Att berömma sig sjäv

Jag är bra duktig på att trycka ner mig själv. Man är så dålig så hua. Jag får ofta höra från vänner och tränare att jag måste jobba mer på mitt självförtroende för jag kan så mycket mer än vad jag tror. Det stämmer väl i o för sig och ni här i bloggen har väl fått läst det ena efter det andra hur man av gråt slängt sig på backen och sagt att nu är det kört.

Men, det inre är ju så oerhört viktigt för att något alls skall fungera bra. Det handlar ju inte bara om att ha gott självfötroende bland hästarna utan även kring allt annat i livet, där är jag väl mer posetiv, kanske för att jag inte har lika höga krav på mig själv som i ridningen.

Kraven styr väldigt av hur jag mår och tycker om mig själv. Ibland sätter jag för höga krav på mig, hästarna får gå i sin takt, alltid, jag går aldrig för fort fram, dom skall ha det bästa så enkelt är det, men med mig själv är jag oerhört dålig och det måste jag börja ändra på. Så nu skall jag börja träna på att tänka posetivt, tro på mig själv och berömma mig själv. 

Så jag berömmer mig själv för min mjuka och lätta hand. Jag har aldrig haft en tendens till en hård och stel hand i ridningen utan där kan jag få en klapp på axeln. Det blir liksom mycket känsla i handen när jag rider. Jag har alltid fått beröm från många håll hur pass känslig och mjuk mina hästar är och hur lätt och trevlig jag är i handen. Jag kan inte vara hård, det känns alldeles för onaturligt MEN jag kan däremot ta tag ibland när det behövs och ibland måste man använda tyglarna lite mer, man får ju inte sitta med lillfingret hela tiden. Förr hade jag en tendens att släppa för mycket till tygeln, men Gummi (en tränare) har printat in i mitt huvud att ha mer kontakt och våga ta mer i hästen. Ne men det där med en fin mjuk hand det får jag buga mig själv för. Det är väl därför jag kräks när Fifa har varit så himla stum och hård..allergisk mot sånt!

Det känns drygt att berömma sig själv men jag tror att ibland måste jag göra det för att lyfta sig själv. Man kan och man är inte så oduglig som man tror alla gånger. Man är väldigt duktig att tala om för sig själv och andra vad man är dålig på, det måste man nästan börja sluta med, visst skall man inse ens brister och det man behöver hjälp med, men många gånger kan man ju faktiskt själv. Vad är du bra på?

          

                                                                              Linda





Kommentarer
Agnetha

fortsätt beröm och peppa dig själv! du har mycket att vara stolt över!



SV: jag skulle INTE tömköra på hackamore eftersom det är ett stångbett. Du har ju en väldig "kraft" att böja in hästens huvud med och eftersom man tappar lite av känsligheten när du tömkör så tror jag inte det är en ´bra idé.

MEN :-) du skulle väl på kurs? Fråga den som håller i kursen! :-)

2012-03-06 @ 11:24:00
URL: http://kvarnlycka.blogg.se/



Erika

Åh jag har nu funderat, men nae jag vet faktiskt inte vad jag är bra på. :/



Jag kommer ärligt talat inte på någonting.

Visst rider med mjuk hand för det mesta, men jag blir lätt och oftast stum och då blir man ju även hård just för att man blir så strum och låser sig i axeln o händerna och då blir jag ju hård i handen och så blir jag när hästen är busig, bråkig, eller nervös.



Men jag har börjat lära mig o sitta med några cm långa tyglar, även om Raski är spänd.

Men håller aldrig i munnen på henne när jag vill få henne framåt.

För då bromsar jag ju henne, så där har jag lärt mig o släppa efter mer o våga ha lite längre tygel så jag inte håller i henne.



Men nja kommer inte på nått faktiskt.

inte just ridmässigt, de är väl mer när de kommer till o ta hand om hästen.



Jag ringer alltid ut veterinär, massör m.m. en gång för mycket än en gång för lite.

De tycker jag är ett plus hos mig, trotts att folk skrattat och sagt att jag över reagerar.

och en hälta kan försvinna med hjälp av vila, men nja veterinären bör komma tycker jag.



Jag tar i mot kritik från veterinärer, massör, ridinstruktör på ett betydligt bättre sätt än från exempel en som skriver på min blogg, eller säger stallkompis, eller ja såna personer.

även om dom känner oss, så nja deras kritik går inte riktigt hem hos mig.



Men veterinär, massör, tränare deras kritik eller tillsägelser går in hos mig. :)



SV:

Skit trist att de blev inställt. :/

Men det ska vända tills nästa vecka, så hoppas att jag kan boka in en lektion då faktiskt. :D

vore så härligt o få komma igång, men mars månad är ju svår. :/

2012-03-06 @ 11:25:43
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Jossan

Jag är en jäkel på att få hästar att trava har jag märkt :)

2012-03-06 @ 12:41:23
URL: http://semtegensis.blogg.se/



Frida

Det är bra att berömma sig själv ibland, även om det kan kännas fånigt. Jag är bra på att ha tålamod, blir väldigt sällan nervös och är lugnet själv får jag höra. Fast inte från Emil :p Man måste nog vara sån för att lyckas med Guffi, ingen stress för då fungerar ingenting och tid tar det med honom.

2012-03-06 @ 13:00:00
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/



Fruity

Jo exakt, i synnerlighet på riskolan ser man detta alltför ofta :/

2012-03-06 @ 13:59:06
URL: http://fruityfresh.blogg.se/



NIna L

Jag tycker nog att jag är ganska bra på att inte döma människor (och djur med för den delen) när de gör konstiga eller dumma saker. Jag försöker alltid att hitta en orsak till att de har agerat som de gjort. Vilket kan irritera andra människor har jag märkt, man 'ska' inte försvara 'dumma' människor eller djur.

2012-03-06 @ 14:50:18
URL: http://stallskogalund.blogg.se/



Evelina

Ja, men det är a och o att vara mjuk i handen och välbalanserad. Och visst ska man använda hackamore om man kan bemästra det, verkade ju fungera för er =) dock vet jag skräck exempel på folk som absolut inte tycker att hästar ska "järnskrot" i munnen osv. men det är ju upp till var och en. Men jag vet en tjej som var medryttare på en nordsvensk häst, tjejen har inte världens bästa balans men hon fick rida barbacka med hackamore, de red ju inte bara i skritt om man säger så. Denna tjejen var självlärd och aldrig ridit en lektion och hade inte sådär mycket koll på hur man egentligen rider... SÅNT tycker jag är sorgligt. Jag menar, det krävs så lite för man ska tappa balansen och flyga av barbacka och om man håller kvar tyglarna eller hästen trampar på dem så tar nosryggen stryk. det är iofs farligt med allt om man analyserar det in i minsta detalj =P Men ibland kan man ju tänka ett snäpp längre.

2012-03-06 @ 20:14:34
URL: http://saintinhell.blogg.se/



Jenny

jadu, jag vet inte alls va jag är bra på haha.. Är sämst på sånt där!



Super att du är så mjuk i handen, det ska man va tycker jag :) Jag fick iofs lite beröm av Sigrid i somras när hon red honom lite, hon tyckte han var jättefin i munnen - en rematikers dröm att rida! :) Han är en känslig herre, men när man rider ut blir han nog lite blockerad i skallen å vill springa, springa.... :) Dock aldrig så han sticker.. Men ja, stark.

Kom från ämnet lite. Men jag försöker vara så följsam och mjuk i mina händer, inte de lättaste alla gånger.. Önskar dock jag hade större känsla för ridningen ibland, man vill så mkt men de är såå svårt... :/

2012-03-06 @ 20:26:16
URL: http://jen81.blogg.se/



Daniela - En satsande ponnyryttare

Härlig Bild! :D



Är det samma häst som den på headern? :)

2012-03-07 @ 16:54:17
URL: http://powerpony.blogg.se/



Julia - tävling på bloggen i samarbete med CF hästshop

Du och jag verkar väldigt lika..

2012-03-08 @ 00:37:08
URL: http://ohjuliet.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?