Vad är en duktig ryttare?

 
Jag kan faktiskt räkna upp hejhjudans mycket men en stor tumme upp är att när man kan rida (jobba) många olika hästar då har man kommit långt som ryttare. För det är verkligen inte bara. Jag tycker det är ganska svårt att rätt och slätt sätta sig upp på en helt ny häst och jobba den ordentligt. Jag måste lära känna hästen först och dess knappar och rörelsemönster, jag kan börja jobba hästen mer om jag har ridit den några gånger. Jag hoppas att jag med tiden ska utvecklas i ridningen så pass att jag "bara" kan sätta mig upp på vilken främmande häst som helst "ja kanske inte vem som helst, undantag finns" och jobba den på en gång, men just nu är jag nog lite grön på det området, jag har nog ridit för få hästar än.
 
Fifa känner jag innan och utan fullständigt, även om hon är en utmaning i sig så är hon ju ändå enklast för mig. Svala har jag ridit ett par gånger nu så nu känns det hemma även där. Så tycker jag, en bra ryttare kan slänga sig upp på en helt okänd häst och bara rida den hur bra som helst till den grad hästen klarar. Att rida många olika hästar är väldigt nyttigt, man får uppleva och lära sig flera perspektiv och inte samma kring sin egna häst. 
 
Vad tycker ni är en bra ryttare?
 
Aaaw, det var länge sen det, här har vi precis böjat jobba på riktigt i ridningen efter konvalecens tiden. Lillan min hon är ju så duktig trots knäppa matte på ryggen ;)





Kommentarer
Hanna Karlsson

Jag håller med. Vill lägga till att ha en naturlig känsla för hästen man sitter på.

Svar: Absolut :)
mittangsull.blogg.se

2012-11-21 @ 07:35:45
URL: http://hannafialotta.blogg.se/



malin

SV:jo en ny häst ska in i familjen, men dte är långt ifrån klart. håller tummarna :))

2012-11-21 @ 11:29:09
URL: http://malinsjolander.com



Alexandra

Rida flera hästar är verkligen jättenyttigt och så roligt! Man lär sig så himla mycket.
Du har helt klart förutsättningar för att bli en så pass bra ryttare som kan rida vilka hästar som helst, för du har känslan. Känslan tycker jag är väldigt viktig!

Sv: Tack, vad gullig du är! Jag blev jätteglad av din kommentar.

I somras lyckades jag träna bort rädslan en hel del, vi började om helt från början och tog det jättelugnt för att lära känna varandra mer. Det gick super och vi hade jätteroligt :)
Ser fram emot nästa sommar!

Kärlek finns det allt, jag vill inte ge upp min lilla. Hon har potential och har bara blivit missförstådd hitills.

Cia gillar henne, hon är lätt att arbeta med och lyhörd. Cia är också tuffare än mig och mer avslappnad. Hon vågar släppa ut Rák i full galopp och det är det hon verkligen älskar att bara få springa fort, fort. Jag tycker mer om när det är sansat. Så hon har det bra :) Får hoppas hon hunnit springa av sig tills jag börjar rida henne mer igen :P

2012-11-21 @ 13:01:51
URL: http://barefootangel.blogg.se



Angelica

Fin blogg du har! :)
Kolla gärna min om du får tid, håller på med islandshästar ;) Kram !

2012-11-21 @ 13:47:26
URL: http://nygrenis.blogg.se



Cathie

Det är som du säger. En bra ryttare ska i princip kunna hoppa upp på vilken häst som helst och kunna jobba den bra!

Svar: Sv: Ja det känns ju som att man skulle ha kommit långt då med mycket blandad erfarenhet i bagaget
mittangsull.blogg.se

2012-11-21 @ 15:26:44
URL: http://cathie.se



Agnetha

En bra ryttare är en ryttare som rider mjukt och med känsla för den enskilda hästen och dess förutsättningar. Som fattar att det är skillnad på olika och har respekt för hästen.

2012-11-21 @ 17:16:26
URL: http://Agnethasfundror.blogg.se



Agnetha

En bra ryttare är i mina ögon inte en dom kan få vilken häst som helst att prestera på topp efter tio minuter. Många kan nog det men var är hästen i det? Duktiga tränare kan ju snabbt få fram ett bra resultat på en ung häst- men till priset av vad..? Man kan vara tekniskt skicklig men sakna hästkänsla och respekt för individen.

2012-11-21 @ 17:19:14
URL: http://Agnethasfundror.blogg.se



Tove

Jag håller med om att en duktig ryttare är en ryttare som kan sitta upp på en ny häst och få den att göra sitt bästa. Men en duktig ryttare ska även se till hästens bästa och inte kräva mer än den klarar av. Tyvärr så finns det de som utnyttjar sin kunskap och rider sönder hästar :(

Har träffat på några riktigt duktiga tränare som fick min Vidar att dansa fram så som jag inte trodde att han kunde gå! Hade han gått så med mig hade jag varit lycklig :]

2012-11-21 @ 19:57:05
URL: http://raudur.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?