Svar på kommentar- Rebecka och Pjakkur

Hejsan!

Skulle du rakat Pjakkur om du var jag? Han är i dålig kondition och han är lite tjock.. Just nu håller jag på att hårdträna han och han blit lätt svettig.. Hur skulle du gjort? Tacksam för svar. :D/Rebecka



Hej Rebecka!

Ja du det beror på vad för rakning du är ute efter, står han i stall eller lösdrift? Jag brukar sällan raka hästar som står på lösdrift under hösten, möjligtvis halvraka om jag rider mycker i ridhus. Kring våren brukar jag däremot helraka mina hästar men det beror mest på min allergi.

Står hästen på stall tycker jag det är helt ok att raka hästen beroende på vilken rakning det är. Det är inte nödvändigt att raka hästen bara för att han har dålig kondis, träna upp kondisen succesivt. Det är viktigt att du inte går för fort fram och tränar för hårt med honom om han är så pass tjock och har sådan dålig kondis. Sedan svettas ju hästar olika, min islänning svettas sällan medan travaren svettas efter bara en skrittur. Rider du mycket i ridhus tycker jag nog du kan raka hästen, möjligtvis en halvrakning, finns olika varienater som du kan söka på internet. Har hästen väldigt svårt för att torka och blir väldigt dyngsur efter en ridtur kan rakning också vara en bra lösning.

Rakar du hästen är det viktigt att du täcker honom på vintern vid kalla dagar.

Hoppas du blev lite klokare!

Linda






Kommentarer
Frida

Svar: Precis! Även om det kan vara svårt att motivera sig att åka till stallet först, men när man väl kommer dit är det värt det :)

2011-10-21 @ 11:58:49
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?