På kliniken

Ja magkänslan den stämmer väl rätt bra in tycker jag. Var Fifa bra? Nej såklart inte. Fortfarande halt och veterinären kan inte riktigt sätta tummen på vad det är, men vänta det kommer mera..

Vi började med att longera. Fifa grisepassa, galoppera, grissgalopp med lite studs och fläng. Ja jag vet inte hur länge vi försökte få in trav på henne. Tydligen försvårade det hela genom att hon var barfota fram, suck. De fick se några travsteg och även jag såg att hon var halt. FAN. Jaja, eftersom böjproven inte gick något vidare så var det lite svårt ändå att bedöma henne helt. Sitter det verkligen i höften eller ej?

Ryggen var sämre denna gång, FAN. Om det är hennes rymningsrejs eller ej vet jag inte, dock var den inte bra igen. Så de började fundera om det kanske är ryggen ändå som spökar hela tiden. De ville nu testa på något nytt och gjorde shockwave (stavning?) på ryggen samt samma knäckning som förut. Nu skall hon få gå i stora hagen samt att jag skall rida igång henne iden, det vill säga börja trava och tölta. De vill testa på något nytt.

Jag berättade även om att hon tittar åt höger hela tiden vilket jag sagt under två besök nu, då har man trott att det berott på höften så man har inte lagt ner så stor energi på det. Dock ville jag verkligen att de skulle försöka komma fram till vad det var den här gången.

- Om det är ögonen eller munnen, för nått är fel. Säger jag och hoppas på respons.
De gjorde reflexundersökning på ögonen men det verkade inte alls vara något fel. Så tog de och förberedde för tandkollning. Lite sövning och på med tandställningen, in med lampan och..
- OJ här har vi ett problem! Säger veterinären
- Det är nog den värsta gombla bla bla (gomsår) jag sett! Säger hon flera gånger.
- Ja hon har rejält ont! Säger hon igen.

Mycket riktigt Fifa hade rejäla sår i gommen, speciellt på höger sida, det hade gått så långt att det blivit en förhårdnad. Vaaaa? Ja men det förklarar ju ALLT! Såå får jag världens dåligaste samvete och tycker så synd om min lilla lilla häst som har gått och haft ont hela tiden. De börjar raspa och greja i munnen, Fifa behöver en till drogspruta då hon börjar vakna till.

Detta är dagens diagnos och vi får nu bara hålla tummarna- jag däremot känner mig helt matt och det syns väl på filmerna jag lagt upp, helt jäkla likblek och sliten! Tanja kom efter ett tag och assisterade lite. Här kommer två filmer från återbesöket..


                         

                         

                                                                             Linda





Kommentarer
Tessan

Men snuttan :( Måtte hon bli bra snart! Tycker så synd om er. Ska det inte ta stopp med allt nån gång? Det kan iaf jag tycka!!



Visste dom vad som hade hänt med Gommen?

2012-01-09 @ 23:23:27
URL: http://thereseflodin.blogg.se/



Frida

Ajaj, det där såret i munnen kan ju inte alls varit trevligt för henne :/ Måste verkligen kolla tänderna på Guffi snart med.

2012-01-09 @ 23:43:48
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/



Gullan86 2 islandshästar

Men nej vad jobbigt att de bara hittar mer och mer saker.

Men hur tusan kan hon bita sig i gommen?

Vad var det egentligen i munnen?

Och kanske är det det som orsakar allt, hon har försökt avlasta trycket i munnen genom att gå snett och har fått spänningar i hela kroppen.

man kan ju hoppas iaf.

så hon blir frisk snart



2012-01-10 @ 00:32:40
URL: http://gullan86.blogg.se/



Q med ridtravare i fokus!

Här har du nog i allafall svaret på varför hon åt så långsamt troligtvis.

mvh/Q

2012-01-10 @ 06:54:10
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/



Vera

Ojj ja de lät väl inte så bra.Men ville dom att du skulle rida igång henne trots hälta & sämre rygg?Försök att hitta en hovis så hon inte behöver gå & spänna sej när hon är ute.Hoppas att de blir bra.

Mvh Vera

2012-01-10 @ 06:56:59



Agnetha

Men äntligen!!!!! Förlåt men jag tror jag tjatat på dig

Om munnen hur länge som helst!! Ont i munnen =spänd i nacken= spänd i ryggen = spänd i benen .... Å Gud vad skönt att det äntligen blev kollat...!!! Vad sa de om fortsättningen med munnen? Är det vettlöst som gäller nu? Kan varmt rekommendera sk ridkapson. Den kan du ha på vanliga trä set.



Sänder dig och Fifa dn enorm, varm

Kram!!! Nu tror jag att allt kommer bli bättre. Men förlåt oxå tattar-veterinärer som inte öppnar munnen på hästen i ett tidigare stadium!!!!! Särskilt vid konstig hälta och ryggproblem....

2012-01-10 @ 07:16:30
URL: http://kvarnlycka.blogg.se/



Agnetha

Du ska inte ha dåligt samvete förresten. <3 du ser ju till att fin höst får hjälp. Osså ska det stå bett-löst, inte vettlöst.



2012-01-10 @ 07:22:23
URL: http://kvarnlycka.blogg.se/



Jossan

Men gud, vilken tur att ni hittade de!!

2012-01-10 @ 09:21:09
URL: http://minfux.blogg.se/



Sofie

Usch vad jobbigt :( Hoppas verkligen att det blir bra!

2012-01-10 @ 09:51:48
URL: http://toltaren.blogg.se/



Sanna

VIlket oflyt ni har! Hoppas verkligen att ni ska kunna gå till botten med problemet!

Kram!

2012-01-10 @ 09:52:30
URL: http://sannasant.blogg.se/



Alexandra

Hoppas precis som de flesta säger att det är orsaken till allt!

Det verkar dock vara lite samma med veterinärer som med läkare, man måste själv veta vad som är fel typ för att de verkligen ska kolla. Man får ju tjata hur länge som helst. Skönt att de hittade såret nu i alla fall så lillan slipper ha ont.

Det kommer blir bra ska du se!



Sv: Jag vill inte flytta Rák då jag verkligen inte har tid att ta hand om henne varje dag och inte råd att betala full service heller. Jag har inte riktigt den kunskapen eller råd att gå kurser nu. Så det känns bättre att hon står hos Cia, blir tränad och tävlad där. Förhoppningsvis flyttar jag hem sen igen!

2012-01-10 @ 10:18:52
URL: http://barefootangel.blogg.se/



Nina Liljedahl

Hmmm....vet inte om man ska bli glad eller ledsen. Men jag säger som de andra, hoppas att det är i munnen problemet har sitt ursprung. Då bör ni ju ha goda förutsättningar att allt ska bli bättre nu.



Hur ska du gå vidare? När har ni återbesök igen? Ska såret i munnen läkas av sig själv nu? Vad är orsaken till såret?

Många frågor......

2012-01-10 @ 10:55:35
URL: http://stallskogalund.blogg.se/



Erika

Men fy vad trist att de inte blivit bättre. :O

Och att de nu inte var bra i munnen på henne heller.



Undrar oxå hur du ska gå vidare precis som Nina.

Blir det återbesök snart ?



Förstår om detta är skit tufft för dig.

Åh inga ord i världen kan nog pigga upp dig efter alla dessa besök o tråkigheter.

Men jag tänker inte sluta hålla tummarna, för er skull att hon blir bra! :)

2012-01-10 @ 11:13:47
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



dissertation online

It was very interesting to look this video. I'll advise to look it to all my friends.




Alexandra

Stackarn då. :( Tur att dom hittade något nu iallafall..

2012-01-10 @ 12:32:10
URL: http://alexaka.blogg.se/



Ida

Hoppas munnen är roten i hela hennes sjukdomshistoria.



Men jag tycker ändå veterinären är ute och cyklar när han råder dig att rida på en häst som har ont i munn,ryggen, höften och benen.

Jag har släppt henne i vanliga hagen så hon får knalla i sin takt och förmåga om dagarna.



Hade jag haft ont i hela kroppen hade jag inte velat springa runt med extra belastning på ryggen.



Kram!

2012-01-10 @ 13:51:19



Adina & islandshästen Funi

Ojdå! Tur att ni kollade munnen i alla fall, du har inte haft ut en tandläkare till henne tidigare? Visserligen förstår jag - ni har ju varit hos veterinären stup i kvarten nästan.



Håller med Lina om att det låter mer logiskt att låta hästen promenera och röra sig i sin takt, utan extra viktbelastning. Men samtidigt har säkert veterinären någon tanke med det hela, hon säger ju inte att du ska förstöra hästen utan det har säkert en anledning.

Du är ju inte vidare tung heller, hade du vägt 100 kg hade det varit värre ;)



Hoppas nu att allting blir bättre och att det kanske är munnen som har gjort att ryggen fått skador, kanske att det är slutet på allt nu? Att ni äntligen ska bli skadefria? En stor och varm kram till dig!

2012-01-10 @ 19:22:34
URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/



Jenny

Nämen OJ! :o Stackars liten :( Men ändå, skönt att de hittade något, så du får en förklaring till allt som varit fel. Eller tror de att det kan vara mer än bara munnen som ställt till det?

2012-01-10 @ 19:57:20
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Sessan

Stackar liten som haft så ont. Låter inte som ett billigt besök men vad gör man inte för sina älskade djur.

2012-01-11 @ 17:31:59
URL: http://impalaa.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?