Född med potential

När man tittar runt såhär på islandsbloggar så märker man att de flesta, nästan princip alla bloggar jag brukar kika in på har hästar med möjligheter och potential. De har antingen en bra stamtavla eller naturligt flotta rörelser eller naturligt fin aktion.
 
Fifa har ju inte alls haft de möjligheterna, mitt lilla slaktisföl, fast hon börjar bli fin och man ska aldrig säga aldrig, men med tanke på vad jag vill med ridningen och vad jag kan idag så hade jag faktiskt aldrig köpt Fifa. Fast jag är glad att jag köpte henne, jag ångrar ingenting hua min snutta, men hon har ju aldrig varit den där hästen som haft framtiden för sig, aldrig varit en häst som rört sig speciellt fint i hagen, aldrig sett speciellt graciös ut i kroppen och stammen är ju inget att hurra för precis. Jag köpte helt enkelt en häst som inte.. hade någon vidare potential eller karriär framför sig, inte något som syntes på det yttre i de tidigare åren iaf.
 
Många unghästar eller föl kan man ju på ett eller annat sätt se att de har något att plocka fram. De kan ha flotta rörelser eller riktigt bra stam, och det är väl klart att man hellre köper en sådan unghäst om man vill komma någon vart än en sån som Fifa var det vill säga en grisepassande tjock liten råtta med en helt ointressant stam haha.
 
Så det klart ska vi komma någon vart får vi fan slita skiten hah, men det intressanta ändå är att hon har ett helt annat rörelsemönster i bara hagen, idag kan hon trava flott och fint, en trav jag aldrig trodde jag skulle få se och den blir tydligen finare med tiden, hon har en finare resning och flottare/snyggare kropp, hon har gjort så snabba framsteg i ridningen och överraskat både mig och Lina, så ja menar vad är omöjligt? Tänk om hon bara haft en bra stam, eller bara de där flotta naturliga rörelserna, något i alla fall, då hade ju chanserna varit betydligt större, men ingenting är omöjligt. Nästa unghäst ska röra sig naturligt flott och fint och ha hyfsad stam.
 
Så jag applåderar för er med hästar som redan har potentialen!
 
Ett tag sen jag fota Fifan så jag slänger in lite bilder på Kruvis från förra årets maj
 
 
 
 
 





Kommentarer
tanja deimo

nej huvva!! Lipar bara av att tänka tanken!

sv. haha jajamen ;) sommarpälsen är på! Jag helrakade ju henne i mars typ, och ut kom sommarpälsen :D. Rakade även hela benen i typ förrgår så nu väntar jag bara på att hon ska bli helsvart och fin överallt :).

2013-05-04 @ 20:18:47
URL: http://fillstastallet.blogg.se



Frida

Guffi och Fifa har nog haft samma förutsättningen, fan vad man får jobba! Alla tyckte han var så ful förut och ingen trodde på honom, men nu så, nu börjar han bli en rätt stilig herre äntligen :)

Svar: Ja det är roligt när ens fula lilla vän börjar bli vacker :) För min häst har varit FUL och ibland är hon också ful men hua så vacker hon blivit, idag var hon vacker att titta på aaaah!
mittangsull.blogg.se

2013-05-04 @ 22:38:30
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se



Josefine

Rätt kul, håller med Frida. Både Guffi, Fifan och Herkana är lite samma typ där.

Herkules har ingen kanonstam, hans mamma är mer lik än flodhäst än en islandshäst. Flott rör han sig, men inte under ryttare. Det har vi arbetat fram. Spännande att tänka på sånt här! Jag tror Fifan kommer bli MINST lika flott som Kulan!

Svar: Ne det är fascinerande hur våra "trasdockor" kan bli så fin ändå, även om det kanske tar lite längre tid för våra hästar än för de hästar som verkligen har det naturligt i sig. Det är nog så att varför en "medelhäst" sällan utvecklas till en flott och topphäst är nog för att många inte lägger ner den tiden, för det krävs mycket tid och tålamod och sedan är man ju inte alltid säker på hur pass fin hästen kan bli. Ja menar det är ju större chans att chansa på en unghäst som rör sig flott och har en bra stam än en råtta som passar i hagen, men för det kan de ju DE KAN bli minst lika fin, det handlar ju bara om att våga testa och kämpa på.
mittangsull.blogg.se

2013-05-05 @ 15:41:28
URL: http://Isbitarna.se



Karin

Fast det beror ju lite på hur man ser det. Jag tror att de flesta hästar behöver en hel del jobb för att gå bra.
Jag brukar säga att Freyja har potential att bli riktigt fin. Hon har rätt bra stam bakom sig. Men hon kräver och kommer kräva en hel del jobb från min sida. Vi är på väg åt det hållet, men vi har väldigt långt kvar. Hon ser inte mycket ut för världen när hon står i hagen och visar sällan upp sin flotta sida. Utan hon kräver min hjälp och då kan hon bli riktigt fin.

Jag tror att det finns många hästar där ute som folk tror inte har någon potential, men det är bara att olika hästar kräver olika sorts träning. =)


Svar: Jo visst jag håller fulltständigt med dig :) Men jag var lite mer inne på att har hästen någon utav det, alltså en bra stam eller flotta rörelser så har den ju oftast större chanser till att bli en riktigt fin tävlingshäst/ridhäst även om det ligger riktigt mycket jobb i det, för det gör det ju, inte händer det av sig självt precis, men de har.. DET lite mer naturligt i blodet. Jag är så dålig på att förklara. Om jag tittar på hästar som har en bra stam eller naturligt flotta rörelser men som är lika mycket riden som Fifa om inte mindre så kan exempelvis vissa hästars "töltsättning" se flott ut från början, de har aktionen, de har längdsteget men kan fortfarande vara väldigt svag än. Ja menar ska Fifa exempelvis få den fina aktionen som de hästarna i fråga, så lär det nog ta ett par år. Det jag menar är att det kan vara så flott och fint redan från start än vad det kan vara för en annans lilla trasdocka. Detta var bara ett utav de exempel.
mittangsull.blogg.se

2013-05-05 @ 17:23:08
URL: http://lilldamberg.wordpress.com



Fia

Går samma bana med mina hästar :) Däremot lägger jag hoppet till min "bebis" (också slaktis förresten ;) varför är fifa det?) som nu börjat visa lite glimtar här o. där i träningen :) Men som du sa, så hade det varit nu hade jag inte köpt henne, men jag ångrar mig inte en dag, aldrig stött på en mer positiv häst ♥

Och Fifa har ju verkligen blivit fin, sån ändring, menar, kolla in svävet! haha :D

Svar: Ja du ser, jag kan nästan tycka det är fränare med en medelmåtta som stiger till topparna, det är ju verkligen imponerande :)Ja alltså den gården födde tydligen upp slaktföl och Fifa var en av dom, men det var förmodligen hennes fina färg som höll henne vid liv.

Hiiih ja hon har verkligen fått en finare trav, så himla roligt jag är sååå nyfiken på hur denna lilla tkej kommer att fortsätta utvecklas :)
mittangsull.blogg.se

2013-05-05 @ 22:41:25
URL: http://meistaraverk.blogg.se/



Elinor

Fast hur vet du att Fifa inte har kanonhästar bakom? bara för att de inte är bedömda eller för att de kommer från slaktgårdar betyder det inte att det måste vara en dålig häst. Det kan födas stjärnor även ur okända stammar även om sannorlikheten för att det blir en bra häst blir högre med bra stam och blup osv för man vet vad som finns bakåt. Måånga hästar har talang men alla har inte förmåga att plocka fram den. Den där hästen som bara passar kanske är en kanonhäst bara ryttaren lär sig rida. Ca 50% handlar om talang men i slutändan handlar det mest om god ridning och att plocka fram det på rätt sätt ur hästen. Min häst gick för 3or i tölten på vår första start i T5, nu går han för 7or och tränaren tror att han kommer kunna gå för 7.5-8 med mer träning, det mesta handlar om nördande på ridbanan få hästen riktigt välutbildad, samlad och lösgjord. Finns nog många bundna lättklassmedelmåttor där ute som kan bli riktigt bra med rätt ridning. Min häst var inte sämre för att han fick 3or han hade samma talang då som nu men ryttaren hade bara tävlat hoppning innan och kunde inget om tölt.

2013-05-06 @ 18:34:11
URL: http://raggsockornas.blogg.se



Amanda

Frodi var en häst som nästan alla sa, han kommer inte bli något och kommer aldrig få några bra gångarter och jag skulle ha en riktig tur om han lärde sig tölta i huvud taget, och om detta skulle hände sa de (även jag själv) att han endast skulle passa som skogsmullehäst. Han har ingen stam precis så,eller i så fall endast på sin pappas sida då (Hrafnfaxi fra Vestra-Geldingaholti). Men oj vad jag hade fel och alla andra haha! Efter hård träning kunde han trava vilket han aldrig hade gjort i sitt liv, nu i början av detta år började han tölta riktigt fint och folk börjar öppna ögonen lite mer på det positiva sättet när de ser min "hopplösa" häst, och de som har träffat, sätt och ridit Frodi säger idag att han har potential idag vilket de inte sa innan jag började rida han på allvar hehe.

Men det är otroligt roligt att se utvecklingen på både häst och ryttare med hård träning och envishet, det ger sina resultat, och dessutom bidrar det till en hel del kunskaper som man kan ta med sig i framtiden! :)

Svar: Ja du ser, såna historier är alltid roligt att höra :) Det går om man vill! Har man bara hjärtat på rätt ställe och tålamod så är ingenting omöjligt, hemskt kul att höra om din häst!
mittangsull.blogg.se

2013-05-07 @ 07:41:54
URL: http://kraftfranisland.blogg.se



Ida Klausner

Jag har gjort som dig, köpt hästar jag fastnat för. Som I MINA ögon är något speciellt som jag tror på. Varken Eitill eller Thengill har någon särskild bra stam men jag tror på dem båda och har höga mål. :)

Svar: Ja men ingenting är omöjligt :D Och har man enbart följt sitt hjärta och ändå når sina mål med sin vän.. ja då kunde det väl inte ha blivit bättre?
mittangsull.blogg.se

2013-05-07 @ 10:10:38
URL: http://idaklausner.blogg.se



Rebecca

Träning ger resultat, så säger jag :) Sen kan ju en häst ha mer aktion i sig än en annan så klart, men man kan alltid träna en häst flottare mer eller mindre.

Min förra häst fick 2,7 för tölt första tävlingen, sista tävlingen fick vi 5,5:D

2013-05-07 @ 20:18:29
URL: http://rebmj.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?