Förstår inte grejen (åsikter igen)

Jag förstår inte grejen med "Islandshästar kan visst hoppa" eeh ja? Dom har fyra ben, en kropp och ett huvud, och säkerligen lite fart i baken precis som en annan häst, vilken VARELSE kan INTE hoppa? Så jag förstår inte det där som måste påvisa hela tiden att deras islandshäst kan hoppa över ett hinder, det vore väl mer märkbart om den INTE kunde? Och de som påstår att islandshästen INTE kan hoppa menar väl mer att de inte har den naturligt begåvningen som i teknik o.s.v. de jämför med en annan typ av häst (ras) som är född till hoppning, sedan finns det väl givet de som tycker islandhästen är en havremoppe som inget duger till, men det är väl mer en omogen fördom. Alla hästar kan hoppa, en del är bättre än andra och vise versa. Jag tror felet många gånger ligger i intresse och i sättet att förstå rasens olika naturliga begåvningar. De som är hoppryttare köper väl sig en häst som är född för just hoppning och de som älskar fart och fläkt med tölt i växellådan köper sig en islandshäst. DÄRFÖR ser man väl inte islandshästen så¨ofta på en hoppbana (även om det finns en drös där ute) men den drösen är väldigt liten om man jämför drösen med riktiga hopphästar.
 
Förstår ni mig rätt? Intresset styr ju tankar och fördomar, islandhästen kan hoppa men den är inte framavlad till detta och därför är det ovanligare att se en sådan ras gå en hinderbana, men hoppa kan dom precis som vilken hästras som helst. Vore intresset högre och den där dröshögen skulle bli större och mer träning och fokus lades ner på att träna hoppning skulle det inte vara så "wow" längre, även den uppfödda hopphästen måste tränas mycket och få fram rätt teknik, det kommer inte bara av sig självt även om den har det mer naturligare för sig då den är framavlad till detta, men det ligger alltid otroligt mycket träning bakom det och skulle vi islandsryttare ha samma intresse och engagemang skulle det inte bli en big deal, träning ger färdighet. Sedan finns det ALLTID svårare och lättare hästar, inom ALLT, men det går om man vill. Dock är vi islandsryttare som sagt inte många som hopptränar våra hästar jämfört med de riktiga hoppryttarna, och de som gärna hoppar med sin islandshäst ibland gör det kanske inte till en sådan stor sak, de kanske hoppar många gånger för skojs skull och det blir ingen tränigsgrej av det hela. SÅ JA islandshästen kan hoppa det är bara vi islandsmänniskor som har bristande intresse och engagemang.
 
Frågan är väl: Vad gör islandshästen så annorlunda än någon annan ras när det kommer till hoppning? Varför kan den  (som det påstås) inte hoppa? Finns det konkreta och logiska svar på det så skulle det låta klokare. Det blir vad man gör det till.
 
 
 
 





Kommentarer
Olivia

Ja jag håller verkligen med! Vissa tror/tycker att Islandshästar bara är till för turridning. Mina kompisar frågade mig (som rider "vanliga" hästar) om Islandshästar kan hoppa? Man bah "Whuut vad snackar ni om?!" Alla hästar kan hoppa och om man vill ha en Islandshäst att hoppa med så gör man den till en "hopphäst". Vissa hästindivider är bättre på att hoppa än andra också xD

2014-08-08 @ 01:14:41



Mejlen avslöjar mig :)

Vad fina dina hästar är :)

Svar: haha såg det ;) tack mina älsklingar det där:)
mittangsull.blogg.se

2014-08-08 @ 17:52:09



Mejlen avslöjar mig

Du kommer verkligen öppna en ny värd för mig nu så jag ska lusläsa här i morgon, jag kan inget om islandshästar eller får jag bara säga hästar rakt av.
Tölt är ett ord som kommer men ja jag ska kolla läsa och lära mig, jag älskar djur men på avstånd så där :)

Svar: Gullig du är :) Ja islandshästen ligger mig varmt om hjärtat, det är liivet ;) Har du något eget djur:)?
mittangsull.blogg.se

2014-08-08 @ 21:15:54




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?