Hos veterinären

Jag tänker först förklara varför jag for till veterinären så snabbt. Jag hade tio dagar kvar på min självrisk som jag redan betalat, så detta besök skulle alltså bli gratis och det klart man utnyttjar det. Hade jag inte haft någon dag kvar hade jag lika gärnat kunna vänta och se vad som händer.

Jag vet att det är långt inlägg men är ju värt att läsa allt.

Fifa gick i alla fall lös efter mig i transporten, så det var ju skönt. Väl hos veterinären fick hon springa lös i paddocken. Hon var lika hackig och släpig i traven idag med. Hon behövde inte springa mycket för att veterinären var nöjd.

Ingen hälta, men det trodde jag inte heller, utan det är ju som det varit förut, lite bökigt med traven där som vanligt, en svaghet, alltså hon släpade och hackade med höger bak. Hon kortade liksom stegen och drog upp sig baktill. MEN detta kunde aldrig komma från min ridning, aldrig aldrig det var han 100 % säker på. Utan hon måste ha gjort något i hagen helt enkelt. Det syntes även att hon inte hade ont. I Fifas fall var detta vanligt, veterinären sa att han fick in många hästar som gick "orent" och hade därmed kanske någon låsning eller streckning. Han sa även att Fifa kommer nog se hackig ut i traven (i hagen) ett bra tag, kanske upp till 2 år till och med.

Vi tog in Fifa till stallet där han kände igenom henne. Höger sida var mycket mycket lösare och finare nu, så där hade vi gjort ett bra jobb! Jag talade om precis som jag kände med ridningen, att hon kändes stum och att det fanns motstånd, speciellt att böja henne åt höger, hon slängde ut rumpan väldigt i ridningen, jag fick liksom inte med hela hästen utan bara huvudet, han lyssnade till detta och började klämma på vänster sida, mycket riktigt Fifa reagerade vid länden korset, det såg till och med jag hur hon höjde och röck i ryggen. Så det blev shockwave där och även på höger sida mest bara för att.

När jag talade om att allt började gå utför hennes längre vila berättade veterinären att i Fifas fall kan det faktiskt bli sämre, hennes muskler och kropp måste hållas igång. Det är bättre att hon rids regelbundet än får en massa vila. Han tyckte även att jag inte skulle vara rädd att rida ordentligt, att inte mesa på helt enkelt. Han berättade även att Fifa verkade vara en dam med vilja och humör, sådana hästar kunde vara väldigt känsliga när det kom till lite motstånd, det blir liksom dubbelt av allt, så mycket av det inre styr en hel del.

Så nu ska hon skrittas i 10-14 dagar och sedan börja arbetas som vanligt igen. Han trodde heller inte att jag behövde komma tillbaka, det beror på hur jag tyckte hon kändes men han tror det skulle vara lugnt.

PUUUH! Ja men det känns ju skönt i hjärtat, och ännu bättre att jag o Lina har varit på rätt spår. Lina och veterinären bytte ord med varandra och pratade på, de var helt överrens och Lina berättade hur Fifa hade varit i ridningen o.s.v kändes riktigt tryggt. Jag är så glad att jag har Lina, hon är tammesjutton helt otrolig med hästar. Jag har en väldigt bra veterinär också, hujeda mig det var en bra dag.

Sedan for vi till hööks en sväng där jag köpte en varsin huva till Bitter och Fifa samt flugsprayet Ultra sheild.

                               

                     

                                                                         Linda






Kommentarer
Erika

Hoppas nu att de blir bättre. :)

Och att om 10-14 dagar så känns hon bättre.

Skönt att de inte var något allvarligt i alla fall. :)

2012-05-29 @ 22:09:29
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



AgNetha

O var spännande och skönt att det inte var nåt allvarligt!!! Tycker det var väldigt intressant om det där med

Vila vs. Arbete, att det är bättre att hålla igång ...!



Fifa är verkligen ambitiös- bjussade på spansk skritt! ;-)) fast vet. Assistenten borde skärpa till sig- du och Fifa är kunder och borde behandlas med respekt.

2012-05-29 @ 22:12:26
URL: http://Http://Kvarnlycka.blogg.se



Q med ridtravare i fokus!

Nu ska vi se om jag hänger med..Så du menar att skadan som funnits i hb och resterande grejer i högersidan skulle vara borta och ersatts av en ny skada hb??som ett något typ av trauma i hagen eller så som skulle hänt nyligen? och nu har hon problem med vänstersidan istället?

Den logiken får jag INTE ihop ska jag säga..=/

Eller hur menar du??



mvh/Q

2012-05-29 @ 22:26:07
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/



Ulrica & Ari

SV: Då kör vi på brunt, hans finträns är ju brunt så det blir bra! :)

2012-05-29 @ 22:32:38
URL: http://unicorn.blogg.se/



Kim

Vilken lättnad.

heh jag den där sprayen är nog den bäst;).

2012-05-29 @ 22:53:41
URL: http://skyggni.blogg.se/



Clara

Vilken tur att det inte var något allvarligt!



Sv: absolut kan jag rita av henne! Jag är borta nu hela helgen, men till måndag ska jag nog kunna börja rita :) är det någon särkild "pose" du vill ha på henne?



Kram!

2012-05-29 @ 23:15:06
URL: http://tvistirni.webblogg.se/



Nina Liljedahl

Äntligen, äntligen är jag hemma från jobbet igen och kan läsa hur det gått för dig och Fifa! Jag har tänkt jättemycket på er och undrat så mycket.



Vad SKÖNT att det verkar vara något som inte är farligt och ont för henne (fast jag fattade ärligt talat inte riktigt vad det var....men jag är rätt trög av mig). Jätteskönt för dig att veta att det är bättre att hon rör på sig kontinuerligt, då kan du ju rida på utan att behöva grubbla över om du gör henne illa ifall hon känns stum och ovillig. Och som jag skrev i morse också, vad (skit-)bra att Lina kunde följa med och prata med vetten hon också, och ännu bättre att de var rörande överens om hur Fifa ska jobbas.



Förresten, varför ska Fifa bara skrittas nu ett tag? Är det för att shockwaven ska verka så lång tid?



Jag hoppas du kan slappna av nu och försöka känna dig i trygg förvissning om att allt kommer att bli bra för er.

2012-05-29 @ 23:31:37
URL: http://stallskogalund.blogg.se/



Sessan

Så skönt att det inte var något allvarligt & att du verkar ha gjort ett bra jobb.

2012-05-30 @ 07:33:29
URL: http://impalaa.blogg.se/



Karin

Vad skönt att ha en sådan bra veterinär som verkligen känner igenom hästen. Här tycker jag att våra veterinärer bara kollar benen och gärna ska spruta och hålla på... Om hästen har några låsningar någonstans kan de inte se utan skickar en bara vidare om de inte hittar något i benen. Nu generaliserar jag såklart, de kan ju mer än ben. Men de skulle aldrig gå in och känna på muskler m.m. jag har aldrig kännt att de har koll på det. Utan jag tar hellre ut en equiterapeut som kollar först och är det någon en vet kan fixa så åker jag dit efter.



Men din vet låter ju som någon som kan båda delarna. Skönt!



Skönt att det inte var någon fara. Vad är shockware? Är det laser-behandling eller? Har aldrig hört det förut.



Vad skönt att du har Lina som hjälper dig och som kan säga hur ni ska gå vidare. Det är ju verkligen guld värt!

2012-05-30 @ 09:52:45
URL: http://lilldamberg.wordpress.com



Jenny

Vad skönt att du fick det uppkollat nu då och att det inte "var något" som du behöver oroa dig för en massa.



Vad söt hon blev i sin flugmask ;)

2012-05-30 @ 11:34:38
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Julia

Skönt att det ordnar sig!

2012-05-30 @ 11:50:00
URL: http://ohjuliet.blogg.se/



Hanna

Skönt att det inte var akut-illa!!

2012-05-30 @ 15:40:37
URL: http://irmelin.bloggagratis.se



Frida

Vad skönt att det inte var något värre :) Jag måste också köpa ny huva på Hööks, Guffi hade slaktat ett öra idag igen...

2012-05-30 @ 23:14:19
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/



Evelina

Säger som de andra ovanför! Men Ultra Shield sägs ju vara jätte dåligt? Giftigt och att det kanske ska förbjudas? Jag vet inte och blev bara lite nyfiken hur du tänker. Vi hade det nämligen förra året! Men det som står på flaskan är inte så bra.

2012-05-31 @ 10:44:50
URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?