Nojig

Hon är så speciell min lilla. Det där hummandet, det lite mer klockande ljudet hästarna kan ha för sig när de småpratar, så stor Kaera och pratade mest hela tiden när jag kliade henne överallt. Hon är verkligen en supermysig häst. Dock blir jag lite orolig, tycker hon är svullen (känner två knölar) under ganaschen, kanske har med betet att göra. Även smalbenen är inte lika torra och fina längre. Hon är INTE vaccinerad heller utan jag måste ringa en distriktare på en gång imorgonbitti, livrädd att hon ska bli sjuk och nu när jag känner knölarna under ganaschen och så blir jag lite orolig, veterinären får kika lite på henne.
 
Hon stod själv i skogen nu när vi kom, de andra hästarna stod långt borta där hon inte kunde se dom, det oroar mig lite att hon står själv utan någon reaktion, om hon nu skulle vara lite halvslö eller så? Man blir ju så nojig, hon är ju min bebis. Ändå verkar hon väl vara pigg och klar i ögonen, följer oss gärna och är väldigt nyfiken på Elmo. Kan vara så att hon bara är utfryst fortfarande och håller sig undan och kanske är rätt trött efter alla omställningar, det tar ju krafterna för de små.
 
Kan ju även vara att hon reagerade lite på foderbytet, för det är ju ett helt annat bete här uppe än där nere, det är mycket kraftigare med mycket klöver här när det gäller benen och ganaschen. Så blir jag ju så sjukt fjolligt rädd att hon ska få kolik men o andra sidan kurrade hennes mage hela tiden, och det är ju bra då är ju tarmarna i rörelse. Ni ser.. nu är jag mammig igen så som jag var på Fifan. Jag kikar till henne rätt ofta och känner igenom henne, för det får jag, ta överallt, det verkar hon ändå gilla så det är ju tur. Jag bara önskar hästarna kunde få fnatt och springa runt och tok leka, så jag ser att det är helt okej med henne, men ingen verkar vara på det humöret. Huh mammig till max! Hoppas distriktarna kan komma snabbt.
 
Mammas lilla sockervadd!
 
 
 
 
 
 
 





Kommentarer
Jennifer

Tror absolut det kan bero på betet eftersom dessa symtom kom samtidigt. Och som du säger, det är skillnad på betet här och där =)

Svar: Jo, frågan är hur bra det är :O Eftersom hon inte är van vid betet här tänkte jag, hoppas det är lugnt, men en veterinär får väl lugna mig ;)
mittangsull.blogg.se

2013-08-18 @ 18:14:22



emma palmqvist

Ne du skojar!!! Jag har arbetat på kvarnbacka islandshästar och träffade meitill flera gånger. Var helt kär i den hingsten. Varen underbar häst på alla sätt. Just kaera funderade jag på att köpa men hade inte de pengarna just då. Så blev ett isabell sto senare när jag fått fast arbete:). Efter mjölnir från aspås. Hon är också född 2011. Kommer bli super spännande att få se kaeras utveckling här på din blogg. Mitt sto har också knölar undeunderascherna och vid vaccinationen så bad jag vet att kolla på dem o han sa att det kan bero på gräset men även tänderna. Nu har dem gått ner. Hon hade likadant förra sommaren. Mvh emma

Svar: Jaha vad kul :D!! Åh jag har velat träffa Meitill, alla pratar så gott om honom, han verkar ha varit en gudasnäll häst. Vad kul att du kände igen Kaera, hon tog mig med storm på en gång, jag är helt såld i den häst hua min skrutt :´) Hon kommer och möter mig glatt varenda gång nu i hagen snuttan, det kommer bli sååå spännande att rida in henne i framtiden, jag tror det kan bli en kanonhäst :)
Vad kul att du också skaffat dig en bäs! Mjölnir är fin han! Har du ingen blogg så man kan få följa er:)? Vore kul att följa lite fler med ynglingar, man kan alltid komma med tips och råd och bli inspirerad :)
mittangsull.blogg.se

2013-08-18 @ 20:10:16



Agnetha -

Det är säkert betet hon reagerar på. Nog inget att oroa dig för. Hon har rest långt. :)

Svar: Hoppas, man blir ju en aning mammig, jag känner mig verkligen som en...mamma typ haha, hon är ju min bebis och än så länge är det bara jag som accepterat henne riktigt, ingen i flocken har tagit in henne på allvar, men det kommer nog snart :)
mittangsull.blogg.se

2013-08-18 @ 21:02:39
URL: http://sockerponnyn.blogg.se



emma palmqvist

Ja det var han också:) vi var och uppträdde på falsterbo horse show med en kadrilj på 40 kvarnbacka hästar och meitill skulle komma in i slutet och showa. Hans ryttare bara äh jag tar av sadlen där inne så rider jag ut barbacka i flygande pass. Vi andra blev lite oroliga :) men meitill skötte sig sååå bra;) han var inne där med många ston o det var trångt o mkt publik. Han var super go på marken en riktig kelgris o uppsutten gav han järnet:) har inte träffat någon snällare hingst än honom. Ja jag är jätteglad för min lilla bebis:) hon är mitt allt;) supermysig och med en stor personlighet. Har tyvärr ingen blogg har haft funderingar på att starta en men får se. Är en trogen läsare av din blogg så kommer kommentera här också utbyta tips o ideer är superkul:) mvh emma o isa

Svar: Nej men vad kul, åh det känns så bra att hon är efter en sån trevlig hingst! Vet du hur hennes mamma var? Tänkte eftersom du jobbat på kvarnbacka, hade varit så roligt att se bilder på henne..Kylja heter hon.
Vad roligt att du också är kär i din bebis, det är så viktigt att man fastnar över dom, att bara köpa en häst efter det flotta och inget efter kemin eller känslan då har man ju förlorat ganska mycket tycker jag. Det hade varit jättekul att få sin din lilla också :) Hoppas det blir någon bloggplan framöver ;)
mittangsull.blogg.se

2013-08-19 @ 06:19:44



Erika Pettersson

Mina första tanke när du skrev betes byte var ju fång^^
Raski kommer ju från Öland o klarade inte betet o omställningen när hon flyttade hit.

Jag är orolig för flytten för vår del.
Men Raski ska innan vi flyttar börja äta mag & tarm så hon håller magen i bra skick före vi flyttar o under första tiden i nya stallet. :)

Hoppas verkligen inte det är något^^

Svar: Jaha kommer hon också från Öland! Hmm vad trist =/ Fång tror jag inte att jag är så rädd för, hon är ung och behöver kraftigt bete men det är väl det där foderomställningen som kan krångla till det, men det verkar ju ha gott bra. Hon är i alla fall pigg och kry, springer omkring mellan träden efter hunden då tycker jag nog man är frisk ;)
mittangsull.blogg.se

2013-08-19 @ 12:14:22
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/



Erika Pettersson

Sv.
De är väl foder ombyten som gör att de kan få fång?

Men skönt att hon är så pigg o kry
Då behöver du nog inte oroa dig för kolik heller. :)



Svar: Vad jag förstått kan de få fång senare också på betet om betet är kraftigt och hästen börjar bli tjock.
Nej jag tror jag kan pusta ut lite :)
mittangsull.blogg.se

2013-08-19 @ 17:45:21
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/



emma palmqvist

Tyvärr så träffade vi inte avelsstona så mkt så har inget minne av henne. Vi hade mest hand om turridningshästarna o hon va inte med på turerna. Va ju några år sen jag jobbade med så johan kan ju ha skaffat henne när jag slutat. Ja kemi måste finnas annars är det inget roligt. Isa var jag o tittade på när hon var 3 mån och då bestämde jag mig. Även om hon var skygg och jag bara kunde klappa henne lite snabbt på rumpan så kändes det bara rätt:) fick hem henne när hon va 8 mån och jagblir bara mer och mer förälskad i min plutt:) hon gör mig så glad. Spelar ingen roll hur trött man är efter jobbet man får sån energi när man är i stallet:) du kanske har en mail så kan jag skicka en bild på henne iallafall. Så vet du vilket busfrö jag pratar om;) mvh emma

Svar: Jajjamensan ja men det vore kul att se henne :) Tycker ändå en blogg inte vore helt fel ;) [email protected]
mittangsull.blogg.se

2013-08-19 @ 17:47:46




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?