Två år!

Ja det är pinsamt, men hur sjutton kunde jag glömma min och Fifas tvåårsdag??? Jag har haft henne i två år den 6 november. Hur kunde man glömma en sån viktig dag? Fy Linda. Jahapp och hur känns det? Ja det känns som att jag haft min Fifa i tio år, två år vad är det? Hon har väl alltid varit vid min sida :)? Ska vi ta en resmumé kanske av de två år som gått lite kort. 
 
 
6 november 2010 då kom min största dröm och allra första islandshäst att bli min. Hon landade här på gården mitt på dagen. En raggig liten sak, inte mycket till världen men jag var världens lyckligaste.
 
 
Första ridturen gick lugnt och bra, och segt och grisepass och en skitsadel som snurra ner till magen samt en matte som inte fatta så mycket med takter och gångarter, men jag var ändå lyckligast i världen.
 
Vintern bestod av att lära känna varandra, träna mycket från marken, den vardagliga hanteringen, finna takter i gångarter, sätta lite grunder som att styra och sväng, böja, och få lite liv i min slöa Fifa o.s.v.. De största "problem" vi hade denna vinter var att finna en passande sadel, så det blev mer barbacka. Sedan var traven så pass hackig att det nästan såg ut som en hälta, traven var very very bad på den tiden hehe. Under denna vinter började jag även töltsätta henne lite smått, men lätt var det inte när man själv aldrig töltsatt en häst och takten, vad var rent och inte? Men jag var lyckligast ändå!
 
Under vinterhalvåret och våren 2011 utvecklades Fifa mer och mer, både i hantering från backen, relationen till mig, galoppen, tölten och att förstå hjälper och vikter på rakt spår. Jag var lyckligast!
 
Dock kände jag att något var fel kring maj/början av juni 2011 och därefter blev det nästan ett års farande till veterinärer, kiropraktorer, behandlingar, tårar,hopplöshet och mörker. Fifan fick i regel nästan stå till och från i ett år och ett tag trodde jag att vi måste ta bort henne. Jag var olyckligast!
 
 
Våren 2012 hade vi äntligen löst de tokiga med Fifa och jag fick återigen rida, fann en bra sadel och började den riktiga utbildningen och träningen som jag längtat så efter. Under hela våren och sommaren utvecklades både Fifa och jag massor och fick mycket uppskattad hjälp från min vän Lina. Träning på plan, bada, långturer, hoppning, inkörning, trickträning, finare realtion mellan mig och Fifa, mys och massa massa mer. Traven är den som har imponerat mig mest faktiskt den som var totalt kass, den har varit helt fantastisk i sommar, men även så galopp som tölt :) Lyckligaste jag!!
 
 
Så är vi här idag  och har det huuur bra som helst med upp och ner gångar, men så bra så bra:)
Lycka lycka lycka
 





Kommentarer
Fia - med islandshästen som passion

Åh, mysigt inlägg! Och vilken skillnad det blivit på er, framsteg, framsteg, härligt! :D Grattis i efterskott på tvåårsdagen då;)

2012-11-11 @ 20:51:33
URL: http://www.meistaraverk.blogg.se



Nina Liljedahl

Grattis till er båda på tvåårsdagen! Tänk vilken resa ni har gjort Fifa och du...och tänk att det här är bara början...härligt!!

2012-11-11 @ 21:26:57
URL: http://stallskogalund.blogg.se



Josefine

Åh grattis till 2 år! :D Tänk att jag haft Herkules i 7 år nu. Det är fan helt sjukt!

SV: Det har du rätt i, man ska nog välja hästen man trivs bäst med oavsett fyr eller femgångare! :D
Klok tränare du har verkar det som, lina? :) Jättevettigt, det jag är rädd för att exempelvis tölten ska förstöras!
Till en början vill jag bara säga TACK, den här kommentaren värmde verkligen nu i min lilla downperiod! Är det ok om jag lägger den på bloggen?
åh Herkules har nu en fantastisk tölt, när han är igång, annars latar han till sig fort men på någon vecka har vi hittat den igen. Men för ett par år sedan såg det inte alltid såhär, då grät jag efter varje ridpass, hade en frisepassare utan dess like, töltade han var det lite och inte alls speciellt flashigt. Nu är han ju en töltmoppe utan dess like! Jag trodde nog aldrig på Herkules från en början, men det visade sig att jag fått mig ett riktigt guldkorn och om man nu får säga det är jag så JÄKLA nöjd med det vi åstadkommit och hur fin han är, jag längtar så till tävlingsbanan!

2012-11-11 @ 22:23:15
URL: http://Isbitarna.se



Josefine

och VILKA framsteg ni gjort heja heja!!

2012-11-11 @ 22:23:43
URL: http://Isbitarna.se



Nina Liljedahl

Sv: Vi köper allt vårt foder och strö, all vår mark används till hagar plus att vi arrenderar två sommarbeten också. Men dyrt blir det!

2012-11-11 @ 23:55:13
URL: http://stallskogalund.blogg.se



Julia

Ni har verkligen gjort enorma framsteg!! Fifa är riktigt fin nu, vilken skillnad :D

2012-11-12 @ 14:59:57
URL: http://ohjuliet.blogg.se



malin

oj vad fin hon har blivit!

2012-11-12 @ 18:04:52
URL: http://malinsjolander.com



Alexandra

Sååå stor skillnad på pållan! :')

2012-11-12 @ 23:01:14
URL: http://alexaka.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?