Uppdatering om jäntorna

En liten uppdatering.
 
Fifan och jag drog till plan idag och jag tycker hon skötte sig lysande. Vi går vidare med galoppen genom att varva på volten i båda varven. Vi börjar med att värma upp i fattningar, jag byter varv efter varje fattning, detta har helt klart funkat bäst. Att byta varv överhuvudtaget funkar skitbra i alla gångarter. Hon håller galoppen jättebra och nu håller hon den rundare och finare mycket längre, det är onget bråk eller svårigheter som det varit förr utan nu flyter det på jättebra!
 
Tölten var också fin och traven funkade mycket bättre idag än igår. Hon brukar slarva i höger varv när det kommer till traven, i vänster är hon verkligen jättefin och gungar på steget men så fort vi byter till höger blir det fläng, hon blir nästan lite stressad ibland, tror det bara har blivit en sak av det även om det ändå är det svårare varvet, men jag får vara noga med att försöka hålla traven i vänster varv in till högervarv, hah blir lite flumskrivet känner jag.
 
Kaera tränar jag båda leda och lyfta fötter, men jag tror hon börjar tycka det är lite små jobbigt, nu börjar det liksom hända saker, men sedan är det så ofantligt med knott och kusar i hagen och jag ser att hon har det besvärligt, hon blir nog trött av alltihopa, men hon är riktigt duktig och det går framåt. Idag fick hon lite panik när de andra hästarna drog iväg och hon själv blev hindrad av grimskaftet. Denna gången ville jag inte låta henne slita sig, då kommer hon bara lära sig att dra sig undan grimskaftet när hon väl vill. Det blev kastningar åt sidan och hon försöker verkligen komma undan, men jag höll ett stadigt grepp om grimskaftet och behöll lugnet. Kaera var lite skärrad och förstod inte varför hon aldrig kom undan, tillslut lugnade hon ner sig och gick sedan sakta och fint efter mig. Hon måste bara lära sig att lita på mig och förstå att man inte behöver fly undan sånt som är lite läskigt.
 
Bitter han går och strosar i hagen med tjejerna han, hans box håller på att byggas om i golvet så han får vänta med att komma in. Faast det verkar inte gå någon nöd på den hästen, han och en bunt fruntimmer på stort härligt bete.. inte dåligt ;)
 
 





Kommentarer
Agnetha

Inte för att vara sån men du kanske ska ta det lite lugnt med Kaera en stund.
Hon har ju precis bytt miljö mm. också börjar du hantera henne.
Precis som du skriver kan hon ju lära sig tokiga saker och det äe ju tråkigt om hon lär sig att när du kommer blir det stressigt/svårt.

Nyss gick hon orörd på allvaret och hade inte du köpt henne hade hon kanske varit kvar där, orörd i två år till. :)

Svar: Jag har inte så mycket till val :P Finns en del anledningar till att jag måste göra detta nu, annars hade jag helt klart bara låtit henne vara. Men detta är ett måste helt enkelt. :P
mittangsull.blogg.se

2013-08-28 @ 03:59:53




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?