Att skriva hyreskontrakt - moral och etik

Jag såg ett riktigt tråkigt stallhyreskontrakt för ett tag sedan där det enbart stod vad hyresgästen hade för skyldigheter och inte vad hyresvärden hade för skyldigheter. Det stod heller inget om hyresgästens rättigheter utan det handlade helt och hållet om att uppfylla värdens önskemål och behov.

Jag tänkte jag skulle kontakta en jurist och rådfråga kring detta hur ett rättvist kontrakt skrivs och vad för rättigheter hyresgästen egentligen har för det verkar vara väldigt sällsynt i kontrakten, men vill först och främst skriva vad jag själv tycker och vad ni andra har för åsikter och erfarenheter?

Som värd kan man ju absolut utnyttja hyreskontraktet. Jag och Martin kan ju verkligen styra och ställa här på gården. Duger det inte så kan man hoppa av tåget för de är vi som äger fastigheten och därmed är det vi som bestämer. Hyresgästen är beroende av hyresvärden helt enkelt. Givetvis kan en hyresgäst välja om detta kontrakt är bra uppgjort eller inte och därefter bestäma sig om hästen skall stå på platsen eller ej- det vill säga om kontraktet visas och skrivs på innan flytt. Fast ALLT kan man faktiskt inte få med i kontraktet det vore omöjligt, förr eller senare så dyker en fråga upp som inte kontraktet kan svara på och här kan ju då hyresvärden verkligen utnyttja situationen som han/hon själv vill och därav blir hyresgästen beroende av hyresvärden. Det kan lätt bli att hyresgästen utnyttjas som en liten slav.

Vi står dock inte för sånt, att utnyttja i fullo för att ens egna behov skall fyllas i första hand. Jag tycker att hyresvärden självklart har största befogenhet att utforma kontraktet, absolut inget snack om saken, men man skall inte slå sig blind på att enbart utforma kontraktet för sitt eget bästa, man är inte ensam om verksamheten utan det är även kunder inblandad. Det gäller att skapa en trivsel och en rättvisa bland alla parter, att då kunderna får bestäma en liten del av reglerna/hyreskontraktet tycker jag är en självklarhet.

Det är inte bara hyresgästerna som är beroende av hyresvärden, utan hyresvärden är väldigt beroende av kunderna - inga kunder - ingen verksamhet. Jag talar inte bara om installningar utan allt som ingår i en affärsverksamhet. Min karl är en riktig affärsman, han har eget företag och är väldigt mån om sina kunder, ibland får man ta smällar och se mellan fingrarna för att ha kunderna kvar, nöjda kunder är den bästa marknadsföringen man kan ha, är dom inte nöjd är det de motsatta. Precis så tänker vi även när vi tar emot hyresgäster på vårat lösdrift. Kunden har alltid rätt! Eller? Nej inte alltid men ibland får man låta det vara, att kunden alltid har rätt menas inte ordagrant att kunden har rätt utan att man som chef, värd eller annan slags serviceutlämnare får bita ihop ibland. Med det menar jag inte att all skit skall tas emot men de där får man ju väga lite hur pass "hotfullt" det verkar vara.

Jag minns så starkt när en av hyresgästerna (som var rätt ny) kom in till mig en dag. Jag berättade då att höet såg lite dåligt ut och att vi skulle byta bort denna bal. Jag fick då en lättnad suck från våran hyresgäst som sa att även hon sett detta men visste inte om hon vågade säga något. Men det är ju en självklarhet! För det första skall vi stå för god service och då är det en självklarhet att ha ett bra och hygieniskt foder och för det andra skall hyresgästerna känna en trygghet att komma med sina egna åsikter och tankar kring verksamheten. Så även om detta står i kontraktet att ett bra foder skall utfodras till djuren så måste ändå hyresgäserna ha rätt med sina åsikter utan att det skall leda till konsekvenser. Jag tyckte det var lite sorgligt att denna hyresgäst velade med att tala om vad hon tyckte om den höbalen, men efter detta tror jag nog att hon kom med både den ena och den andra åsikten och idé, jätteroligt :)! Det är ju så man skapar en trivsam verksamhet, en god relation mellan kund och hyresvärd.

Om kunden bryter mot kontraktet har man som värd rätt att "slänga ut" denne. Här kan man då även fundera på chanser. Skall han/hon få en chans till? Hur pass allvarligt är det? Har jag råd och hjärta att slänga ut eller finns det annan lösning?

Det jag i stort sett pratar om handlar om moral och etik, en rättvisa. Man är inte ensam som värd och heller inte som kund. Kunden måste följa kontraktet, det är dennes skyldighet men värden har också skyldigheter. ¨

Så hur ser det ultimata kontraktet och verksamheten ut?
Hur vill du att ett kontrakt skall skrivas för att båda parter skall få en rättvisa och bli nöjda?

Jennifer med sin förra häst Summa. En perfekt hyresgäst som är väldigt saknad. Men att ha hästen hemma på gården är ju det absolut ultimata, är så glad för din skull Jennifer, hoppas du hälsar på i sommar med dina bäs! 
                     

                                                                           Linda






Kommentarer
Frida

Svar: Det är om man har kvar pannkaka eller plättar, skär dom i bitar och steker i smör och lite mjölk, och massa socker på sen :) Mums!



Det är ju jätteenkelt! Jag har aldrig råkat ut för någon som luras heller :) Hööks vet jag inte, men Emmishoppen och Börjes tex har iaf :)

2012-03-10 @ 19:38:56
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/



Anonym

Mycket intressant läsning. De där tycker jag är A och O att du kan tänka åt båda hållen. Man bör få läsa ett kontrakt innan man flyttar in då vet man exakt vad som gäller. Iaf de väsentligaste. förlorar man en kund pga av att de inte var bra.. blir det troligvis ringar på vattnet. dvs man förlorar nog inte bara den kunden utan även dom runt kunden. de gäller att få en balans och vara mån om sina kunder.

2012-03-10 @ 20:10:07



Erika

SV:

Ja, charmen hos Raski var de väl som fick mig o fall för henne. :)



Jag hade ju lite o gå efter när jag letade unghäst.

1: Det får inte vara en hingst eftersom vi inte får ha hingstar i stallet.



2: Den ska helst bli grov D-ponny

(liten stor häst var oxå okej)



3: Helst inte mera än 1½ år, perfekt om den var kring 1 år.

helst inte under året heller, utan typ 1-1½ år, max 2 år gammal.



4: Vara helt frisk och inte haft massa olika hem redan som liten utan haft en bra uppväxt.



Fick både mejl o samtal om olika allt från 6 månader upp till ett par år gamla.



Sen när Lena (Raski,s uppfödare ringde) så hade hon Raski 1 år gammal, föräldrarna D-ponnyer.

Grövre modell, skulle hon bli.

Lite grövre än hon är trodde nog både uppfödare & jag att hon skulle bli faktiskt.



Hon hade Raski 1 år gammal, på öland.

Hanterad skapligt, gått ute med många hästar, unghästar som äldre, van vid stor folk.

Hanterad skapligt av olika människor, hur snäll som helst o köra i transporten.



Sen hade hon ett D-ponny sto i göteborg.

(Lena bor i göteborg, och hennes pappa driver gården på öland med halvblods uppfödning, samt har en fullblods hingst i avel)

Lena importerade Estisnka ponnyer, och även hennes kompis gjorde de så dom tog hem ett par stycken.

Lena tog hem ett få tal Raski,s mamma, pappa och D-ponnyn.

Sen kom Raski. :)



D-ponnyn var 7 år gammal, riden i skritt + trav.

Van vid trafik, men ej utbildad.



Raski kosta 8000kr.

pass och allt var fixat

kollad av veterinär innan jag kom ner



D-ponnyn jag inte minns namnet på, skulle hon ha 15.000kr utan utrustning.

Hum, vad ska jag med 7åring till kände jag som inte ens är galopperad på med ryttare.

7 år känns de som den skulle vara inriden, utbildad skapligt, inhoppad.



Fick se bilder på Raski, funderade och sen bestämde mig. :)

så de var väl ett rätt hastigt beslut, men visst vi har haft motgångar o allt.

och jag har velat sälja henne , haft henne ut till salu.



Men ångrar mig inte. :)

Hon stannar hos mig, jag kan inte ens tänk mig att bli av med henne idag. :)



2012-03-10 @ 20:25:14
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Jenny

Det är ett gissel det där med kontrakt tycker jag. För det mesta funkar det ju, men de gånger det inte funkar tycker jag att det ofta rör sig om brist på kommunikation och det ligger lika mycket på hyresvärden som hyresgästen att se till att det funkar. Man lär sig av sina misstag tror jag, både om man hyr ut eller hyr stallplats, en dålig erfarenhet gör att man är mer försiktig, vilket ju i sig kan vara en bra sak, då riskerar man i alla fall inte lika mycket i framtiden...



SV: Ja, hon går och tjockar upp sig mer och mer, red henne för någon vecka sedan men hon orkade inte riktigt så jag beslöt att inte rida mer nu, resten av därktigheten får hon vara ifred från ridningen och bara bli ompysslad :)



Ja, det är samma tjej. Innan var det flera spekulanter men de hörde jag aldrig mer från sedan. Sophia som köpte honom verkar urbra så jag är jätteglad att han hamnade hos henne :)

2012-03-10 @ 20:30:17
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Julia - tävling på bloggen i samarbete med CF hästshop

Mycket bra skrivet! Jag får stötta min hyresvärd i mellan åt för hon är för snäll ibland. Hon skulle ALDRIG utnyttja någon av sina hyresgäster.



Sv: Ja, försöker jobba på det.. Åh, den boken ska jag kolla upp!

2012-03-10 @ 21:50:20
URL: http://ohjuliet.blogg.se/



Alexandra

Sv; Blir inga bilder tyvärr.. Men en tömkörningsvideo.. :D



Sv 2 haha; hihi åh ja, älskade lilla häst! :')

Ja, det stämde.. Det var bara lite blåsigt annars perfa.. :D kolla på klart.se istället dom ljuger mindre.

2012-03-10 @ 23:27:07
URL: http://alexaka.blogg.se/



Julia

SV: Ja, jag hoppas och tror det jag också ;) Men det är så svårt att hitta lila grejer, jag specialbeställde min lila vojlok... sen får jag nog köpa nosgrimman för egna pengar när jag får några ;P

2012-03-10 @ 23:54:53
URL: http://semtegensis.blogg.se/



Helena

Du verkar vara precis en sån hyresvärd man vill ha tycker jag! Att du ens tänker på hur dina kunder vill ha det är ju guld värt. Har stått i många olika stall som inackorderad och har aldrig stött på någon hyresvärd som tänker så långt som du.

Ingen bra service = missnöjda kunder



Som hyresgäst måste man respektera värdens önskemål och regler eftersom man ändå tillbringar otroligt mycket tid på dennes hem. Dock tycker jag många som hyr ut boxar förväntar sig en massa hjälp tillbaka och agerar alldeles för mycket chef över sina kunder. Jag jobbar med kundservice och är gruppledare på min avdelning. Jag lägger otroligt stor vikt vid service och att jag ska få något för pengarna jag betalar i hyra. Jag är ju kund. Jag ska bli servad, inte serva ;)



En annan sak som är otroligt irriterande är när värden lägger sig i hur jag sköter eller rider min häst. Om jag skulle misskött hästen är det mer än ok att folk lägger sig i men aldrig annars.



Jag är sån att om jag tycker hyresvärden verkar tro att han/hon är min chef, lägger sig i vad jag gör med min häst, inte tänker på att jag betalar och är kund så tar jag mitt pick och pack och flyttar. Så enkelt är det.



Däremot beror allt också på hur mycket man betalar för sin plats. Betalar man mindre får man också vara beredd på att hjälpa till mer :)

2012-03-11 @ 00:06:14
URL: http://islandstyra.blogg.se/



Sessan

Ja visst är han :)



Hur många har ni inhyrda nu & hur länge har ni bedrivit verksamhet?

2012-03-11 @ 09:21:18
URL: http://impalaa.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?