Frågor till er

*  Vilka tider får era hästar som står installad komma in på kvällarna och ut på mornarna?
 
-  Min önskan är att de gånger mina hästar står installade vill jag ta in de så sent som möjligt, brukar kunna bli vid nio- tio tiden på kvällen, tidigast har blivit åtta. På mornarna varierar det mycket beroende på om jag är ledig eller om jag ska upp på skola eller på annat. Är jag ledig vill jag gärna ta ut dom fem eller sex på mornarna men det styrs väldigt om jag ändå ska upp en speciell tid.
 
 
 
*  Hur ofta utfodrar ni grovfoder om dagen och hur många timmar är det mellan varje utfodring?
 
- Jag brukar ge tre gånger om dagen och det tycker jag egentligen är för sällan, är jag hemma så brukar det kunna bli fyra gånger om dagen. Här varierar tiden, på senaste tiden har de fått frukost klockan sju på morgonen då jag far iväg på praktik, men ska jag till skolan blir strax efter fem på morgonen, som sagt det varierar beroende på hur mina dagar ser ut. Det händer att jag kliver upp fem på mina lediga mornar (men då har jag lagt mig sen igen haha). Lunchen varier också mycket men jag försöker dela upp tiden så det blir jämna timmar emellan givorna, tolv-ett-två där någonting kan lunchen bli, får de lunch så tidigt som tolv då får de garanterat hö en gång till innan kvällsfodringen som brukar vara mellan nio eller tio på kvällen.
 
 





Kommentarer
Ida Klausner

1. Släpper bara in om det är riktigt rugga väder ute ex. fem grader, blåst och regn. Kan även låta dem stå inne mitt på dagen någon timme om det passar för mig med tider och så. De har även vindskydd i hagen så de kan ju gå in där också. Men kan va bra och släppa in någon timme ibland för hovarnas skull och det är blött ute en längre tid. Så tänker jag iaf :) 2. De har fri tillgång på hö ute. Inget nät eller så.

2013-11-21 @ 13:14:34
URL: http://idaklausner.blogg.se



Ekka

Det är så? Vad trist.. Får försöka dela upp hagen nästa år.

Hur går de med din kompis?

Svar: Har du tur kanske hon växer ifrån det!
Men jag hade ett helvete med Rigge, sju täcken bet han sönder för mig och då testade vi verkligen allt.. men du kan ju ha bättre tur :)
mittangsull.blogg.se

2013-11-21 @ 16:39:24



Titti

Våra går ut vid 6 draget,ibland 5 och in så sent som möjligt,brukar bli vid 21 eller så. Hö ger jag sisådär var 5:e timme om jag kan. Det tar ju längre tid för dem att äta med småmaskiga hönät men man vet ju att det är tomt i magen efter 3-4 timmar. De får hellre mindre portioner fler gånger än att jag lägger ut mycket ett fåtal.

2013-11-21 @ 19:55:19
URL: http://livetpavischan.blogg.se



Alexandra

Mina får gå ut och äta frukost runt 8 på morgonen. Lunch får de mellan 13-14 sen får de komma in mellan 19-20, då får de sin kraft. Nattfodring kl 21. :)

2013-11-21 @ 21:12:15
URL: http://alexaka.blogg.se



Lizette

Våra går ut ca 7.30 på morgon och in vid 16-17-tiden( då står de och väntar och vill gå in). På sommaren är de ute längre, tills de nattas för kvällen.
De får hö 4 ggr/dag. Första när de går ut och sista ca 20.00 på kvällen. Däremellan en gång till ute och en gång när de går in på em.

2013-11-21 @ 21:19:43
URL: http://lizettepadellaro.blogg.se



Yrsa

Då jag snällt och froligt måste anpassa mig efter chefen i stallet, så kommer hästarna in senast fem.. och tidigast halv fyra. Vilket jag tycker är sämst. Om jag fick välja hade de fått gå ute till nio tiden i alla fall.
Däremot kommer dom ut tidigt, senast sju på morgonen, men ofta redan vid sex tiden.

Hästarna i stallet får kraft på morgonen innan utsläpp, sen har de fri tillgång på hö ute, och när de kommer in får de hö+kraft, och sista fodringen är efter 21, oftast runt 22 tiden :)

2013-11-22 @ 07:45:22
URL: http://wildhoofbeats.blogg.se/



Karin

Våra hästar går på lösdrift, så tas bara in om de har ridits och är svettiga.
Beroende på årstid och väder så fodrar vi 3-6 ggr per dag. I början av hösten blir det 2 ggr, sedan 3. Normal fodring är 4 ggr om dagen, då får de frukost 6-7. Lunch vid 12-13, middag vid 17-18. och kvällsmål vid 22-23. Men vid kalla dagar blir det 5ggr och ibland även 6 ggr på dagen.
De har två stora vindskydd att gå in i som är halmbädd i. Dessutom en stor skog att strosa i. Så de har alltid ngt att pilla och tugga på.
Vi har två av våra som lätt får kolik, så man får se till så de äter och dricker ordentligt. =)
Vatten får de i en termobar under de kalla månaderna. =)

2013-11-22 @ 10:34:32
URL: http://lilldamberg.wordpress.com



malin

jag står inackorderad och får anpassa mig efter stallchefen och så här funkar det för mina hästar, tycker det är bra!

1. Reimar går ut vid 9 och kommer in vid tre. Han står ju i liten hage och är skadad och vid tre tiden vill han komma in och börjar vandra runt och eftersom han inte får vandra och bralla runt får han komma in när han vill.

Bronco går oftast ute på nätterna, dem har nämligen ligghall. Han kommer kanske in på box 3 gånger i veckan. När han gör det kommer han in vid från 3-6 tiden och ut vid 8 på morgonen.

2. Reimar får hö 4 gånger per dag. brukar bli vid tiderna 7,11,15,21. han får 4 kilo på kvällen och ungefär 2 kg på dagen.
I broncos hage har dem fortfarande rätt mycket att mumsa på och dem fodras två gånger per dag. morgon och kväll. När snön kommer har alla i hans hage fritillgång.


alltid tillgång till vatten!

2013-11-23 @ 21:41:20
URL: http://malinsjolander.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?