Iiiiiih!

Åååhåå aaah jag kan ju säga att det gick bra idag. Riktigt bra. Red samma lilla runda, hade fokus på samma sak som dagarna innan och red samma gångart i samma sträckor. Det blir mest trav och jag måste säga att jag är såååhääääär glad att den börjar bli såå fin. Roligt att jag kan börja öka den nu och att hon fortfarande håller kvar samma fina jobb och takt, underbart. Tölten, äh den var skitfin på den lilla sträcka vi körde, huuuuuh blir alldeles matt. Fatta vad jag kramade om min häst när jag hoppade av sista biten, vi mötte både lastbil och bilar, de må ju tycka att man är en aningen knäpp med vafan jag var så lycklig!
 
Tänkte jag skulle gå in lite mer på hur jag jobbar traven i dagsläget. Det som oftast händer i Fifas fall  när det kommer till utmaningar i traven är att hon styvar nacken och inte riktigt kommer fram, när hon blir så tappar hon takt, sväv, rygg, swung ja typ allt som en bra trav innebär. Då har jag fått jobba henne framåt genom att ställa henne en aning åt ena hållet, höjt min hand uppåt och kramat om tygeln för att få henne att höja nacken och att hon kommer framåt, så fort hon gör det så släpper jag henne rak igen men försöker bibehålla samma form och jobb.
 
Det är inte riktigt samma sak att låta hästen böja på nacken, det finns ju en risk att den enbart böjer ihop sig utan att det händer något, den måste släppa i nacken och komma fram, oftast ser man det på halsmuskeln, den blir som en fin inåtbuktad båge hela vägen fram till nacken, speciellt när man böjer/ställer. Så man får vara noga med att hon verkligen gör det också samtidigt som jag måste vara med och driva henne framåt med min kropp, annars finns risken att hon bara hamnar på bogarna och tappar svävet. Fast det jag vill börja med nu är att rida henne som i tölten och skritten, att jag bara behöver lyfta mina händer upp och fram för att nacken ska bli högsta punkt och att hon söker sig fram. I dagsläget kan jag tycka att hon tappar takten lite när jag gör så, och hon kommer lite för högt upp, men som sagt träna, träna så kommer det där funka så småningom :)
 
Det härliga nu när hon bara står rätt upp och ner är att hon har börjat plana ut korset mer och höjt upp ryggen (istället för en gunghäst) och dessutom kan hon stretcha ut korset otroligt mycket nu mer, hon blir som platt från manke till svans. Sedan syns magmuskeln väldigt väl, så det händer något med hennes kropp. Jag är supernoga med att hon stretchar länden innan jag rider och att hon får ha back on track täcket en stund också. Jag behöver i princis bara be henne ställa isär benen så långt ifrån hon kan så planar hon ut länden, vill jag att hon planar ut lite extra så lockar jag fram hennes huvud med godis. Detta har verkligen givit resultat eftersom hon har så lätt att spänna upp korset och speciellt på höger sida.
 
Här jobbas hon i o för sig i en väldigt låg form (precis i början av hennes utbildning) men här kan man tydligt se den halsmuskel jag pratar om.
 
 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?