Veterinärens tankar och ord

Fifa ÄR sne i korset, och det har vi ju vetat, men däremot är hon väldigt sne. Jag har haft långa och intressanta diskussioner med vår veterinär, han är så sjukt duktig när det kommer till hästar och deras rörelsemönster. Han fokuserar inte på benen som de flesta veterinärer gör, han kollar hästens rörelsemekanism och kollar efter eventuella rörelsestörningar o.s.v.
 
Enligt min veterinär så har Fifa en tydlig snedhet i korset samt att hon krampar den muskeln (vilket nu är bättre) varför hon har denna snedhet kan man aldrig veta, är det en gammal skada? Har hon någon gång slagit i höften? Är det en födelsesak? Missbildning? Man vet inte men nu är läget som det är och det viktiga är hur vi kan blicka framåt och få det att funka. Alla hästar har en höger och vänster sida, och de flesta hästar har någon form av snedhet, dock är det olika HUR sne dom är. Enligt min veterinär så resonerar han att 5 % är jävligt sne, helt galet sne, 10-20 % är tydligt sne, 50% är lite sne o.s.v. Fifa ligger på de där 10-20% sne.
 
Denna snedhet går inte att ta bort, utan hon är sån, min veterinär menar att man kan inte räta till en snedhet, det vet jag ingenting om men däremot tror jag aldrig att Fifa kan bli helt rak, hon kommer nog alltid vara högre i höger kors, varför, vet inte men så länge hon inte krampar i muskelerna inom det området så funkar ju ridningen galant. Måste jag kolla upp henne ofta? Det vet man inte heller, kanske, våran plan nu är att blicka framåt och ta dagen som den kommer. Man kan spekulera i mängder, men några rätta svar kan vi nog aldrig få, utan vi får göra det bästa av det här och nu. Denna snedhet är ju i alla fall en orsak till krampbesvären i musklerna inom det området vilket gjort det besvärligt i ridningen, så ja hon är både svår gångartsmässigt och fysiskt kan man säga. Men jag tror på den här lilla hästen, hon är en fantastisk varelse och jag vet att vi kommer fortsätta ta oss framåt, även om det blir lite knackigt på vägen.
 
 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?