Hästar som skummar

Det finns olika teorier kring varför hästar skummar i munnen vid ridning, negativt eller positivt. Vissa säger att en häst som skummar i munnen är inte tillfredsställd med bettet. Andra säger att hästen känner sig nöjd och behaglig, lösgjord och jobbar korrekt genom kroppen. Det sägs även att en häst som skummar i munnen är väldigt focuserad på ryttaren och glömmer då att svälja salivet. Vissa hästar skummar bara utan anledning mer eller mindre. Andra påstår att vitt skumläppstift kring läpparna är positivt med en lösgjord häst, medan "för" mycket skum är mindre positivt och något annat. 
 
Jag tror det är olika på olika hästar, för jag vet att vissa hästar som inte rids igenom ordentligt kan också skumma i munnen, men jag upplever på Fifa att skummande är något positivt. Oftast skummar Fifa på sina superbra dagar, när hon jobbar korrekt och är riktigt lös och fin, då brukar man kunna höra ett riktigt sugande ljud och vitt skum bildas kring munnen. Hon skummar sällan på "åk-dagar". Att hon inte skulle vara tillfredsställt med bettet pga skummning är bullshit, Fifa trivs jättebra med det bett hon har, dessutom skummande hon med hackamore också. Det är nog självklart olika på olika hästar. Dreggel är dock något helt annat än skummande, en häst som dregglar är inte positivt.
 
Detta citat kommer från ett forum som jag tror lite på "När hästen är lösgjord/avspänd och loss i ryggen så ger den efter i nacken. Ryttaren kommer till drivning vilket ger hästen en impuls att börjar "tugga" på bettet. Halsmusklerna blir avspända vilket gör att spottkörteln vid ganascherna friläggs och hästen skummar runt munnen."
 
Vad anser ni om skummande munnar?
 






Kommentarer
Clara

Det beror ju på från häst till häst och i vilket sammanhang. I vissa fall skummar ju hästen för att den jobbar på rätt sätt, tuggar på bettet och någon körtel i halsen (typ?) sätter igång hela "dreggelprocessen", eller så har jag fått det berättat för mig av diverse hästmänniskor och tränare. Sen finns det ju hästar som skummar lite kring munnen av andra anledningar såklart

Sv:hm menar du hur länge jag ridit saga eller hur länge jag ridit häst över huvutaget? :>

Oj det lät ju inte så bra :s

2012-09-02 @ 01:43:59
URL: http://tvistirni.webblogg.se/



Q Ord och inga visor!

Jag tror det är olika beroende på individ.Och man märker ganska lätt när hästen skummar av fel anledning tycker jag.Jag vill dock inte att hästen tuggar på bettet för det ser jag som en typ av spänning.
Jag ser snarare att hästen helt enkelt är avslappnad i hela munnen och det blir skum därför.(saliven typ silas mellan tänderna i takt med hästens rörelser)så för min del kan skummbildning vara både bra och dåligt beroende på hur hästen hanterar bettet och hurvida den är lösgjord eller inte.
mvh/Q

2012-09-02 @ 07:39:38
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/



Erika

sv
Super gott var de. :D

2012-09-02 @ 08:36:34
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



Victoria

Visst är det, tufft & annorlunda. Ja allt är upp till var & en & hur mk man vill lägga ut på sitt bröllop. Själv funderar jag t.o.m på att hyra min bröllopsklänning den dagen jag ska gifta mig. Ja menar hur ofta kommer jag använda den efteråt?

2012-09-02 @ 09:27:17
URL: http://impalaa.blogg.se



Julia ♥

Hej! gör du bloglovinbyte eller länkbyte? :)

2012-09-02 @ 10:48:29
URL: http://juliasfoto.blo.gg



Kim

Sv: ja med mycket träning så kanske de:D

2012-09-02 @ 12:09:06
URL: http://skyggni.blogg.se



Clara



Sv: aha! Jag har varit hästintresserad och hållit på med hästar konstant sen jag var liten, men jag hade lite uppehåll med själva ridningen något år, så runt 14 år har jag ridit :>

Usch då, men det är ju bättre det än att hon varit allvarligt skadad. Synd bara att vetrinärerna inte sett det :o

2012-09-02 @ 12:16:30
URL: http://tvistirni.webblogg.se/



Tove

Som alla andra skriver så är det nog olika från häst till häst. Jag ser det som positivt när Raudur skummar, men han gör det bara när han är avslappnad och accepterar bettet.

Sv. Ja, eller Hektor är egentligen min mammas men jag rider in honom och kommer nog tävla honom så småningom, Raudur är den enda som jag äger :)

2012-09-02 @ 12:43:33
URL: http://raudur.blogg.se



Jenny

Så roligt att läsa att de går så bra för er! Tävling snart?! :)
Sv: Nja, nu tänker hon nog behålla han haha.. svårt de där å sälja..
Ja, de ÄR högt tycker jag med! Finns nog ingen tävling för mig å ebbe haha.. Lägsta är ju 80-90cm å de är HÖGT! För oss iaf :)

2012-09-02 @ 13:19:19
URL: http://jen81.blogg.se



Erika

sv
De har varit lite upp o ner på vänskaps sidan, men de börjar ordna upp sig.
och de är bara jag som kan styra upp de eftersom mycket hänger på mig.

Men har så mycket runt omkring mig nu så känns som jag bara vill lägga mig ner i sängen somna o vakna när allt är över.

Ska till veterinären imorgon med Grim igen.
Kanske sker ett mirakel, kanske blir jag ledsen för lång, lång tid.

Har ett svårt veterinär besök framför mig imorgon. :/

2012-09-02 @ 17:05:00
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



cia

Heidi och Gríma suger väldigt mycket på bettet, låter väldigt roligt när man hör "snuttande"ljud. Från mina hästars sida är de enbart positivt när man hör de då känner man hur avslappnade de är vilket känns i hela dom.

2012-09-03 @ 07:46:00
URL: http://ciajonasson.bloggplatsen.se



Frida

Det krävs väldigt mycket för att Guffi ska börja skumma, så på honom tror jag det är bra. Men en del hästar behöver man ju bara ta lite i så är det skum överallt, så det är ju olika från olika hästar.

Svar: Nja, han har varit väldigt mycket så där tidigare, han har ju aldrig gillat att stå inne förut och inte kunnat stå stilla alls. Men i den nya stallet vi är i nu går han till och med gärna in så här verkar han trivas och kan vara lugn. Men sen får han sånna där dagar ibland, vissa gånger har han sett en älg och stänger av totalt, eller vid nyår kan han bli så där långt efter att alla raketer slutat låta. Säger jag åt honom och är hård blir han oftast mer nervös så jag brukar bara låtsas som att allt är lugnt och som vanligt, inte göra någon grej av det helt enkelt, men det är ju olika på olika hästar :)

2012-09-03 @ 17:20:15
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se



Amanda

Min häst är båda delarna, han skummar när han trivs och inte trivs med bettet, men som tur känner man skillnad :p

2012-09-04 @ 06:10:47
URL: http://Kraftfranisland.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?