Hos kiropraktorn!

Nu är Fifa behandlad i ryggen för sjätte gången. Det var ett riktigt fint väder så vi njöt ordentligt av promenaden.
Framme hos kiropraktorn- mitt första intryck av Sune var en glad och lugn man. Han började gå igenom Fifa väldigt noggrannt. Fifa hon snurrade runt- Of course! Jag som vanligt skämdes och kände mig i obehag, varför kan hon bara inte stå still och sköta sig??

Sune däremot (som alla andra) tyckte inte hon var besvärlig, hon var en smart häst som var med hela tiden. Jojo.

Jag berättade att Fifa ställde sig åt höger hela tiden i ridningen. Han kände i "käkgroparna?" Jag har förstått vad som är fel på min häst, kiropraktorerna har visat och förklarat men de pratar ju sitt kiropraktorspråk så att sedan förklara ut det korrekt i bloggen- inte lätt för lilla mig. Men groparna här nu då vid käken var inte likadana, ena gropen var mer "urgröpt" än den andra, den andra var alltså för lite urgröpt (nu var det en väldigt liten skillnad men skillnad fanns ju) och där fanns då en låsning. Han knäckte och hade sig med käken, det såg lite otäckt ut men Fifa brydde sig inte ett skvatt- konstigt nog. Han fick dock inte till det till hundra men en liten förändring.

Han gick vidare till rumpis. Måste säga att Sune var väldigt noggrann, han gick igenom henne från topp till tå och använde till och med en tumstock. Han mätte vid flankerna.
- Hon är helt klart sne.
Kul! Han frågade mig om jag tyckte att hon hade svårare i vänster varv samt om sadeln låg mer åt vänster. Ja tänk jag har faktiskt alltid tyckt att sadeln ville lägga sig mer åt vänster (detta har jag varit tokig på) Men min egna förklaring på detta trodde jag var att jag råkat sadla den lite sen eller att den gled åt sidan när jag hoppade upp, men o andra sidan så kändes den aldrig fullt rak på ryggen trots att jag med fötterna försöka trycka den i rätt läge. Fifa har dessutom skjutit ut rumpan åt vänster hela tiden vid tölt. Detta lär ju vara den starkaste förklaringen till de problemen i alla fall. Han fixade även till det också så hon blev rak igen.

Han gick vidare till ryggen, kände, klämde och knyckte. Han surra om nå övertorn utskott osv. På ett visst ställe i ryggraden möttes inte dessa övertorn? Utan det var snett plus att det var som en grop neråt. Efter att han behandlat ryggen skulle den inte vara sne längre (jag fick känna men tyckte det var svårt att avgöra själv)
Jag var väldigt brydd över hennes lilla grop, om den verkligen skulle försvinna. Det kunde han inte riktigt svara på, det kunde lika gärna vara ett lägre övertorn? Äh jag bara surrar om en massa övertorn och utskott som jag inte vet ett dugg om.

I det stora hela tyckte han Fifa såg bra ut ändå, det var inte alls hej kom och hjälp mig. Hon ömmade ju inte ett dugg i ryggen och därmed verkade det inte vara så farligt, hästen hade ju inte ont menade han på. Detta visste jag sen förut, att hon inte hade ont i ryggen, det har jag kännt i ridningen plus att min andra kiropraktor har sagt samma sak. Hur mycket de än klämmer och knycker så reagerar inte Fifa. Fifa brukar verkligen säga till ordentligt om något är fel!

Nu ska hon få stå i två dagar, sedan skall jag rida henne på torsdag och då ville Sune att jag skulle höra av mig och berätta hur hon kändes.

Sune verkade väldigt kunnig och seriös!

På vägen hem hade Fifa bråttom, en buss körde snabbt förbi och Fifa kastade sig ut på vägen. En långtradare kom i världens rus (där hastigheten skall vara 60) Fifa blev rädd och det var nära att hon tryckte mig mot långtradaren, men chauffören saktade inte in ett skit, man blir så trött på trafikanter ibland!!

Aja nu har jag ringt efter en hovslagare också, han kommer på torsdag, huuuh får vi se hur snäll Fifa är då!


På väg till kiropraktorn :)



Linda






Kommentarer
Erika

De är ju bra att det inte var helt hej kom o hjälp mig. :)

Hoppas hon blir helt bra.



Raski är ju dålig nu, så jag tänker pröva med equterapeut först innan jag tar henne till veterinären.

Då denna hälta hon visat verkar hänga ihop med hennes spänningar.



SV:

Haha vilken tur att det inte var mig du syftade på.

Men i de läget kände man sig smått träffad.



Men nu har personen som lämnat kommentaren bet om ursäkt, så har accepterat.



Jag är väl lite känslig nu när Raski är dålig, och jag är så förbannat rädd att de är något allvarligt.



Vill inte börja åka till veterinären igen, var senast i somras på klinik med Grim.

Ska den långa resan börja ytligare en gång under detta år.. suck. :/

Får hoppas de inte blir så.

2011-10-10 @ 17:03:25
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Erika

SV:

Precis man känner ju sin häst bäst själv.

Och man får ju känna lite o bolla lite idéer om vad som är bäst osv.



Jag har alltid dragit till veterinär så fort hästen visat hälta.

Men nu så är jag tveksam till ett veterinär besök.

För Raski,s del tror jag inte de hjälper, kanske att en behandling får bort hälta nu.



Men den lär säkert komma tillbaka.

Tänker pröva nu som equiterapeuten sa vila tills tors-fre.

Sen ringa henne igen, ta ut henne.. och se vad hon säger, tycker.

I så fall åka till klinik om hon rekommenderar de.



Tror man ska gå på sin egen känsla när de gäller ens egen häst.

Tror man kommer längst då.

Så länge man inte är helt ute o cyklar förstås.

2011-10-10 @ 17:18:37
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Erika

SV igen. ;)



Jag tänkte så först med dra till klinik nu, kolla igenom henne, spruta henne osv.



Men hennes hälta kom igår ifrån ingen stannas typ.

Hon fick massage i lördag,s sen blev hon halt på vänster fram.

Troligtvis hänger allt detta ihop, spänningar/låsningarna har fram kallat denna hälta.



Då tror jag inte ett veterinär besök hjälper.

Inte om de blir likadan på dom som jag varit tidigare.

Visst dom kan säkert få bort hältan igenom o bedöva bort benet osv.

Och sen sätta in smärtstillande osv.

Men problemet kvar står ju, spänningarna, låsningarna i manke, rygg och skulderblad.

Dom måste ju bort för att hältan inte ska återvända.



Kanske förklarar detta helt fel nu så de tolkas fel.

Men pratat med veterinär idag, två stycken och en equiterapeut.

Och dom samarbetar ju, så båda sa att hon ska vila en tid hon är 3 år.. de kan läka ut av sig självt eftersom de kom igår.



Och framför allt kommer de på böjt spår, och när man rider.

2011-10-10 @ 17:22:42
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Mikaela

Skönt att han verkar bra:) Jag borde verkligen boka ny tid åt Oddi, men har inte fått tummen ur.. Nu är det ju mera underhållsbehandlingar så det känns inte lika akut. Inte bra det där när dom inte ger en ny tid direkt.



SV; Jag bor i lägenhet med katt. Förhållanden har jag lagt på hyllan ett tag;)

2011-10-10 @ 17:49:37
URL: http://svippostina.blogg.se/



Sanna

Så bra att det verkade vara en kunnig och seriös en!



SV: Haha, förlåt, det blev visst långt det där mailet :P

2011-10-10 @ 17:57:48
URL: http://sannasant.blogg.se/



Erika

SV:

Japp.

Hon är bara 3 år ;)

En riktig liten bäbis är hon.



2011-10-10 @ 18:27:40
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Sanna

SV: Jag ska försöka skriva lite kortare nästa gång :P

2011-10-10 @ 18:35:57
URL: http://sannasant.blogg.se/



Lizette

Han verkar ju bra, Sune... eller vad tyckte du? Vet du om han brukar åka till S-vall?

2011-10-10 @ 20:04:44
URL: http://www.cgswhataman.dinstudio.se



Josefine

SV: Hejsan!

Ledsen för sena svar men aldrig testat en sensation själv, dock hört massa bra om dom! :)

Tränare häromkring är svårt att få tag i tyvärr! :(

2011-10-10 @ 20:19:54
URL: http://Isbitarna.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?