Veckans tips!

Att binda hästen säkert.

Bitter har en förmåga att kunna drabbas lite av panik när han sitter fast, inte alltid men är det så att han drar sig bakåt och upp med huvudet lite oroligt och verkligen känner att han faktiskt sitter fast så kan paniken komma krypandes.Antingen har han dragit sönder grimskaftet eller hela grimman, eller så har han paktiskt dragit lös pålen med all spik, det är lite otäckt faktiskt.

Min lösning på detta var att fästa en öggla av ett balsnöre i grimman. I denna öggla satte jag fast grimskaftet. Fick han då panik och drog upp huvudet så gick endast balsnöret loss och det behövde aldrig bli några trasiga saker, hängande pålar eller skräckslagen häst. Efter detta lärde han sig att det var ingen större sak när han ryckte upp huvudet, snöret gick ju av så fort, så han slutade faktiskt med detta och blev tryggare att bli fastbunden.

                                                                  

              

Varning för repgrimma: En annan sak att tänka på när man binder upp en häst är att undvika repgrimma. Vad är syftet med repgrimma? Repgrimman är starkare än en vanlig grimma, den ger signalerna tydligare åt hästen samt att den är bekvämare- finns inga tryck blir hästen väldigt fri i repgrimman. Varför är det då farligt att binda upp hästen med repgrimma? Risken är ganska stor att hästen kan slita loss nacken då repgrimman är så pass stark. Vill hästen ta sig loss så brukar de oftast göra det- men med repgrimman är riskerna större att olyckan hinner före. Jag ser många som binder sina hästar med repgrimma i transporten, usch jag ryser varje gång. Detta vet väl alla men tar det med, man binder ALDRIG hästarna med tyglarna!!

 

Jag knyter sällan fast mina hästar i "pålen" jag snurrar runt grimskaftet istället. Skulle de rycka och ha sig eller slänga sig bakåt så viras grimskaftet sakta men säkert upp- dock hinner jag alltid hindra att de kommer lös. Dock knyter jag i transporten.

Det finns ett speciellt grimskaft som jag tror är tillverkad i gummi. Den är liksom elastiskt och följer med i hästens "rörelser, ryck och fläng" men får den verkligen panik så går grimskaftet av. Dock vet jag inte vad detta heter.

En smart sak är att fästa grimskaftsänden högre än hästens manke, än till säkerhets sak ang slit i nacken. Kika på Denna sida: här har de bland annat gummigrimskaft-men om de är de jag talar om har jag inte någon aning om.

                                                                                     Linda





Kommentarer
Sanna

Säkerhetshake på grimskaftet är oxå en bra sak, så de bara är att dra i spännet så lossnar de =)

2012-01-06 @ 10:44:38
URL: http://alfakrulls.blogg.se/



Sanna

HAhaha, så söt bild med pratbubblan :P

2012-01-06 @ 11:47:03
URL: http://sannasant.blogg.se/



Mikaela

Ursch ja repgrimmor är hemska så sett. Jag brukar ha det när jag lastar fast under den vanliga grimman. Då går det snabbt och smidigt att fästa om grimskaftet till den vanliga.

2012-01-06 @ 12:43:27
URL: http://svippostina.blogg.se/



Elin- Northern Showhorses

SV: Ja jag håll på med islandshästar ganska länge ett tag där :D Men så upptäckte jag western och ville sats fullt ut på det istället =D



2012-01-06 @ 13:08:12
URL: http://northernshowhorses.blogg.se/



Jenny

Bra inlägg, det kan inte sägas för många gånger att man inte ska binda upp hästen i repgrimma eller tränset, för det är allt för ofta man ser folk göra det tyvärr :/

2012-01-06 @ 18:37:48
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Adina & islandshästen Funi

Bra tips! Jag spänner aldrig fast funi i tränset, däremot har vi som en avhuggen stolpe som man kan hänga tyglarna över en kort stund (stolpen går upp ca 1 cm från boxdörren). Men annars gör jag som dig, snurrar grimskaft, men oftast står han löst. Tyglarna runt halsen eller utan grimma :)

2012-01-06 @ 23:59:06
URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/



NIna L

När jag transporterar hästarna har jag ALLTID lädergrimma på dem. Om de kastar sig bakåt går grimman sönder, men hästen är fortfarande hel :)

2012-01-07 @ 13:47:12
URL: http://stallskogalund.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?