Tidig klippning

Jag tycker det ser så lustigt ut då vissa väljer att klippa sina hästar så tidigt. De har knappt fått nån päls alls ändå drar man fram klippmaskinen? Ibland ser det nästan ut som att man klippt sommarpälsen. Nu är jag bra nyfiken varför man/ni klipper så tidigt när de knappt satt någon päls? Någon anledning måste det ju finnas. Man klipper ju oftast i första hand för att hästarna blir så blöta av svett och det torkar sämre/segt, men har man så lite päls när de klipps så tidigt så kan det väl ändå inte ta sån lång tid för dom att torka, eller vara så fruktansvärt varm, ja menar något fjun på kroppen utan att dö av hetta må de väl klara? Eller har jag missat något? Jag funderar och är nyfiken på argumenten :)
 
Jag har inte klippt Fifa än, jag brukar vänta in i oktober i alla fall då det blivit lite mer ull. Klipper man för tidigt får man ju ändå klippa sjuhundraåttiofem gånger till. Jag klippte i oktober förra året och fick klippa en gång till någon månad efter likt förbaskat :P
 
 
 
 





Kommentarer
Caroline

Det är helt beroende på individ tycker jag. Yr hade inte så himla mycket päls, men den var tät. Hela hon blev sjöblöt i svett av ett ridpass på ca 30 min, så jag testa en halvklippning, men de hjälpte inte, utan hon fortsatt att vara sjöblöt. Så valde att helklippa henne tidigare än planerat. Nu har hon fått mer ork, och torkar betydligt snabbare. Men jag står i varmstall, och rider i varmridhus. Så jag föredrar att ha mina helklippta.

Gáski som hade betydligt mer päls än Yr, var inte ens i närheten av att svettas som henne. Så jag tror att det är rätt så individuellt. :)

Svar: Ja har man de installad jämt och rider i ridhus kan det bli varmt, men har du klippt henne nu? Tyckte hon såg pälsig ut :) Det är den fuktiga luften som får de så svettiga, blir annat sen när luften blir mer kall. Fifa svettades av en halv km skritt, så hon svettas också mycket men jag väljer att vänta :) Nu står hon ändå så. Ps Yr verkar jättefin, hoppas det går bättre med denne!
mittangsull.blogg.se

2013-09-26 @ 09:23:49
URL: http://raggsockornas.blogg.se



Emma G

Jag klippte min i slutet på augusti första gången. Han blev otroligt svettig och orkade knappt något! Det var i stort sett mitt i pälsfällningen så den växte otroligt fort så här om dagen klippte jag honom igen :) Jag sparade ryggen och rumpan då han kommer gå ute så mycket som möjligt :)

Svar: Okej :) Ja nu är de flera som svarat och påstått sig vara de som klipper tidigt, men jag tror man missförstod mig för de flesta av hästarna har fått lite päls ändå. Jag menar mer de som klipper sina hästar där de knappt syns att de är klippta :)
Ja jag halvklipper med och sparar rygg, rumpa och halva bålen :)
mittangsull.blogg.se

2013-09-26 @ 09:29:47
URL: http://freyfaxi.blogg.se



sophia

Pga att det varierar mkt i värme, ena stunden är det 25 grader i solen och nästa ingen sol och 10 grader.
De dagar som innehåller 25 grader blir hästen orkeslös och trött av den "lilla" päls den redan har satt.
Rakar man så blir hästen mkt bättre

Svar: Yes yes. Tror det beror lite på vad man tycker är lite päls också, jag menar de som börjar klippa nästan i sensommar och där det knappt syns att de är klippta.. men det är olika det där. Vissa svettas mer och andra mindre så är det ju. Min svettas rejält men väljer att vänta ändå.
mittangsull.blogg.se

2013-09-26 @ 09:35:05
URL: http://fialei.bloggplatsen.se



Elin

Klippte Ljómi för ca 2 v sen. Pälsen var väl inte direkt björntät, men han står i varmstall och var svettig redan efter någon timme av att bara stå i boxen. Därför blev det en halvklippning :)

Svar: Ja blir man svettig bara av att stå i stallet så må det väl vara nödvändigt :) Ps. nu när du värmer varmstall, lite nyfiken, är det mest för eran skull eller klarar de inte av att värma upp det själv :)?
mittangsull.blogg.se

2013-09-26 @ 11:20:16



Titti

Sv:Ja det är tänkt så. Fast om jag visar själv eller ej beror allt på det. Ska på partaj kvällen före som jag inte kan hoppa över... Men huvudsaken kusen kommer dit å får nåt omdöme,så får vi se sen :))

Svar: Jajamensan, ja jag ska nog också dit och titta då Sollilja ska dit och visas! Kanske vi syns!
mittangsull.blogg.se

2013-09-26 @ 14:04:08
URL: http://livetpavischan.blogg.se



Agnetha

jag klippte W för ett par v. sen. Han svettades som en tok och orkade inte jobba ..

Svar: Lillpruppen då:P Hur menar du att han blivit så jobbig föresten?
mittangsull.blogg.se

2013-09-26 @ 15:15:49
URL: http://agnethagothe.se



Tessan

Kvistur svettas av nästan ingenting, så jag helklippte nu för
Att slippa ha som kortast päls när de är som kallast.
Han är pigg o glad och som en ny häst!
Kunde inte gjort ett bättre val. Vissa hästar har lite, men mina ser ut som björnar. Och så hae det varit ca 20 grader fram tills i helgen. Så de behövs :)

2013-09-26 @ 15:40:17
URL: http://Thereseflodin.blogg.se



Fia - med islandshästen som passion

Min svettas mkt, har planerat att klippa nu snart, och det eftersom jag vill det ska hinna växa ut så pass mycket att jag inte behöver täcka henne i vinter

Svar: Jo men nu är det väl normalt att klippa :) Jag brukar också klippa typ nu, men jag pratar om de som klipper sina hästar som typ inte ens satt nån päls.. mer mot sensommaren.
mittangsull.blogg.se

2013-09-26 @ 19:56:32
URL: http://meistaraverk.blogg.se



Titti

Sv:ja men det vore ju trevligt :) Ser jag dig så hoppar jag väl fram å presenterar mig då :)

Svar: Ja men gör det för jag vet inte alls hur du ser ut så jag kommer förmodligen bara gå förbi dig haha..
mittangsull.blogg.se

2013-09-27 @ 07:26:16
URL: http://livetpavischan.blogg.se



Hulda

ska klippa min första gången på söndag, vad tycker du är bäst att klippa? bara islandsklippning eller som din halva? har du täcke på henne då?

Svar: Det är ju så olika tycker jag :) Helklippning tycker jag är bland de sämsta, då ska man ha en bra anledning till det också. Halvklippning har jag börjat köra på, det vill säga hals, bog och neråt mot magen. Halva magen är täckt med päls då jag helst inte vill klippa under magen, Nu har de ju både ligghall med halm och stall men mina lägger sig hellre mitt ute i snön än i ligghallen och då kan ju päls mot magen vara bra att ha ;) Annars blir det väl urinvägsinfektion och annat skit förmodligen med det flytet en annan har haha.Med halvklippning behövde jag inte täcka henne så ofta, men det är till och från häst. På Fifa syntes det verkligen om hon frös och det var vid de mer blöta blåsiga vinterdagarna, men vid strängare kyla gick det faktiskt bra, o andra sidan täckade jag henne många gånger ändå i fall att, tråkigt om de skulle frysa under natten (de går på lösdrift)Klipp efter hur hästen svettas och var ni rider o.s.v. Rider man mycket i ridhus och hästen svettas rejält kan man ju klippa mer, samma om den står i stall och svettas, men går den på lösdrift kanske inte en helklippning är det bästa, och jag tycker nästan att helklippning räknas om man så bara sparar lite på ryggen också. Den förra äldre hästen som stod här hade bara päls kvar på ryggen och hon frös nästan jämt och fick gå med 300g fodrat vintertäcke med hals dygnet runt alla dagar, så det är ju ett tecken på att man kanske valt fel klippning, det kanske hade funkat på en annan häst - o andra sidan stod ju den på lösdrift så då är det väl kanske ännu osmartare att klippa den så pass mycket. Det där är så olika men man måste nog tänka lite på VARFÖR jag måste klippa hästen så och så, man måste ju gå efter hästen och hur man rider/hur den står o.s.v. Jag hade Fifa helklippt en vinter men det var för att veterinären att rakat så myckt luckor överallt så jag valde att putsa bort pälsen det året, men hon klarade ju av den klippningen också, men det är inget jag kommer fortsätta göra.
mittangsull.blogg.se

2013-09-27 @ 11:26:15
URL: http://www.huldaeinarsdottir.com



Fia - med islandshästen som passion

Ah, okej, haha :) Jag funderar bara på täcken, vad måste jag införskaffa liksom? Vad har jag ens? haha Jävla kaos... aldrig haft egen klippt häst förut :) (Och har sån tur, rea på täcken på hööks just nu! ;))

Svar: Okej :D Det var så du menade ;) Jag röstar på Finn tack..sååå bra täcken, slitstarka och sitter kanon! Hööks har jag börjat dissa, tycker det är som tält och blir konstig i bogen, sen är de bökigare att tvätta :P Men vissa gillar dom :)!
http://mittangsull.blogg.se/2012/december/finn-tack.html#comment
mittangsull.blogg.se

2013-09-27 @ 17:50:04
URL: http://meistaraverk.blogg.se



Fia - med islandshästen som passion

Älskar finn tacks ulltäcke! (det med färgade kanter och läderremmar, det andra är inte alls lika bra) Men Hööks är bland de billigaste jag hittat, haha (a) Har eg noll att lägga ut på täcken nu så..

Svar: Ne jag förstår när ekonomin tryter, det gör även min nu usch.. så tråkigt, kunde man få vara rik eller? Hästar är ju inte direkt det billigaste att ha :)
mittangsull.blogg.se

2013-09-27 @ 20:33:24
URL: http://meistaraverk.blogg.se



tanja

Jag klippte Kólan för första gången typ för 4 veckor sedan eller något sånt, hon hade inte jätte mycket päls svettades ganska mycket. Jag tycker det är skönt att helklippa dom tidigt så vinterpälsen inte blir så fasansfullt tjock och lång och då kan jag bara hals klippa eller halvklippa över hela vintern :)

2013-09-28 @ 12:17:56
URL: http://fillstastallet.blogg.se



ekka

Svala helkipptes i mars när de börja vara plusgrader innan var hon spårklippt. .

2013-09-28 @ 17:36:51




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?