Fick en kommentar..

Jag fick en fråga i en kommentar för ett bra tag sedan (glömska mig) varför jag valt just islandshäst och vad jag gillar med rasen. Tänkte jag skulle svara lite på den nu då!

* Ja för det första, islandshästen, en jävla bra fallhöjd! Haha, ne jag gillar faktiskt inte att ramla av trots att jag dessutom har en stor långbent varmblodstravare. Men visst är det smidigt och skönt att ramla av från en liten häst även om smällen kan vara hård ibland! ;) Ne skitbra fallhöjd!

* Jag gillar dessutom den konstiga gångarten tölt där det knappt känns att hästen rör sig. Jag menar vem vill inte sitta i en gosig bekväm soffa ute i naturen??

* Dom är vackra att titta på, ingen snack om saken, det är ju som att gå till en färghandel, peka ut en häftig färg och voila så har du en häftig färggrann häst!

* Psyket är helt fantastiskt, även om det finns speciella ston som mitt, så i grund och botten ÄR rasen en snäll och trevlig i häst. Jag vet inte om de gör det än idag, men förr på Island avlade man bort /avlivade lynniga hästar, hästar som fick stämpeln elak eller oberäknelig. Just för att avla fram och bevara den trevliga islandshästen.

* Allroundhäst till max! En häst som tar sig fram överallt, syns på dressyrbanor, ovalbanor, western, hopp.. äh behöver jag nämna mer? Tänk när man vill äventyra lite över hyggen, berg eller över floder, vad vore inte lämpligast om inte islandshästen? Ta packväskan med lite cider och mackor i och sedan ut på en tur!

* De absolut finaste och värdefullaste hästminnen jag har kommer just ifrån tider med islandshästen.

* Varför jag egentligen rider islandshäst beror ju mest på ridskolan. Mamma bokade in mig på en islandsridskola och sedan har jag bara liksom hängt på där, så tror jag det är för de flesta faktiskt. Man fortsätter på samma lina liksom :)

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jag och Jonsmessa år 2002 eller 2003. Min första sköthäst och favorithäst från ridskolan



Linda






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?