Såret idag

Hmm jaaa idag fick vi inte röra såret alls, och jag förlorade tre sorbac kompresser då hon flängde med benet, gaaah. Vet inte om hon hade ont där eller om hon bara var allmänt less. Ingen svullnad har gått ner i alla fall, lite kunde väl ändå gå ner?? Såret ser ut som vanligt men nu blödde det en del och jag vet inte hur man ska tolka detta. Idag var jag ganska uppe i varv och kände mig inte alls lugn, de omkring mig fick faktiskt säga åt mig att ta det lugnt och andas, men jag tyckte det kändes så jädra motigt och nu när vi inte fick lägga om nytt bandage heller.. så jag var en nervig dålig matte. Tillslut lyckades vi byta efter mycket om och men. Ibland pallar man inte trycket, finns inget annat än tok runt om mig just nu. Tur att man har en sambo och svärmor som ställer upp och bryr sig.
 
Det är så svårt att tolka bilden för jag tycker det ser värre ut i verkligheten, svullnaden syns ju knappt här. Jag är inte van vid sår eller skador överhuvudtaget, har liksom aldrig haft en häst som gjort sig illa ytligt så, så jag har inget att jämföra med och ingen erfarenhet heller egentligen, så man funderar ju mycket. Jag är nog mer orolig över svullnaden över kotan som aldrig går ner, men det kanske är något jag bör förvänta mig ta lång tid? Äh tankarna snurrar man blir ju knäpp snart!
 
 
Jag pratade med veterinären igår och fick ett godkännande att släppa Kaera i sommarhagen igen. Sagt och gjort så fick hon komma ut idag till de andra, suuuperglad häst!! Både Fifan och hon OCH de andra. Fifa hon fick nå cp ryck som vanligt och drog järnet med de andra efter sig, ooooh ta det luuugnt med beeeneeet :P Nu får vi hålla tummar att bandageet håller då det är en aning mer brokig terräng här och att benet inte blir sämre. Fifan då? Ja ridsuget är borta, hon kanske får en liten vila nu..
 
 
 
 
 
 





Kommentarer
Michis

Såret har läkt fint ju!
Nu när det är sådär fint hade jag låtit henne gå utan bandage, iaf ett par timmar.
Svullnaden kommer försvinna av sig själv så fort såret är helt färdigläkt.

Tinna hade ett liknande sår, dock med ett djupt hål i, i somras. Det tog ca 4v innan det var helt läkt.

Svar: Okej, du skulle inte vilja berätta lite mer om hennes läkningsprocess? Fick hon gå ute som vanligt? Du hade alltså såret öppet ibland? J
mittangsull.blogg.se

2013-09-13 @ 13:59:31



Alexandra

Ajajaj ryser... Ser inte mysigt ut..
Hoppas lilltjejen blir bra snart!

2013-09-13 @ 14:50:08
URL: http://alexaka.blogg.se



tessan

ja tror du kan lyssna på michis, hon är VAN med sår och skadade hästar =) (tinna, olycksfågeln nr1).

Hoppas hon repar sig snart. hon är så vacker :)

2013-09-13 @ 17:03:18
URL: http://thereseflodin.blogg.se



Michis

Tinna gick ute dagtid och kom in nattetid.
Hade inga bandage alls utan gjorde rent på morgonen innan hon gick ut och på eftermiddagen när jag tog in henne. Tog bort skorpor, torkad sårvätska osv.
När jag först hittade såret var benet inte svullet och jag såg att det var ett hål. Spolade då rent ordentligt, flera gånger. Dagen efter var HELA benet tjockt. Gjorde rent än en gång och gick på en kort promenad (för att få igång blodcirkulationen). Svullnaden gick ner förutom runt hela såret.
Efter det stod hon lindad med vanliga benlindor i tre nätter.

Det kom sårvätska i ca en vecka men sen började det läka ihop helt och blev som på din bild. Det är köttet som läks ihop inifrån, därför det ser lite äckligt ut. Att det blöder tyder bara på att något skavt emot det. Inget farligt alls.
Ca en vecka tog det efter det tills såret var helt läkt. Iom det så försvann även all svullnad.

Så var inte orolig, det där är färdigt i ett nafs!
Tinna har haft flera såna sår, både på framben, kotor, skenben, bakknän och allt däremellan ;)

Svar: Tack så mycket för din egna erfarenhet och om historian om din hästs sår. Hörru hon lät som en olycksfågel det där! Hoppas min lilla häst håller sig i skinnet framöver :O!!
mittangsull.blogg.se

2013-09-13 @ 18:43:59



Sanna

Att de vätskan/rinner lite blod är inte negativt.
De betyder att vävnaden läker och hålls fri från skit :)

Tycker såret ser bra ut å ser ut att läka fint.
Sår tar tid.

Våran skrutt som skadade sig för 1 år sedan med att dra av sig alla senor i bakbenen, hon hade ett väldigt djupt, brett å stort sår (man såg in till benet) som tog ca 3 månader innan de var ihopläkt. Bensår kan ta tid. Så ge de tid :)

Skönt att hon fått komma ut igen. Å ja, som matte kan man inte alltid vara på tom, de är okej det oxå :)

Kram

Svar: Ja usch det minns jag :( Så hemskt, det såg inget roligt ut. Hon blev så pass dålig att hon inte är ridbar eller hur var det? Jag ska väl skatta mig lycklig att det inte blev så i alla fall..duuu hur går det med Draken :)???
mittangsull.blogg.se

2013-09-13 @ 21:48:36
URL: http://Alfakrulls.blogh.se



Julia

Det ser helt okej ut, syns att du sköter det bra! Fortsätt så. Det är bra om det luftas såklart, men det är fortfarande för mycket flugor o sånt för att lufta det jämnt. Det är fortfarande i det stadiet där infektions-risken är hög. Men inget svallkött, bra och rent, bra! Det verkar gå åt rätt håll!

2013-09-14 @ 15:10:29
URL: http://ohjuliet.blogg.se



Julia

Håller med de andra, det kan ta jättelång tid med sår, speciellt på benen.
Stelpa fick ett ganska djupt sår på benet precis när jag hade köpt henne och blev svullen. Då fick hon gå med lite bandage men sen rymde hon ju med det på och när vi hittade henne så fick gå utan och så läkte såret men det tog jättelång tid innan svullnaden försvann, så jag tror också det kommer bli bra, håll koll bara så blir det säkert bra ;)

Dom är ju för söta dina hästar, speciellt Kaera! :P

Svar: Jaha du ser! Ja det verkar ta sin tid, men jag går ju bara efter en annan om man gör illa sig och både svullnad och sår brukar ju läka hemskt fort, men det är väl kanske annat på en häst..
mittangsull.blogg.se

2013-09-14 @ 22:43:53




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?