börja nu :) Men det blir bakskor, det var en STOR förändring med framskor men ja märker att hon ömmar bak på grövre grus så det blir skor bak också.
mittangsull.blogg.se

2014-07-04 @ 09:29:43



Titti

Vad härligt! Ja hon är duktig! Varit här ganska mkt å jag har nog tyckt att hon gör ett bra jobb. Trots allt var jubardennrarna jäkligt tungskodda,man hade ju fullt sjå å kratsa hovar ibland.

2014-07-05 @ 06:46:15
URL: http://livetpavischan.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?