Tråkigt med guldhäst

Gud så tråkigt att köpa en "färdig" ridhäst. Helt ärligt jag tror jag aldrig skulle göra det faktiskt, då är det ju någon annan som format och utvecklat hästen. Det är min klara åsikt alltså. Jag vill vara med under hela resan, det är ju vägen till lyckan som är värdefull. Ja visst kan det vara skönt att få en "färdig" ridhäst och även nyttigt för den som är grön, men ne det är inte alls lika guld värt som att ha kämpat tillsammans från start, speciellt inte om man har ridvanan och köper sig en "guldhäst". Jag tycker det är betydligt roligare och häftigare att se ett ekipage som varit ilag från start och kommit till toppen, det är vägen dit som är en kamp, och något som är ÄNNU mer imponerande är väl ändå en häst som når "toppen" men som inte hade någon speciell stamtavla eller någon "tydlig synlig potential"

Hade jag väldigt bra med pengar för att köpa en topphäst med världsklass som gjort grymt bra ifrån sig på tävlingsbanan så skulle jag nog inte köpa den hästen, DET är inte det roliga eller häftiga för mig i ridningen, jag vet inte om jag skulle kunna känna den där lilla äran, den där lilla stoltheten, för det är inte jag som format hästen, och visst det är inte BARA att rida och fortsätta utvecklingen på en superhäst heller, men jag känner ändå att kampen från början är mer imponerande, lite harder och att man varit DÄR från början med sin bästa vän, färdats tillsammans. Jag är så gryyymt imponerad på Herkules fra Pegasus, men jag skulle faktiskt inte byta bort Fifa mot den hästen, aldrig. Ni kanske tycker det låter helkorkat men såhär har jag alltid tyckt och det är så jag absolut tycker.

Sedan att andra köper sig en färdig ridhäst eller guldhäst, okej, blir dom lycklig och nöjd av det är ju det bra,  någon skall ju köpa dom också, menar inte att det är fel, utan detta är bara helt min klara åsikt :)



                                                                                   Linda






Kommentarer
Julia

Haha, ja det var ju vad jag trodde att jag ville ha, en "guldhäst" som kunde allt för jag var så trött på unghästar. Men de flesta färdigutbildade 13 åringarna jag red var ju så tråkiga, de bara gjorde som jag sa... Haha, och så slutade det med Stelpa en liten 6 åring. Visst var hon en av de bästa hästarna jag provred men hon var och är ju långt ifrån färdig... :)

2012-04-23 @ 20:07:52
URL: http://semtegensis.blogg.se/



pelli

Jag tror inte såna finns faktiskt. Min häst har tävlat SM, han är 15 år och kan det mesta men ändå har vi så OTROLIGT mycket att jobba med. Framförallt vår relation, samspel och tillit, också att hitta varandras sätt att utföra och uttrycka. Många skulle nog se honom som "färdig" eller "guldhäst" men oavsett så har jag & han otroligt mycket att jobba med. Så ärligt talat kan du nog hitta lika mycket att jobba med hos en 16-åring som hos en 5-åring! Tror det till och med i vissa fall kan gå snabbare att utvecklas med en unghäst då det gamla utrycket någorlunda stämmer - "du kan inte lära gamla hundar sitta". Men detta är såklart bara min åsikt. Kram!

2012-04-23 @ 20:18:40
URL: http://bellabokstav.blogg.se/



Jossan

Håller faktist med :) Därför ville jag köpa en häst som aldrig tävlats tidigare och var hyfsat ny inriden och töltsatt. Ibland undara jag varför jag hällt denna hink med vatten över mitt huvud eftersom det var liite svårare än vad jag trott.. :P

Men när det som jag försöker lära honom funkar och ger resultat så är det värt alla pengar i världen! Det är en så otrolig känsla när man tänker att jag lärde denna häst detta?!

Jag har aldrig tidigare fått sånna häftiga känslor som jag fått med Atli. Så fort det funkar och vi går frammåt så får jag typ hjärt klappning! Haha! Nej, men det är verkligen underbart!

Jag fick aldrig samma kännsla med Kraflar. Även om han lärde mig otroligt mycket :)



Sv: Ja, jo. Men pappa tog inga bilder när han gick riktigt snyggt! :)

2012-04-23 @ 20:20:08
URL: http://semtegensis.blogg.se/



pelli

Det förstår jag absolut!! Alltid speciellt att få vara med från början! Jag ville bara förklara att det fanns "guldhästar" som man kan ha mycket kvar att göra med också, säger absolut inte emot någonting av vad du skrev, tycker du har helt rätt i att det känns mer speciellt att få vara med från start liksom :)

Kram

2012-04-23 @ 20:40:55
URL: http://bellabokstav.blogg.se/



Frida

Inte modig. Bara dum ; )

Jag hoppas de ska släppa. För egentligen skrämmer skenandet mig väldigt mycket. Stänger av den känslan när vi ska rida.



Idag kom plutthäst till mig. Med bebis mage.. så ofärdig & oslipad diamant som de kan bli. De är så spännande!

2012-04-23 @ 21:43:52
URL: http://spaenir.blogg.se/



Erika

Nästa häst för min del kommer nog o bli en unghäst igen. :)

Trotts att jag inte är super duktig så lär jag mig ju massor nu med Raski.



Åh jag kommer ju lära mig ännu mer.

Och nästa gång jag köper en unghäst, vilket är mitt mål i fram tiden så kommer jag ta hjälp från dag 1. :)



Inte invänta att den ska ridas in osv.

Utan är jag osäker ber jag om hjälp direkt.



Vill inte ha en färdig riden häst eller färdig utbildad om man nu kan få de färdiga så.

vill vara med från början. :)

2012-04-23 @ 21:49:03
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Tessan

håller med dig, äääven om det ibland vore såå skönt att ha en "färdig" att fräsa omkring på samtidigt som man har 2 små bäbisar!



SV: Tycker det är helt rätt, har hon tidigare fått ont av bett så är det ju toppen att du kör bettlöst och vänjer in bettet långsamt igen :)

2012-04-23 @ 22:48:20
URL: http://thereseflodin.blogg.se/



Frida

Jag är nog lite likadan, fast med problemhästar. Jag har alltid gillat de där hästarna som ingen annan vill ha för att de har problem, kastar av folk och ser allmänt skabbig ut. Precis som Guffi gjorde :)

2012-04-24 @ 10:18:31
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?