Man är inte mer än människa

Det är lätt som människa att komma med åsikter. Man kan tycka och tänka, veta vad som är rätt och fel, vad som är lämpligt och inte. Jag tycker mycket och vill alltid vara en sådan pass god och bra ryttare som man bara kan vara, jag vill alltid göra och handla rätt... men jag är inte mer än människa.
 
Tänk så lätt det är att tycka och tänka, veta vad som är rätt och fel, men när tidpunkten kommer kanske den där tanken skymmer undan lite och man blir bara en människa i allt. Jag vet egentligen vad som är rätt men kan handla annorlunda i mina känslors påverkan. Man är inte mer än människa. Det är så lätt på förhand att tänka sig upp på spåren igen, men i en misslyckad situation kan man slänga sig ner på backen med händerna för ansiktet och grina av frustration, samtidigt som man innerst inne vet vad man egentligen borde göra, men känslorna går överstyr och man är inte mer än människa. Jag tror många känner igen sig i det exemplet.
 
En psykolog kan skriva en lång bok om goda råd och hur man som människa på bästa sätt skall handla vid varje situation, leva ett sunt och friskt liv. En bok som sprudlar massor av klokhet. Men författaren är bara en människa, trots de kloka ord så lever hon säkert i sin egna vardag fylld av situationer som blir en utmaning för henne. Man brukar säga lättare sagt än gjort- och det är väl en del av livets sanning, men vi får väl istället vara tacksamma över att det finns sådana kloka tankar som kan förmedlas vidare. Allt börjar med en tanke som sedan skall jobbas vidare på en handling, tanken om att veta vad som är rätt och fel, tanken om vad man borde ha gjort istället, det är ju ändå en bit på vägen framåt, man måste försöka träna sin tankegång och föra över det till handling, det är så man startar sin resa till att faktiskt kunna förbättras och utvecklas. Man är ju bara människa..Jag är inte mer än människa trots tyckandet och tänkandet.
 
Jobba på att föra över tanken till handlandet, låt inte tanken sitta fast.
 





Kommentarer
Titti

Har ni dåligt med snö? Jag trodde det alltid var mkt snö uppöver ert håll. Fast å andra sidan åker man bara förbi en gång om år när man åker till Hede ;) Ni får nog snart snö åxå :)

2012-12-06 @ 07:31:10
URL: http://livetpavischan.blogg.se



Erika

Jag måste ändra lite på att ändra tanken till handling i stället.
Inte bara tänka jag ska våga, jag ska klara detta o sen i situationen ballar jag ur, måste stå på mig mera o sätta tanken till verklighet. :)

Men de är något jag måste peppas till o få lite hjälp med.
Jag ska kämpa :)

2012-12-06 @ 10:23:47
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



Erika

Sv:
Tror vissa tillskott kan hjälpa. :-)
Men frågan är om detta hjälper på Raski.
Kanske kommer pröva märks ingen skillnad så kan man ju sluta ge de. :-)

2012-12-06 @ 11:45:37
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



Agnetha

Å du är KLOK och fin! Man ska tänka såg gott och bra man kan och försöka göra sitt bästa. Sen när man tittar i backspegeln så inser man ju oftast att man gjort massor av misstag...
Sen tycker jag att man SKA tycka - tänka och framförallt säga. Om alla tyckte och tänkte och sa kan man byta tankar och förstå saker ur andra perspektiv. Jag fick te.x en jättefin kommentar på bloggen häromdagen när jag skrivit inlägget "när gjorde du nåt bra sist.." som fick mig att tänka: AHA.... sånt blir jag glad av. Särskilt om man kan tycka "som folk" och inte bara: "vad knäpp du är". Utbyte är bra!

SV: Vet du.. jag tycker inte att man är dålig som inte reagerar och gör nåt. Det lilla man kan göra gör så liten skillnad när hjälpen väl kommer fram så det känns som en piss i havet! :-o När den här orkanen i USA drog fram satt vi och kollade på TV och de intervjuade en gammal man i Haiti som var nära svältens rand, allt hade torkat. Jag kan känna att jag vill göra någonting, men frågan är VAD kan jag göra.. som verkligen gör skillnad.

Kram på dig!

2012-12-06 @ 12:08:58
URL: http://agnethasfundror.se



Victoria

Det är bara att göra den om du får lust & tid, hade varit roligt att läsa svaren ;)

2012-12-06 @ 13:39:18
URL: http://impalaa.blogg.se



Victoria

Jag fullkomligt älskar snön även om det blir lite lätt kaos i trafiken, när man ska ut & gå för att trottoarerna är oplogade etc. Men så är det varje vinter det kommer mk snö så jag tycker man borde bli van :) Skulle älska att bo där du bor nu :)

2012-12-06 @ 16:28:37
URL: http://impalaa.blogg.se



Erica

Ska försöka göra en fin film :)

2012-12-06 @ 16:40:38



Fia - med islandshästen som passion

Gillar när du lägger ut dina "tänkar-inlägg", du skriver så bra :)

sv; Ja, jag kan lova hon själv tyckte hon var rätt ball då... haha ;)

2012-12-06 @ 17:22:31
URL: http://www.meistaraverk.blogg.se



Caroline

Ja jag hoppas verkligen det :D

2012-12-06 @ 20:18:32
URL: http://islandscarro.blogg.se



Julia

Du är som alltid så klok!

Sv. Jo, jag har mediciner. Både förebyggande som jag tar varje dag och snabbverkande som tas vid behov. Tog 4 inhalationer men det hjälpte inte... Det är inte kul att inte få någon luft, så det var mycket obehagligt. Har hänt mig en gång innan... Tack för omtanken <3

2012-12-08 @ 11:11:06
URL: http://ohjuliet.blogg.se



rebecca

Vilken fin bild på dig! :)

2012-12-18 @ 22:10:56
URL: http://rebeccamj.bloggplatsen.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?