Blä

Idag är det en sån där dag då man bara har lust att sluta med ridningen. Varför håller jag ens på liksom? Jag har en tvättäkta femgångshäst det kan jag lova, och jag börjar lessna på den där trista förbannade traven. Less på hennes förbannade kors och bara allmänt less. Är det bara jag som har en riktigt sån där typisk femgångshäst? Jag får börja om och börja om mest hela tiden tycker jag, fram och tillbaka och vi kommer ju ingen vart. Jag är så jädrans negativ idag men jag blir lite putt när jag inte ens känner att jag kan rida ut på min häst. Kanske sätter jag höga krav men jag vill att hon åtminstonde ska gå rent, ånga på avslappnat och bara harmoniskt. Hon behöver inte störtjobba och hon behöver inte göra allt perfekt, inte när vi är ute för att bara lulla på, men lite kan man väl få? Det är därför jag har ridit en del på plan på sista tiden för det är nästan bara där jag kan nå in på henne på riktigt, ute är det assvårt, det är skitsvårt att rida en häst rakt fram, i alla fall traven på min fläck. Gosch.
 
Idag kände jag mig verkligen som en urusel ryttare. Varför håller jag på med ridning? Jag menar det sista året har varit väldigt mycket down, sedan har det kommit guldstunder då man flyyyyger och man verkligen inser varför man rider och tränar, men jag tycker året har varit knackigt och jag blir så förbannad på mig själv att jag inte kan bättre. Fasen man skulle syssla med inredning istället, mode, mat, motionera - ja vad som helst - för inget slår ridning, det är det svåraste svåraste svåraste jag varit med om. Nej idag känner jag bläää för ridning alltså. Hoppas på en bättre dag imorgon, jag är ju inte direkt den som ger upp precis.
 
 
 
 
 
 





Kommentarer
Julia

Jo, Stelpa är också en sån där typisk femgångshäst och det är skitsvårt med dom hästarna, inte för att det brukar vara lätt hästar, men hon tar ju ändå inte såna där jättekliv framåt som tex Atli gör ibland. Det känns som om det är pytte steg hela vägen och när det sen går bakåt är det svårt att se att man ens har kommit framåt från när man började.

Men ändå finns det något där som får en att fortsätta, ibland måste man tänka om eller släppa på kraven en liten stund kanske till och med ta en paus, men det är värt det till slut. När man väl kommer till mållinjen så är det så värt det, speciellt om det va svårt att komma dit :)

Så kämpa på, Fifa e ju en jättefin häst nu så man får tänka på hur fin hon kommer va när man når målen och sikta dit åt ;)
Kram på dig!

Svar: Tack Julia :) Ja en del hästar utvecklas med stormsteg, fast det gjorde Fifa där ett tag med sedan tog det stopp. Jag ska ta och fara till en ny tränare framöver och se om vi kan få lite hjälp. Men jag säger då det.. femgångshästar, inte lätta och som du säger ingen häst är väl lätt men ja...
Föresten vart har ni tagit vägen på bloggen???
mittangsull.blogg.se

2013-10-28 @ 17:37:04
URL: http://semtegensis.blogg.se



Agnetha

Jaaa du. Det kan ju vara så ibland också att man kommer till en punkt med en häst där man inte tar sig vidare. Det händer ganska många, de flesta. När det bara blir ett jobb som ska utföras ... sen behåller man sin häst i allafall för man älskar just den hästen men ibland kanske det är mer rättvist att släppa den till någon annan? Säger inte att det är så för er, bara en tanke. :) kan du ta med Kaera som handhäst? för lite variation och nyheter ?

Jag är också nyfiken på den där boken... insändaren i islandshästen var kanon, men tråkigt nog når den inte dit det är tänkt...

Svar: Ja så är det ju, som du säger att man kommer till en punkt där det är stopp, men det tror jag inte är fallet för oss. Jag vet vad hon kan och hon går inte sitt bästa just nu. Dagen då vi för första gången for på en ovalbana för att förbereda inför tävling gick hon så jädra fint, så fint har hon aldrig gått och kan hon gå så fint en gång så kan hon gå så fint jämt en vacker dag. Jag vet exempelvis att hon kan trava jättefint bärande, ren, med gung och harmoni, men hitills har vi bara lyckats på volt och just nu funkar det inte på volt heller. Jag vet att hon kan och jag vet att hon kan utvecklas så mycket mer men jag vet också att det är upp till mig och jag kan ju tydligen inte, jag blir så jädra frustrerad, jag tycker hon är så svår att rida! :P

Hua Fifa kommer jag aldrig aldrig släppa, nej jag kan inte leva utan den hästen, jag älskar henne så mycket. Jag är väldigt säker på att Kaera har mer potential när det kommer till tävlingsfrågan än Fifa, man kan inte garantera men jag är ganska så säker, hur långt vet jag inte. Men om det handlar om att jag inte kan ta mig med Fifa dit jag vill så har jag ju ändå Kaera som förmodligen kan ta oss längre. Fifa kommer alltid få finnas här :)

Vad menar
du med boken föresten, att den inte når dit det är tänkt?
mittangsull.blogg.se

2013-10-28 @ 21:49:00
URL: http://agnethagothe.se



Erika Pettersson

Vet hur det kan vara känner ibland oxå för o ge upp och sluta orkar liksom inte med allt längre, men någon stannas inom mig finns ett hopp, en gnista och när den tänds till liv så - aldrig att jag tänker sluta. :)

kämpa på.

Svar: Ne det som håller en kvar är ju det där brinnande intresset, skulle jag inte ha varit så förbannad intresserad så skulle jag nog ha slutat för länge sen :P
mittangsull.blogg.se

2013-10-29 @ 11:34:28
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/



Julia

Jo Stelpa tog också nästan stormsteg med traven i början men tölten känns ibland som att "den har väl inte förändrats alls". Aven om hon har gått från att blanda in tölt i grisepass ibland till nästan klockren tölt så har det alltid varit myrsteg känns det som och inte så många stora WOW!-upplevelser, det är mer när man kollar tillbaka och kolla på det stora hela som man kan tänka WOW!

Men nya tränare och nya tankesätt brukar kunna hjälpa ;)

Ja du...har haft lite svårt att få lust att verkligen vilja uppdatera ordentligt igen. Får se ifall det kommer igång igen nån gång ;)

Svar: Ja det är inte lätt, och verkligen inte lätt att rida islandshäst, fasen vad svårt! Det är bara att kämpa på men ibland behöver man de där wow för att orka med också, får lite mer tro o inspiration.
Jag är så brydd vart ni tagit vägen :) Vill ju veta hur det går för er?
mittangsull.blogg.se

2013-10-29 @ 19:22:27
URL: http://semtegensis.blogg.se



Julia

Haha nej det är det verkligen inte! Jo precis, det är ju de där wow-stunderna som får en att fortsätta :)
Ja allt e som "vanligt", det har inte blivit några stora förändringar med hästar eller så men kanske ska ta och uppdatera lite snart ändå, är ju kul för en själv också att ha något att kolla tillbaka på ;)

Svar: Ja men gör det jag saknar eran blogg!
mittangsull.blogg.se

2013-10-29 @ 19:58:33
URL: http://semtegensis.blogg.se



Karin

Har en typisk femgångshäst svårt med traven menar du? För då är mina två femgångshästar väldigt otypiska. :P Båda tjejerna har väldigt stark och bra trav.

Men jag förstår din känsla. Det är inte lätt att rida och ju mer man lär sig ju mer inser man att det finns att lära sig.
Ibland har man de där skitdagarna... Men det är väl också det som är tjusningen med vår sport, allt ligger inte bara hos oss utan även hästen ska ha en bra dag. =)

Svar: Åh lycklig du! Ja jag ser många femgångshästar som verkar ha lätt till traven och jag blir så avund. Kaera har otroligt lätt för trav och galopp, hon visar inget samsidigt alls. Kanske är hon en fyrgångare eller så är hon en femgångshäst med väldigt stark trav. Det sista hoppas jag på ^^


Ja visst utmaningar (ge mig) men när det är samma utmaning hela tiden om och om igen då börjar det bli lite uttjatat. Du har helt rätt, ju mer man kan desto svårare blir det och desto mer finns att lära. Tänk när man var liten, man kunde och visste inget och allt gick som en dans på rosor, det var helt enkelt problemfritt och alltid underbart.
mittangsull.blogg.se

2013-10-29 @ 22:56:56
URL: http://lilldamberg.wordpress.com




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?