Veterinär, kiropraktor, urinvägsinfektion?

Pengarna försvinner och hästarna är ständigt dåliga- vart leder detta?

Nu har jag bokat en veterinärtid åt Bitter på bergsåker. Jag har aningar om att han har urinvägsinfektion eller urinsten. Hans kiss luktar något så fruktansvärt, det är gult och grumligt, han står länge i kissposition och hela "boxen" är full med urin.

Jag har pratat med 4-5 veterinärer och alla säger att det är väldigt väldigt ovanligt att hästar får det. Att det kan röra sig om något annat, men symptomen Bitter har stämmer ju överrens med "sjukdomarna"

Benet var fint igår, kotan var fortfarande svullen fram men det var inte varmt. Min hovslagare tittade på honom och gjorde ett "böjprov" Bitter reagerade ingenting, kollade även hoven men ingen reaktion. Han fick då gå i hagen och under hela dagen kändes det normalvarmt och svullnade inte upp, jag ställde dock in honom på "box" inatt och i morse var det svullet igen- mer än bara kotan. Så jag ska be veterinärerna titta på det också.

Det är lite lustigt för alla veterinärer jag pratat med säger olika saker hela tiden och ingen tror han har urinvägsinfektion och urinsten.

En annan klinik tyckte inte jag behövde åka ner med honom till en klinik. Han var gammal och var han pigg och kry så var det ju ingen fara, att han kissade var bra och hon hade under alla sina tjugo år i verksamheten bara stött på två hästar med urinvägsinfektion eller urinsten. Att han var svullen i benet var inte så farligt, han var gammal och behövde röra på sig, om det var varmt gjorde det inget heller- okej?? Sprang han och lekte så verkade han ju inte ha så ont så hon- okej?? Nej hon bara rådde mig att låta honom vara eller ta dit en distriksveterinär. Hon ville väl tydligen inte att jag skulle ta Bitter till deras klinik.

Distriktarna ringde jag, men de kunde nog inte göra så mycket för mig sa dom. De kunde titta på hästen och ta något blodprov men då vore det nog smartast att fara på ATG kliniken istället, han kunde ha en inre sjukdom för urinvägsinfektion var det nog inte.

Min veterinär som jag har till Fifa tyckte att Bitter skulle ta det lugnt med sitt ben och endast komma ut på skrittpromenader ibland, värme kunde tyda på inflamation och går inte svullnaden ner bör han fara på klinik. Dock är det en månad tills hon kommer hit och så länge vill jag inte vänta.

ATG är nu bokad till fredag kl 08.00. Även dom sa att det var mycket ovanligt med urinvägsinfektion och urinsten, kanske urinsten, hon tyckte dock att jag skulle fara ner med honom så han kunde undersökas. Det var dock vanligt att äldre hästar fick svullnad.

Jaha! Vad klok jag blev! Detta ska ju bli intressant och jag ska sjutton vara noga med att de UNDERSÖKER benet än att bara spruta, för det ryktet har de ju ställt till sig gott om. Jag har dock ingen annanstans att fara så jag hoppas verkligen att de kan hjälpa mig.

Jag tror dessutom Bitter är sne i kroppen så han och Fifa skall behandlas av kiropraktorn den 8 november. Känns Fifa dock inte bra efter den behandlingen heller blir det veterinärbesök för henne också.

Och i all smet så kom Fifas feta försäkringsräkning, GREAT.. jag känner mig inte alls stresspressad???

Dessutom är sensationsadeln beställd. Kul med sadel men det kommer ju i lite olämplig tid, men vad sjutton skall jag göra?

Nu ska jag försöka hinna skriva två hemska uppsatser på en vecka i denna stress.

Linda





Kommentarer
Erika

Alltid lika roligt att prata med olika veterinärer.

Som säger olika, man blir inte riktigt klok på dom ju.



Man bara jaha okej, där blev jag ju mer klok på nej.

Sen oroar man sig massor. :/



Hoppas de löser sig.

Och inte är något allvarligt i alla fall.

2011-10-26 @ 11:01:12
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Frida

Det finns ju en veterinär som åker runt där upp, Gunnar heter han och kommer från Norge. När han har tittat på hästarna på Riiby har han varit väldigt nogrann, kanske någon du ska ringa till också? Irriterande när alla säger olika.

2011-10-26 @ 11:33:24
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/



Sanna

Så jobbigt när allt händer på samma gång.

Har själv så nu.



Odinn är dålig, veterinärkostnad efter veterinärkostnad å sen kom sadeln å den kan jag inte testa då han verkar ha ont i ryggen..... Å så ska alla hästar vaccineras nästa vecka.



Verkligen inne i en dålig tid just nu =/

hoppas de löser sig snart för dig!

Kramen

2011-10-26 @ 11:59:39
URL: http://alfakrulls.blogg.se/



Bonnie

y fasen vad tråkigt:/ Jag har faktiskt börjat med att bara boka tid och åka till kliniken istället för att telefonrådgiva, typ Musse då 18 år med en liten svullnad på benet men ohalt= Gaffelbandsskada, Majsan med knepigt humör= Äggstockstumör... Skulle jag kört telefonrådgivning så hade jag fått hundra olika svar och antagligen hade ingen rekomenderat att åka in med nån av dom.

2011-10-26 @ 13:56:35
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/



tanja.

Hej linda! Jag har faktiskt ingen aning när dom kommer upp, har du kollat på Frösö hästgårds hemsida på deras kalender? Det borde i allafall stå när dom kommer nästa gång. :)

2011-10-26 @ 14:36:39
URL: http://fillstastallet.blogg.se/



Josefine

Håller alla tummar och tår!

Synd vi flyttat från Bergsåker jag och Herkules, annars hade ni måsta komma och hälsa på oss.

2011-10-26 @ 16:54:20
URL: http://Isbitarna.se



Jenny

Aj då! :( Håller tummarna att det inte är nå tok me Bitter, och Fifa med för den delen! Det är på tiden att dina pållar får bli friska och krya nu!

Hoppas du blir klokare efter klinikbesöket, Syvertsen är bra veterinär tycker jag, hoppas du får han.

Lycka till, med både hästar å uppsatser!

2011-10-26 @ 18:39:32
URL: http://jen81.blogg.se/



Vera

Ja du Linda nu får du börja spela på lotto eller ta fram klackeskorna & lillväskan...Skämt åsido..Hoppas att det löser sej & skönt att du hittat en sadel som du är nöjd med.

Kram Vera

2011-10-27 @ 06:35:57




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?