Traven

Traven. Traven traven ja den har vi fått kämpa med. Tänk i våras då hon knappt kunde trava, oh svetten rann och man jublade vid några travsteg. Det är den gångart som vi har fått kämpa lite extra med. Pust och stön, men den som kämpar, för den utvecklades mer och mer. I somras utvecklades den så pass att vi iaf kunde trava på volt och rakspår utan att tappa, hon började gunga lite mer i steget, men bara lång och låg, hon tappade dock gångarten rätt snabbt om jag rörde henne och dessutom red jag mest med vikter för att hjälpa till med takten.
 
 
Idag rider jag utan vikter och jag har fått börjat rama in henne mer, det är hon redo för nu, hon har helt klart bättre koll på diagonalen och är mycket säkrare och starkare i traven nu. Puuust DET är en utmaning, snacka om att man måste vara noga med sin ridning, det är så mycket som ska spela in rätt och det krävs verkligen jobb från min sida. Det är hemskt roligt att jag kan plocka och jobba i en bättre form, jag får röra henne, det är en stor skillnad! Dock är det som sagt inte bara att åka i traven.
 
Först jobbar jag henne lång och låg med mycket varvbyten, för att få fram gunget, länga steget avslappnat och få fram takten samt att få henne lyhörd och vaken på mig. Här gäller det att hon söker sig ner och fram och släpper i nacken, gungar fram lugnt och trevligt. Har hon bråttom får jag vara snabb med halvhalter eller böja in henne och sedan fram igen. Takten är helt klart bättre lång och låg nu, men absolut kan det komma in fyrtakt emellanåt, ytterst lite, men då gäller det att få henne avslappnad och framåt.
 
 
 
 
 
 
 
Sedan är det dags att rama in och jobba ihop henne med jämn tygelkontakt. Lätt är det inte, det är ganska svårt faktiskt och man ska vara glad över de få rena kanonfina steg man får, för det blir lite fyrtaktigt det blir det men inte så hemskt farligt, hon håller traven lugnt och fint, avslappnad och jobbar på, jätteduktig är hon. Det är ju de där få stegen man är ute efter, det är dom som är utvecklingen. Hon lyfter upp mig jobbar på framåt, detta är egentligen helt otroligt!! Det ÄR ett stort framsteg och det ska bli hur spännande som helst att fortsätta träna traven på detta vis.. och inga vikter! Totalt har jag börjat fokusera på formen och rama in henne i traven ca 5-6 gånger och hon gör det bättre och bättre för varje gång, superglad matte!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Även fast traven har utvecklats med stormsteg är den inte alls lätt att rida, Fifa kan flascha så fint i trav i hagen men det är ju helt annat på ryggen. Det är verkligen en utmaning och vi har en otroligt låång bit kvar, man blir såklart aldrig färdig, men Fifa är bara i början på sin resa. Jag tycker hon gör det bra. Den här gången var hon ju i brunst dessutom men så otroligt snäll och med på allt, hon är otrolig.





Kommentarer
Camilla

Tycker hon har sån häftig färg =D

2013-02-01 @ 09:29:01
URL: http://bbqridtravare.blogg.se



ekka

Ja verkligen hon som inte trava när du fick henne de har ju blivit jättrbra

2013-02-01 @ 09:29:59




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?